ورق شادولاین چیست؟

کدخبر: 2379677

ممکن است تا به حال در پوششی دهی انواع سقف های شیروانی که بیشتر در مناطق معتدل و کوهستانی دیده می شوند، با ورق های رنگی زیبا که طرح های مختلفی برای خود دارند، مواجه شده باشید. ورق شادولاین (Shadow line) یکی از ورق های شیروانی یا موجدار به شمار می آید که در واقع از ورق گالوانیزه ساخته شده است. این محصول با داشتن زیبایی ظاهری منحصر به فرد و تنوع در رنگ، در مصارف مختلفی به کار برده می شود که یکی از آن ها پوشش دهی سقف های شیروانی است.

ورق های شادولاین به علت تولید از ورق های گالوانیزه رنگی دارای ویژگی های فراوانی هستند که سبب کاربرد آن ها در مصارف مختلف شده است. از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، بارش برف و باران و اکسیداسیون اشاره کرد. داشتن ثبات در رنگ در برابر نور مستقیم خورشید و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی های سرمایشی و گرمایشی از سایر مشخصات این فلز می باشد.

جالب است بدانید ورق های شادولاین در برابر حرارت نیز مقاومت داشته و دارای طول و عرضی شبیه به مواد اولیه خود یعنی شیت های رنگی گالوانیزه هستند. طرح های این محصول از عرض به صورت سایه و خط دیده می شود و زیبایی فوق العاده ای را به خصوص در پوشش دهی سقف ها ایجاد می کند.

دستگاه مورد استفاده برای تولید شیت های شادولاین، رول فرمینگ نام دارد که سبب اعمال فرم های سایه و خط نیم دایره ای بر روی ورق رنگی ابتدایی خواهد شد؛ از این رو عرض مفید ورق های شادولاین پس از فرمینگ از 100 و 125 سانتی متر به 90 تا 115 سانتی متر می رسد. ضخامت شیت های فرمینگ شادولاین نیز از 3/0 تا 7/0 میلی متر متغیر بوده و در انواع طول ها مطابق با خواست مشتریان تولید می گردد.

فرآیند تولید ورق شادولاین

01

تولید ورق های شادولاین در ابتدا از تولید ورق گالوانیزه فابریک آغاز می شود. فولاد گالوانیزه از پوشش دهی ورق های فول هارد یا سرد به وسیله فلز روی تولید می گردد. در ابتدا پس از کنترل ضخامت مواد اولیه، آن ها را تحت مراحل چربی زدایی، برس زنی، شستشو و اتمسفر هوا قرار می دهند. این مراحل به ترتیب سبب پاکسازی ورق ها از لایه های آلودگی و چربی، زنگ زدگی، لایه های اسیدی شده و سبب چسبندگی بهتر پوشش بر روی آن ها نیز خواهند شد.

در مرحله بعدی شیت های تمیز شده خشک می شوند و به صورت کلاف در می آمده تا برای وارد شدن به کوره های آنیلینگ یا بازپخت آماده گردند. در این کوره ها خواص مکانیکی فلزات به همراه خاصیت انعطاف پذیری و استحکام کاملاً کنترل و بهبود می یابد. دمای این کوره ها حدود 800 درجه سانتی گراد است؛ از این رو پس از خروج رول ها، آن ها را با استفاده از خنک کننده سرد می کنند و مجدد به شیت تبدیل می نمایند.

مرحله بعدی نیز شامل ورود شیت ها به حوضچه های مذاب روی به همراه ترکیبات دیگر و غلظت مشخص شده می باشد. پس از اعمال پوشش جت هوا به شیت ها برخورد کرده تا ضخامت پوشش روی تنظیم گردد. مراحل بعدی نیز شامل تنظیم مجدد خواص، تست ضخامت پوشش، سرد کردن و ورود به بخش رنگ آمیزی است. در این بخش مجدد سطح شیت ها چربی زدایی، شستشو و خشک می گردد و پس از اعمال پرایمر و لایه های اصلی رنگ، آن ها را کروماته می کنند.

در نهایت ورق های رنگی تولید شده با تایید کارشناسان وارد دستگاه فرمینگ شادولاین شده و با اعمال فشار غلطک های مخصوص، ورق شادولاین تولید می شود. به طور کلی برای خرید ورق شیروانی با طرح شادولاین، ذوزنقه، سفالی و ... از یک شرکت معتبر در این زمینه مشورت گرفته تا محصول مناسب با کاربرد نهایی و مد نظر خود را خریداری نمایید؛ زیرا هر طرح با بازه ابعادی متفاوتی تولید شده و برای برخی از کاربردها استحکام بالاتری نیاز است.

کاربرد ورق شادولاین

01

کاربرد ورق های شیروانی با طرح شادولاین یا هر طرح دیگری محدودیت نداشته و این موضوع به سبب داشتن مزایای فراوانی است که این فلزات به خود اختصاص می دهند. زیبایی ظاهری و داشتن طیف رنگی متنوع برای ورق های شادولاین از مهم ترین مزایای این فلزات می باشد، اما در نظر داشته باشید آن ها استحکام کافی در برابر ضربات و فشارهای مختلف را نیز به خود اختصاص می دهند. از جمله پرکاربردترین رنگ های ورق شادولاین که مطابق با استاندارد رال جهانی برای ورق رنگی در نظر گرفته شده اند، می توان به سفید، آبی آسمانی، قرمز، زرد، قهوه ای، قهوه ای سوخته، نارنجی، سبز رال و ... اشاره داشت که هر کدام کد های خاصی برای سفارش به کارخانجات تولیدکننده دارند. با این وجود کاربرد ورق شادولاین بیشتر در مصارف زیر می باشد:

  • ساخت سقف سازه های مختلف شیروانی و غیر شیروانی که ممکن است شیب خاصی نداشته باشند.
  • استفاده از ورق های شادولاین به عنوان ساخت سایه بان، سقف انواع سوله ها، پارکینگ ها و کارگاه ها به خصوص در مناطق مرطوب
  • دسته بندی مکان های مختلف و جداسازی سالن ها از یک دیگر (پارتیشن بندی)
  • ساخت کانکس های متحرک و ثابت
  • تولید خانه های پیش ساخته
  • کانتینرسازی
  • ساخت سقف های کاذب یا دیوارهای کاذب
  • نماسازی داخلی و خارجی ساختمان
  • دیواره سوله ها، انبارها، دیواره سردخانه

تفاوت ورق های رنگی و شیروانی

01

به طور کلی ورق های رنگی و شیروانی تفاوت زیادی با یک دیگر ندارند؛ زیرا شیت های رنگی به نوعی مواد اولیه ساخت محصولات شیروانی به شمار می آیند و ورق های شیروانی محصولاتی ثانویه هستند. اصلی ترین تفاوت این دو محصول با یک دیگر در بحث استحکام می باشد. به طور مثال فرض کنید برای پوشش دهی سقف یک خانه، سوله یا هر فضای دیگری که در معرض ضربه، آب باران، بارش برف، تگرگ و ... قرار دارد از ورق رنگی استفاده کنیم. اگر این فلزات که سطح صافی دارند، مورد استفاده قرار بگیرند، آن سقف به زودی با اتلاف انرژی ها مختلف، چکه کردن سقف و نداشتن استحکام در برابر عوامل مختلف مواجه می شود.

در صورتی که فرآیند فرمینگ سبب افزایش استحکام فلزات، ایجاد شیار بر روی سقف، هدایت آب باران و برف به پایین سقف، جلوگیری از تجمع آلودگی، برگ درختان و ... می شود. همچنین فرم های مختلف ورق های شیروانی به راحتی با عرض های مختلف بر روی یک دیگر قرار گرفته و چفت می گردند. همین موضوع سبب جلوگیری از هدر رفتن انرژی های مختلف شده و علاوه بر آن از ورود و نفوذ سرما و گرما، آب باران و ... نیز جلوگیری می کند.

جمع بندی

01

در نهایت باید گفت ورق شادولاین یکی از زیباترین طرح های ورق شیروانی به شمار می آید که از فرم دهی ورق های گالوانیزه به صورت ساده و بیشتر رنگی تولید می گردد. فرآیند فرمینگ سبب افزایش استحکام این فلزات شده و طیف رنگی متنوع به زیباسازی آن ها نیز به خصوص برای پوشش دهی انواع سقف های شیروانی و سایر کاربردهایی که در مطلب به آن ها اشاره کردیم، کمک می کند. مجموعه آهن اینفو یکی از مراکز معتبر در ارائه انواع ورق های فولادی و فرمینگ در طرح های شادولاین، ذوزنقه و کرکره به مشتریان می باشد. برای خرید نیز می توانید با کارشناسان مجموعه تماس گرفته تا ورق شادولاین با طیف رنگی متنوع در کمترین زمان و بالاترین کیفیت به شما تحویل داده شود.

 

ارسال نظر: