بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا

کدخبر: 2379924

قطر، مصر و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از حماس و رژیم صهیونیستی خواستند تا پیشنهاد بایدن درخصوص توقف جنگ در غزه را بپذیرند.

 قطر، مصر و آمریکا شامگاه امروز (شنبه) بیانیه مشترکی صادر و در آن تایید کردند پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دربردارنده خواسته‌های همه طرف‌ها و تامین‌کننده منافع آنهاست.

 وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: دوحه، قاهره و واشنگتن با اجماع نظر به عنوان میانجیگران مذاکرات جاری برای تضمین برقراری آتش‌بس در نوار غزه و آزادی اسرا و بازداشت‌شدگان، از حماس و اسرائیل می‌خواهند تا توافقی را منعقد کنند که منعکس‌کننده اصولی باشد که بایدن در 31 مه 2024 آن را تعیین کرد.

این سه کشور در این بیانیه تاکید کردند که این اصول، خواسته‌های همه طرف‌ها را با هم در توافقی که منافع چندگانه را تامین می‌کند، گرد هم می‌آورد.

قطر، مصر و امریکا تاکید کردند که این اصول فورا به درد و رنج‌های همه ساکنان غزه و همچنین رنج طولانی اسرا و خانواده‌های آنها پایان می‌دهد.

این بیانیه در پایان تاکید کرد که توافق مذکور نقشه راهی برای آتش‌بس دائمی و پایان دادن به این بحران ارائه می‌کند.

بایدن پیشتر مدعی شد اسرائیل طرح جامع جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه داده است. وی گفت مرحله اول این طرح ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از نواحی پرجمعیت غزه خواهد شد. 

 بایدن افزود در مرحله بعدی برنامه جامعی برای بازسازی غزه پیشنهاد خواهد شد. 

رئیس جمهوری امریکا مدعی شد زمان پایان جنگ فرا رسیده است و نباید این لحظه را از دست دهیم، بلکه باید فرصت صلح را غنیمت بشماریم.

منبع: فارس
ارسال نظر: