نحوه کارکرد دیزل ژنراتور | ژنراتور دیزلی چگونه برق تولید می‌کند؟

کدخبر: 2379822

دیزل ژنراتور دستگاهی است که با سوزاندن سوخت دیزل (گازوئیل) برق تولید می‌کند. این دستگاه از ترکیب یک موتور دیزلی و یک ژنراتور الکتریکی برای تولید برق استفاده می‌کند. دیزل ژنراتور انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را از طریق احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. ژنراتور دیزلی در اندازه‌های مختلف برای تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز در زمان قطعی برق یا نیاز به توان اضافه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیزل ژنراتور چیست و چگونه برق تولید می‌کند؟

دیزل ژنراتور یک منبع انرژی آماده به کار است که موتور دیزلی را با ژنراتور الکتریکی ترکیب کرده و انرژی را از طریق مکانیسم متراکم‌سازی تبدیل می‌کند. انرژی حاصل می‌تواند به عنوان منبع تغذیه پشتیبان برای مدت طولانی استفاده شود.

برخلاف ژنراتور گازی، ژنراتور دیزلی کاربراتور ندارد، زیرا جریان الکتریکی تولید می‌کند. با توجه به قابلیت‌های موتور دیزلی درون‌سوز، دیزل ژنراتور به خاطر توان خروجی ثابت و طراحی مخزن سوخت برای کارکرد طولانی مدت شناخته شده است. تا زمانی که منبع سوخت ثابتی وجود داشته باشد، شما برق خواهید داشت.

دیزل ژنراتور با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، برق تولید می‌کند. ژنراتور این کار را با هدایت جریان از طریق کابل‌های برق انجام می‌دهد. این فرآیند با احتراق سوخت دیزل در موتور آغاز می‌شود. سوخت به وسیله انژکتورها تزریق می‌شود، با هوا مخلوط می‌گردد و در اثر متراکم‌سازی مشتعل می‌شود.

با حرکت پیستون‌ها، انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و میل‌لنگ به حرکت درمی‌آید. این امر به نوبه خود، آلترناتور (دینام) ژنراتور را تغذیه می‌کند. جریان الکتریکی در دینام از طریق القای الکترومغناطیسی تولید می‌شود و تنظیم‌کننده ولتاژ، از توزیع پایدار جریان اطمینان حاصل می‌کند.

نقش اجزای دیزل ژنراتور در تولید برق

اجزای دیزل ژنراتور با هم‌افزایی برای تولید برق کار می‌کنند. برخی از این اجزای ضروری دیزل ژنراتور عبارتند از:

  • موتور: به عنوان جزء اصلی دیزل ژنراتور، موتور دیزل انرژی مکانیکی را تأمین می‌کند که بعداً به نیروی الکتریکی تبدیل می‌شود. در واقع، توان خروجی دیزل ژنراتور با اندازه موتور آن نسبت مستقیم دارد.
  • آلترناتور: دینام یا آلترناتور یکی دیگر از اجزای کلیدی دیزل ژنراتور است که از انرژی مکانیکی تأمین‌شده توسط موتور استفاده و آن را به خروجی الکتریکی تبدیل می‌کند. آلترناتور شامل روتوری است که میدان مغناطیسی تولید می‌کند و در نهایت، منجر به تولید جریان متناوب می‌شود. به همین دلیل، از روتور به عنوان بخش اصلی آلترناتور یاد می‌شود.
  • سیستم سوخت‌رسان: این سیستم وظیفه ذخیره‌سازی و تأمین سوخت برای ژنراتور  را به عهده دارد. سیستم سوخت‌رسان باید سوخت مورد نیاز موتور دیزلی را به صورت پیوسته و تمیز تأمین کند. این سیستم مقدار دقیق سوخت اتمیزه‌شده و تحت فشار را به هر سیلندر موتور در زمان مناسب تزریق می‌کند.
  • سیستم روانکاری: این واحد عملکرد روان قطعات مختلف دیزل ژنراتور را تضمین می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود سیستم روانکاری (روغنکاری) دیزل ژنراتور را به طور منظم و به درستی بررسی کنید تا از هر گونه خرابی احتمالی و استهلاک بیشتر قطعات دستگاه جلوگیری شود.
  • کنترل پنل: این جزء نه تنها شامل دکمه روشن و توقف دستگاه است، بلکه دارای نشانگرهایی برای پارامترهای مختلف مانند جریان، ولتاژ و فرکانس است. اپراتور می‌تواند از طریق کنترل پنل، کنترل مستقیمی روی کارکرد دیزل ژنراتور داشته باشد.

اصل کار دیزل ژنراتور چگونه است؟

اصل کار دیزل ژنراتور بر 4 سیکل زیر استوار است:

  • ورودی مکش
  • متراکم‌سازی
  • تولید قدرت (توان)
  • اگزوز

اصل کارکرد دیزل ژنراتور در واقع بر اساس قانون تبدیل انرژی است. بر اساس این قانون، انرژی نه می‌تواند ایجاد شود و نه از بین برود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود. انرژی شیمیایی سوخت گازوئیل در طی فرآیند احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. انرژی مکانیکی تولیدشده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود تا در زمان قطع برق مورد استفاده قرار گیرد.

  1. ابتدا، هوا به سمت ژنراتور هدایت می‌شود تا زمانی که متراکم شود.
  2. سوخت دیزل به موتور تزریق می‌شود.
  3. ترکیب این دو فرآیند، فشرده‌سازی هوا و تزریق متعاقب سوخت، به تولید گرمای (شدید) کمک می‌کند که باعث احتراق سوخت می‌شود.
  4. احتراق سوخت دیزل، ژنراتور را به کار می‌اندازد. با به حرکت درآمدن شفت مرکزی، انرژی مکانیکی به کمک دینام به نیروی الکتریکی تبدیل می‌شود.
  5. در نهایت، ژنراتور شروع به تولید انرژی الکتریکی لازم می‌کند تا بر اساس نیاز تجهیزات متصل به آن، توزیع شود.

دیزل ژنراتور چه مدت می‌تواند به طور مداوم کار کند؟

چنانچه دیزل ژنراتور به درستی نگهداری شود، می‌تواند بیش از 30،000 ساعت به طور مداوم کار کند و از همین رو، آن را به یک راه حل بادوام و طولانی مدت برای تولید برق تبدیل می‌کند. با این حال، عدم نگهداری مناسب می‌تواند طول عمر مفید ژنراتور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با فرسودگی ژنراتور در نتیجه عدم نگهداری مناسب، کارکرد مفید آن به یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد. با تأمین سوخت پایدار، یک دیزل ژنراتور استندبای می‌تواند به مدت حدود 3000 ساعت کار کند. به طور کلی، طول عمر دیزل ژنراتور به عواملی مانند منبع سوخت، کیفیت روغن موتور، تقاضای برق، راندمان موتور و نوع موتور بستگی دارد.

چرا خرید دیزل ژنراتور یک انتخاب ارجح است؟

وقتی صحبت از تأمین برق در شرایط اضطراری می‌شود، خرید دیزل ژنراتور بهترین گزینه شماست. نگهداری موتور دیزلی در مقایسه با ژنراتور گازی هزینه کمتری دارد. دیزل ژنراتور با تعمیرات و نگهداری منظم و تعویض به موقع قطعات مصرفی، می‌تواند چند دهه کار کند. برای همگام شدن با استانداردهای زیست محیطی، برندهای دیزل ژنراتور به طور مداوم در جستجوی راه حل‌های نوین برای ارائه توان خروجی پایدارتر و پاک‌تر هستند.

از جمله مهم‌ترین مزایای خرید دیزل ژنراتور، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توان خروجی پایدار
  • تعمیرات و نگهداری آسان
  • دوام بالا
  • تطبیق‌پذیری
  • دسترسی آسان به سوخت دیزل
  • و...

گروه صنعتی آبیاران پویان آذر؛ مرکز خرید دیزل ژنراتور خارجی و چینی

آبیاران پویان آذر با 50 سال تجربه و تلاش مستمر در عرصه واردات و تأمین مستقیم تجهیزات صنعتی، توانسته که خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین فعالان این حوزه مطرح کند. آبیاران به طور مستقیم و بدون واسطه انواع دیزل ژنراتور خانگی، صنعتی و نیروگاهی از برترین برندهای خارجی و چینی را تأمین و به بازار عرضه می‌کند.

با خرید دیزل ژنراتور از آبیاران، در کنار دریافت کارت سبز و گارانتی یک ساله محصول، خیالتان از بابت خدمات نصب و راه‌اندازی در محل و تأمین قطعات مصرفی اورجینال راحت خواهد بود. انواع دیزل ژنراتور بادوین، کامینز، پرکینز، ولوو پنتا، ایویکو و کوهلر در رنج توان گسترده با نازلترین قیمت بازار را از آبیاران بخواهید. برای دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با مراجعه به وبسایت آبیاران درخواست خود را ثبت کنید یا با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

 

ارسال نظر: