سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد

کدخبر: 2379584

آیین افتتاح سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد

مراسم افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با حضورمحمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسراحمدوند؛ رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام این دوره از نمایشگاه در «کوشک کتاب» شبستان مصلی امام خمینی (ره) (محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳) برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت، رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم. این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. بهار ۱۴۰۳ و آغازین روز آن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.

دوره پُررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم

وی با بیان اینکه تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به ۱۹ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی، خیام همراه هستیم و امسال با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) قرین شده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است، بیان کرد: اژ همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر میکنم که مشعل فروزان فرهنگ را در این کهن سرزمین شعله ور نگه داشتند.

اسماعیلی گفت: بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. دوره پُررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار مجوز کتاب صادر شده که بیشترین عدد ثبت شده است.

وی افزود: با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسایل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رود که به حوزه کتاب توجه نشود اما مردم کتاب‌دوست کتاب را رها نکردند، در سال‌های اخیر در حوزه مطالعه رو به فزونی هستیم و بدون مطالعه کتاب درسی و ادعیه به عدد درخورتوجهی می‌رسد.

به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی رسیده ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پُرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است. در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه را در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به آمار و ارقام تولید کاغذ گفت: در حوزه کاغذ با اینکه ابتدای دولت را با تولید ۵ هزار تنی شروع کردیم، سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با ۸۰ هزار تن رسیدیم.

وی بیان کرد: امسال با افتتاح مجموعه جدید که نیازی به چوب ندارد، تولید کاغذ تحریر به ۱۳۰ هزار تُن خواهد رسید و در تابستان ۱۴۰۳ از ۵ هزار تن به ۱۳۰ هزار تن خواهیم رسید.

یارانه ۲ میلیونی برای کارکنان دولت

وزیر ارشاد ضمن تشکر از رئیس جمهور و دولت، گفت: تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای به مبلغ ۲ میلیون برای کارکنان دولت فراهم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال، چرخه اقتصاد کتاب تقویت خواهد شد، افزود: سال جدید برنامه‌های جدیدی را دنبال خواهیم کرد؛ عدالت فرهنگی ازجمله رویکردهای اصلی در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است؛ پیش‌بینی شده تا هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در چند دقیقه بتواند کتاب خریداری کند و کتاب‌هایی که با تخفیف خریداری شده، رایگان به آن‌ها تحویل می‌شود.

گفتنی است؛ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی و ۶۰ ناشر خارجی تا ۲۹ اردیبهشت‌ دایر است.

ناشران عمومی در شبستان مصلا، ناشران دانشگاهی در رواق غربی؛ ناشران کودک و نوجوان، طبقه همکف و ضلع جنوبی رواق شرقی؛ ناشران خارجی و ناشران دیجیتال در طبقه اول رواق شرقی و ناشران آموزشی در طبقه دوم رواق شرقی، بخش بین‌المللی و کشور مهمان ویژه در رواق غربی، جانمایی شدند. در مجموع مساحت نمایشگاه قریب به ۱۵۰ هزار مترمربع است.

حدود ۶۰ ناشر خارجی و چهره فرهنگی از ۲۵ کشور جهان در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ حاضر هستند؛ علاوه‌براین ۵۰ مهمان غیرایرانی در بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد که باتوجه به حجم بار دریافتی پیش‌بینی می‌شود، حجم کتاب‌های خارجی، ۷۰ تُن باشد. کشور یمن، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

منبع: برنا
ارسال نظر: