ترک عادت‌های مخربی که به عروق پاها آسیب می‌زنند!

کدخبر: 2378860

نحوه زندگی و عادات روزمره ما، تاثیر مستقیمی روی سلامت کلی بدن می‌گذارند. گاهی به اجبار محیط یا کار و یا از روی اختیار، عادت‌هایی داریم که به مرور زمان باعث به خطرافتادن سلامت ما می‌شوند. ایستادن‌های طولانی مدت، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، چاقی و افزایش وزن و .. همگی از عادت‌های مخربی هستند که به عروق پا آسیب زده و باعث بروز بیماری‌های عروقی چون واریس می‌شوند. در ادامه این مطلب درباره ترک عادت‌های مخربی که به عروق پا آسیب می‌زنند، بیشتر توضیح می‌دهیم. پس اگر به سلامت پاهای خود اهمیت می‌دهید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

عادت‌های مخربی که به رگ‌های پاها آسیب می‌زنند

عروق بدن و چیزهایی که لازم است بدانید!

هر یک ما در بدن خود 60 هزار مایل، برابر با 100 هزار کیلومتر رگ خونی دارد. این یعنی اگر تمام سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها و مویرگ‌های بدن خودتان را به هم وصل کنید، طول آن‌ها بیشتر از 100 هزار کیلومتر خواهد شد! طول رگ‌های خونی به قدری زیاد است که می‌توان با آن، بیشتر از دو بار دور کره زمین چرخید!

خون، مایعی قرمز رنگ، حاوی سلول‌های خونی گوناگون و مسئول نقل و انتقالات مهم در بدن ما است. مواد مغذی، داروها، عوامل شیمایی مهم نظیر هورمون‌ها همگی از طریق خون به اندام‌های مختلف منتقل می‌شوند. خون اکسیژن را از شش‌ها دریافت کرده و آن را از طریق سرخرگ‌ها به اندام‌های دیگر می‌رساند. خون سرخرگی پس از گردش در بدن، اکسیژن را به اندام‌ها تحویل داده و از ان‌ها کربن دی اکسید اضافه را جذب می‌کند.

در مرحله بعد، فعالیت سیاهرگ‌ها شروع می‌شود. سیاهرگ‌ها خون غنی از کربن دی اکسید را از اندام‌ها دریافت کرده و برای پالایش مجدد آن‌ را به سمت قلب هدایت می‌کنند. سیاهرگ‌ها برای بردن خون از اندام‌های انتهایی مثل پاها و دست‌ها، باید با نیروی گرانش زمین مقابله کنند و بدون برگشت خون، آن را به قلب ببرند. فشار عضلات و فعالیت دریچه‌های لانه کبوتری دو اهرم فشار و کمکی سیاهرگ‌ها برای انجام این کار هستند علت واریس و سایر بیماری‌های عروق در واقع ضعف عضلات و دریچه‌های لانه کبوتری هستند.

عادت‌های مخرب و سلامت عروق پا

بیشتر مردم تا زمانی که مشکل جدی برایشان پیش نیاید به سلامت رگ‌های خود فکر نمی‌کنند. این درحالی است که با روش‌هایی بسیار ساده و حذف عادت های مخرب، می‌توان سلامت رگ‌ها را تضمین کرد و زمان بروز بیماری‌هایی چون واریس را به تاخیر انداخت. هر یک از ما حداقل چند عادت مخرب داریم که تکرار آن در روز، به عروق پا آسیب می‌زند. برخی از این عادت‌ها در ادامه آمده است:

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید!

آب مایعی حیاتی است که مصرف به اندازه آن، سلامت عروق بدن و ارگان‌های دیگر را تضمین می‌کند. 90 درصد خون از آب تشکیل شده است، بنابراین هر چقدر کمتر آب بنوشید، خون‌تان غلیظ‌تر شده و جریان خون در رگ‌هایتان کند می‌شود. کم آبی می‌تواند اختلالات عروقی را تشدید کرده و زمینه‌ساز بیماری‌هایی چون واریس شود.

تحرک ندارید و ورزش نمی‌کنید!

تحرک و فعالیت روزانه باعث بازشدن و به اصطلاح رشد مثبت رگ‌ها می‌شود. هر انقباض عضلانی روی گردش خون در عروق اثر مستقیم می‌گذارد. بنابراین اگر کم تحرک هستید، رگ‌هایتان نمی‌توانند کار خود را به طور موثرتری انجام دهند. اگر فعالیت روزانه کمی دارید، حتما ورزش را در برنامه‌های خود قرار دهید.

سیگار و دخانیات مصرف می‌کنید!

سیگار دشمن اصلی ریه‌ها است، اما نیکوتین موجود در آن می‌تواند روی سلامت عروق پا اثر منفی بگذارد. مواد شیمیایی موجود در تنباکو اکسیژن موجود در خون را جذب کرده و باعث افزایش غلظت خون می‌شوند. این مساله در نهایت باعث اختلال در روند گردش خون و باریک‌شدن رگ‌ها می‌شود. مصرف سیگار همچنین احتمال ایجاد لخته و بروز واریس را در شما افزایش می‌دهد.

دلایل واریسی شدن پاها

به طور مکرر و به صورت خشک از برس شستشوی بدن استفاده می‌کنید

اگر پیگیر اخبار روز آرایشی و بهداشتی باشید، حتما می‌دانید که اخیرا استفاده از برس شستشوی بدن زیاد تبلیغ می‌شود. استفاده از برس‌های شستشو اگر چه که باعث حذف لایه‌های مرده پوست و افزایش شفافیت آن می‌شود، اما می‌تواند به عروق پاها آسیب جدی وارد کند. فشار زیاد در اثر استفاده مکرر از این برس‌ها به صورت خشک، پارگی‌های میکرو در پوست ایجاد کرده که می‌تواند راه را برای ورود عفونت‌ها باز کند. استفاده از این برس‌ها در افرادی که سابقه ابتلا به واریس دارند، باعث افزایش التهاب عروق خواهد شد.

قند و شیرینی زیاد می‌خورید

قند و شیرینی دشمنی مهلک اما خوشمزه و فریبنده برای سلامت بدن است. داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد قندی طبیعی یا مصنوعی، باعث افزایش فشار خون و تضعیف ساختار رگ‌ها می‌شود. استفاده زیاد از مواد قندی می‌تواند خاصیت ارتجاعی دیواره رگ‌ها را کاهش داده و در روند کار دریچه‌های لانه کبوتری اختلال ایجاد کرده و در نهایت منجر به بروز بیماری‌های عروقی می‌شود. درمان فشار خون بالا به داشتن عروق سالم و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

به پوشیدن لباس‌های تنگ و فیت عادت دارید

لباس‌های تنگ و فیت، ظاهری جذاب دارند و شما را روی خط مد نگه می‌دارند، اما پوشیدن مکرر آن‌ها باعث تخریب عروق خونی به خصوص عروق پاها می‌شود. شلوار جین تنگ، کراپ تاپ‌های چسب، گن‌های لاغری، کمربند و ... گردش خون را محدود کرده و با گذشت زمان باعث بروز بیماری‌هایی چون واریس می‌شوند. بنابراین اگر عادت به پوشیدن لباس‌های تنگ دارید، با ترک این عادت کمک بزرگی به سلامت عروق خود می‌کنید!

عادت دارید به پشت بخوابید

نحوه خوابیدن هم می‌تواند روی سلامت عروق تاثیر بگذارد. اگر عادت دارید شب‌ها به پشت بخوابید، فشار زیادی ورید اجوف تحتانی (سیاهرگ بزرگی که خون را از پاها به سمت قلب می‌برد) شما وارد می‌شود. مطالعات نشان داده که بهترین پوزیشن خوابیدن، خوابیدن روی سمت چپ بدن است. حتی خوابیدن روی سمت راست بدن نیز با بروز مشکلات قلبی و عروقی در ارتباط است.

عادت‌های مثبت برای حفظ سلامت عروق

عادت‌های زیر به سلامت عروق پاها و جلوگیری از بیماری واریس کمک می‌کنند:

  • ورزش منظم و روزانه، جلوگیری از کم تحرکی
  • ترک فست‌فود، کاهش مصرف غذاهای چرب و آماده
  • کاهش مصرف قند و شیرینی‌جات
  • استفاده کمتر از کفش‌های پاشنه بلند
  • پوشیدن لباس‌های راحت و کمتر پوشیدن لباس‌های تنگ
  • استفاده از مواد غذایی ارگانیک
  • کاهش وزن
  • پوشیدن جوراب‌های مخصوص واریس
  • ترک سیگار و مشروبات الکلی

روش‌های پیشگیری از واریس پا

سخن پایانی

حتما این جمله را شنیده‌اید که پاها، قلب دوم ما هستند! این جمله نشان‌دهنده اهمیت بالای سلامت پاها و تاثیر آن‌ها در سلامت عمومی بدن ما است. واریس یکی از شایع‌ترین اختلالات عروقی مربوط به پاها است که می‌تواند سلامت پاها و در نهایت دیگر اعضای بدن را به خطر بیاندازد. اگر از ابتلا به واریس رنج می‌برید و به دنبال یک کلینیک فوق تخصصی برای بازیابی سلامت عروق پاهای خود هستید، کلینیک واریس فوق تخصصی دکتر مهرداد اقدسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در کلینیک دکتر اقدسی از روش‌های مختلفی برای درمان سریع واریس با کمک جدیدترین متد روز دنیا و روش‌های ابداعی و تلفیقی پروفسور اقدسی همچنین درمان‌های بدون نیاز به جراحی و حتی جای بخیه نظیر فلبکتومی، لیزر درمانی، اسکلروتراپی و رادیوفرکانسی درمان می‌شوند. پروفسور مهرداد اقدسی، جزو برترین پزشکان عروق در حیطه اختلالات قلبی و عروقی هستند که می‌توانید برای درمان انواع مختلف واریس به ایشان مراجعه کنید.. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلینیک دکتر اقدسی و نحوه دریافت نوبت، به آدرس https://www.iranvein.com/ مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: