10 جاذبه جالب و دیدنی در یزد

کدخبر: 2379562

آیا شهر بادگیرها، عروس کویر، دارالعلم و شهر دوچرخه‌ها می‌تواند جایی برای گشت‌وگذار و خوش‌گذرانی باشد؟ زیبایی‌های تمام‌نشدنی یزد، اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان را باید با سفر به این شهر، به تماشا نشست. این شهر دیدنی با بافت قدیمی و آثار باستانی خود، چهره‌ای از فرهنگ و تمدن اصیل خود را به نمایش می‌گذارد. برای دیدن جاذبه‌ها و دیدنی‌های شگفت‌انگیز یزد، راهی کوتاه را انتخاب کنید؛ بلیط هواپیما تهران یزد را رزرو و سفری هیجان‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

 

 

 

 

انواع جاذبه‌های دیدنی یزد

سفر به یزد و بازدید از زیبایی‌های آن، زمانی طولانی و فرصتی مناسب می‌خواهد. آثار باستانی، جاذبه‌های طبیعی، کاروان‌سراها و ... این شهر را باید از نزدیک دید و از زیبایی‌های آن لذت برد. اکنون اگر زمان کوتاهی دارید، بد نیست به بازدید از تعداد محدودی از این جاذبه‌ها بپردازید. برای اینکه در زمانتان صرفه‌جویی شود و جاذبه‌های یزد را بهتر بشناسید، در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

  1. مسجد جامع

مسجد جامع یزد، یکی از زیباترین و معروف‌ترین شاهکارهای دیدنی این شهر تاریخی است که با کاشی‌های آبی، نمایی از آسمان را به تصویر می‌کشد. نخستین سنگ بنا این اثر تاریخی در دوره ساسانیان گذاشته شده است؛ ساخت این بنا پس‌از سه دوره تاریخی و گذشت 100 سال، به اتمام رسید. گنبد و کاشی‌کارهای بی‌نظیر مسجد جامع، به دوره‌های آذری، ایلخانی و تیموری متعلق است. این بنا زیبا در ضلع غربی خیابان امام خمینی و یکی از محله‌های قدیمی یزد قرار دارد. مسجد جامع با یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم‌خانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ مستطیلی شکل، مجموعه‌ای عظیم را تشکیل می‌دهد. این مجموعه با 6 ورودی در قیمت‌های مختلف، یکی از آثار بی‌نظیر یزد است که در سال 1313 به ثبت ملی، رسیده است.

 

 

  1. امیرچخماق

قدمت مجموعه امیرچخماق، به دوره تیموری و قرن نهم برمی‌گردد که به دست جلال‌الدین امیرچخماق، حاکم آن زمان ساخته شده است. در این مجموعه، میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد را می‌بینید که در خیابان امام و میدان امیرچخماق، قرار دارد. این اثر در سال 1330 به ثبت ملی رسیده است.

 

 

  1. کاروان‌سرا زین‌الدین

این کاروان‌سرا دو طبقه با 400 سال قدمت، از آجرهای خشتی و به دستور شاه عباس ساخته شده است. کاروان‌سرا زین‌الدین را می‌توانید در 60 کیلومتری جاده یزد- کرمان پیدا کنید و از گشت‌وگذار و بازدید از زیبایی‌های خیره‌کننده آن، لذت ببرید. مرمت و بازسازی بی‌مانند این بنا، جایزه بهترین بنا بازسازی‌شده را از سازمان یونسکو، به خود اختصاص داده است.

 

 

  1. یخچال خشتی

اگر 50 کیلومتر به سمت شمال یزد بروید؛ یخچال خشتی میبد را می‌بینید که برای ساخت و تولید یخ از آن استفاده می‌شود. سه بخش اصلی در داخل یخچال‌ها وجود دارد؛ دیوار سایه‌انداز، حوضچه تولید یخ و مخزن یخ، این سه بخش را تشکیل می‌دهند. مصالح به‌کاررفته در این یخچال، خشت و گل است؛ خشت و گل به‌عنوان عایق عمل می‌کند و مانع ورود گرما و خروج سرما می‌شود. یخچال خشتی میبد به دوره قبل از قاجار تعلق دارد و بزرگ‌ترین یخچال در نوع خود خواهد بود.

 

 

  1. باغ دولت‌آباد

یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی که در خیابان رجایی و در مرکز شهر یزد قرار دارد، باغ دولت‌آباد است. بنا این باغ متعلق به دوران افشاریه و زندیه است که با فضا سبز، درختان میوه و گل‌های زیبا، فضایی خیره‌کننده را به‌وجود می‌آورد. مرتفع‌ترین بادگیر جهان را در این باغ، می‌توانید ببینید؛ همچنین عمارت سردر، ساختمان هشتی، عمارت بهشت‌آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار و باغ ناصر نیز در آن گرد هم آمده‌اند. برای ورود به باغ دولت‌آباد، باید از یک هشتی بزرگ عبور کنید و به خرید صنایع دستی یزد در این مجموعه بپردازید.

 

 

  1. موزه آیینه

موزه آیینه در سال 1377 خورشیدی، بعد از تعمیر و بازسازی، در خانه صراف‌زاده افتتاح شد؛ این موزه تنها موزه تخصصی نور در ایران به‌شمار می‌رود. در موزه آیینه انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز وجود دارد، همچنین انواع اشیا برقی را به نمایش می‌گذارند؛ اشیا موزه، از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز ساخته شده‌اند. ساختمان این موزه را در زمان پهلوی و در وسط باغ، بنا کرده‌اند؛ موزه آیینه در خیابان کاشانی و روبه‌رو بوستان هفت تیر واقع شده است.

 

 

 

 

  1. حمام خان یزد

حمام خان یزد در سال 1212 در دوران قاجار و به دستور حاکم یزد، بنا شد؛ استفاده متداول بزرگان و حکام شهر از این حمام، آن را به حمام خان، تبدیل کرد. این حمام در گذشته علاوه‌بر استحمام، جایی برای گذراندن اوقات فراغت، گفت‌وگو، رفع خستگی، دورهمی‌ها و حل‌وفصل مسائل زندگی اختصاص داشته است. با گذشت زمان و ایجاد تغییرات متعدد در این بنا، اکنون به‌عنوان رستوران و چای‌خانه سنتی، مسافران و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

 

 

  1. آب‌انبار گیو

ذخیره آب در مناطق کویری مانند یزد، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از این‌رو در سال 1320، آب‌انبار گیو برای جلوگیری از بی‌آبی ساخته شد. آب‌انبار گیو، به‌عنوان مکانی برای ذخیره آب، نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز مردم در گذشته داشته است. این آب‌انبار از بناهای ساخته‌شده در دوران قاجار به‌شمار می‌رود که در سال 1375، به ثبت ملی رسیده است. برای بازدید از این آب‌انبار می‌توانید به محله زرتشتیان، در اطراف بلوار بسیج بروید و با تدابیر هوشمندانه در گذشته آشنا شوید.

 

 

  1. گنبد عالی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه یا گنبد علی، از بناهای مشهور دوره سلجوقی محسوب می‌شود که از سالم‌ترین آثار برجای مانده از آن دوران به‌شمار می‌رود. در ساخت این بنا، مصالحی مانند سنگ و ساروج، به‌کار رفته است که معماری بی‌نظیری را به تصویر می‌کشد. این گنبد، آرامگاه امیر عمیدالدین شمس‌الدوله علی معروف به علی هزار اسب، از خادمان دیلمان است که به دستور فرزندش بنا شد.

 

 

  1. منارجنبان خرانق

جالب است بدانید که منارجنبان خرانق، تنها منارجنبان خشتی جهان محسوب می‌شود که پیکره آن، از خشت ساخته شده است. این منارجنبان با معماری شگفت‌انگیزش، دیدنی‌ترین اثر تاریخی دوره ساسانیان است. منارجنبان خرانق، سه طبقه دارد و با فشار دست به حرکت در می‌آید؛ جالب است بدانید تکان‌خوردن آن را می‌توانید به‌وضوح ببینید. در این منارجنبان، دو راه‌پله تعبیه شده است که از آن‌ها برای بالارفتن و پایین‌آمدن، استفاده می‌شود.

 

 

 

 

با فلای تودی از دیدن زیبایی‌های یزد لذت ببرید

بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های یزد را با رزرو بلیط تهران یزد آغاز کنید. برای رزروی سریع و آسان، پیشنهاد می‌شود از وب‌سایت‌های آنلاین کمک بگیرید. اگر سری به وب‌سایت آنلاین فلای تودی بزنید، می‌توانید با خدمات و امکانات متعدد آن، آشنا شوید. در این وب‌سایت علاوه‌بر خدمات راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی 24 ساعته، امکان رزروی ارزان و مقرون به‌صرفه را نیز برای شما فراهم می‌کند. کافیست از نمودار قیمتی و تقویم قیمتی این وب‌سایت استفاده کنید و رزروی در حوالی تاریخ مورد نظرتان انجام دهید. علاوه‌بر این، انتخاب بلیط هواپیما چارتر نیز می‌تواند به سفرهای غیر منتظره شما، کمک‌کننده باشد.

 

ارسال نظر: