نقش سئو در برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها

کدخبر: 2372801

برای بررسی نقش سئو در برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار ها اول معنای دیجیتال مارکتینگ و پس از آن سئو را به طور اختصاصی بیان می کنیم و سپس سه مدل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال را بررسی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که سئو یکی از بخش های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید و نمی توان این دو را از هم جدا در نظر گفت، پس با ما همراه باشید تا شما را به بخشی از دنیای وسیع دیجیتال مارکتینگ ببریم.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال همانطور که از اسم آن مشخص است، یکی از انواع بازاریابی در صنعت دیجیتال یا در فضای مجازی محسوب می شود که به کمک صاحبان مشاغل رواج پیدا کرده است و این امر به دلیل امکان بستر سازی و رسیدن به هدف بزرگتر می باشد.

به صورت دانشگاهی و آکادمیک رشته دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر شاخه های مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری محسوب می شود. شما به وسیله دانش دیجیتال مارکتینگ می توانید تمامی محصولات یا خدمات خود را به مشتریان در فضای آنلاین عرضه کنید.

بنابراین تمامی فعالیت های بازاریابی در فضای مجازی اعم از اپلیکیشن ها، اینترنت، شبکه های اجتماعی و... را دیجیتال مارکتینگ می گویند.

سئو

سئو یا SEO یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید، عموماً این مورد برای سایت های اینترنتی کاربرد دارد و شرکت هایی که از سایت بهره می برند می توانند به این واسطه به رتبه بالاتر و در نتیجه بازدید و مشتری بیشتری دست پیدا کنند.

سئو مخفف (Search Engine Optimization) می باشد و به معنی بهینه سازی (برای) موتور جستجو است، یعنی شما بر اساس هدف خود، مشتریان و قواعد موتور های جستجو، سایت خود را بهینه می کنید تا به رتبه بهتری دست پیدا کنید.

حال به زیر شاخه های سئو می پردازیم و بخشی از آن ها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سیاه و سئو منفی.

اگر هدف شما بررسی نقش سئو در برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار ها است باید مفاهیم بیان شده را به صورت کامل درک کنید که ما در این مقاله به بیان سه مورد از آن ها می پردازیم، لازم به ذکر است که موارد بیان شده به ترتیب آورده شده است.

سئو تکنیکال (Technical Seo)

سئو تکنیکال

اول از همه برای داشتن سایتی بهینه سازی شده لازم است به سئو تکنیکال سایت خود رسیدگی کنید. سئو تکنیکال دارای موارد بسیاری است که با بررسی و رعایت آن ها رتبه سایت شما خصوصاً به واسطه امنیت و سرعت آن، بالا خواهد رفت.

شما در این مرحله به زیر ساخت سایت خود دسترسی خواهید داشت، لازم است تا تمامی کدهای سایت توسط شما بررسی و در صورت نیاز بهینه شوند. برخی کدهای طراحی سایت توسط موتور جستجو به کندی Crawl (کرال) می شوند که همین امر باعث می شود سایت شما دیر تر از سایر سایت ها ایندکس شود.

از دیگر مواردی که در سئو تکنیکال مورد بررسی قرار خواهد گرفت، می توان به امنیت سایت اشاره کرد. به طور مثال در صورتی که کاربر به سایت شما وارد شود و با پیام "سایت نا امن" مواجه شود، به احتمال خیلی زیاد اعتماد خود به سایت شما را از دست می دهد و آن را ترک خواهد کرد.

در سئو تکنیکال سعی بر این است که سایت شما به سایتی قابل اعتماد و سریع تبدیل شود و خواندن اطلاعات آن توسط موتور جستجو (خصوصاً گوگل) بدون مشکل انجام شود. همچنین رسیدگی به تجربه کاربری و بررسی آن نیز در این حوزه انجام می شود.

تمرکز ما در این مقاله آشنایی شما با این مفهوم و تاثیر آن در برنامه دیجیتال مارکتینگ شما می باشد اما اگر بخواهیم بیشتر در مورد سئو تکنیکال صحبت کنیم به یک مقاله بسیار گسترده نیاز خواهیم داشت که به همین دلیل به بیان نکات کلیدی بسنده می کنیم.

اما اگر تمایل دارید بصورت حرفه ای با این بخش آشنا شوید مقاله "سئو تکنیکال چیست" را مطالعه نمایید.

سئو داخلی (OnPage Seo)

سئو داخلی

یکی دیگر از انواع سئو که پس از طراحی سایت و بررسی تکنیکال لازم است به آن توجه داشته باشید، سئو داخلی می باشد. در این روش که یکی از بهترین و پایدار ترین روش هاست شما می توانید بر روی محتوا سایت خود و با توجه به کلمات کلیدی اقدامات لازم را انجام دهید.

سئو داخلی همانطور از اسم آن مشخص است به تمامی فعالیت هایی که در سایت خود شما صورت می گیرد، گفته می شود. کارهای لازم به این منظور را می توان به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد اما لازم است توجه ویژه ای در این امور داشته باشید زیرا یکی از موثرترین روش ها می باشد.

  • کلمات کلیدی
  • تولید محتوای منحصر به فرد و کاربر پسند با توجه به اصول سئو داخلی
  • رعایت تمامی اصول عنوان گذاری، Alt تصاویر و...
  • و...

پیشنهاد می کنیم مقاله "چک لیست کامل سئو داخلی در سال 2021" را مطالعه نمایید.

سئو خارجی (OffPage Seo)

سئو خارجی تمامی فعالیت های لازم به منظور بالا بردن رتبه سایت است که خارج از فضای سایت خود انجام می دهیم. تمامی امور اعم از بک لینک، رپورتاژ، وبلاگ نویسی، شبکه سازی و شبکه های اجتماعی و... همه از انواع سئو خارجی به حساب می آیند.

سئوی خارجی یکی از پر ریسک ترین بخش های سئو به حساب می آید زیرا به طور مثال اگر شما بک لینک بی اعتبار خریداری کنید یا رپورتاژ در سایت هایی با اهداف نامرتبط بگیرید، ممکن است به اعتبار سایت لطمه بزنید.  در اصل سئوی سفید تبدیل به سئوی کلاه خاکستری یا سیاه شده و میتواند برای شما جریمه های سنگینی از طرف موتور جستجو در بر داشته باشد.

لازم است در این باب و در صورت نداشتن اطلاعات کافی حتماً آن را به فردی کاردان یا تیمی حرفه ای بسپارید. همچنین باید توجه داشته باشید که تا ابتدا به سئو داخلی و تکنیکال سایت خود رسیدگی نمایید و سپس وارد موارد سئوی خارجی شوید.

در صورتیکه تمایل دارید تا با فاکتورهای کامل این مورد آشنا شوید مقاله تخصصی "سئو خارجی و فاکتورهای آن" را مطالعه نمایید. 

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره به منظور استفاده حرفه ای از امکاناتی نظیر سئو داخلی، خارجی و تکنیکال با تیم دیجیتال مارکتینگ رایا طرح در ارتباط باشید.

ارسال نظر: