سخنرانی تلوزیونی رئیس جمهور آفریقای جنوبی قبل از نشست بریکس

کدخبر: 2377839
خبرنگار:

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی قبل از نشست آتی بریکس در این کشور سخنرانی تلوزیونی کرد. وی در این سخنرانی تلوزیونی اعلام کرد که کشورش تحت فشار قدرت‌های جهانی به منظور حمایت و جانبداری از آنها قرار نخواهد گرفت. وی همچنین اعلام کرد که آفریقای جنوبی مجبور نخواهد شد که در کنار هیچ قدرت جهانی قرار گیرد. وی در حالی این سخنان را مطرح کرد که روز سه‌‌شنبه ژوهانسبورگ میزبان نشست بریکس و کشورهای بزرگ در حال ظهور در جهان است.

این سخنان رامافوسا به این دلیل مورد توجه است که روابط آفریقای جنوبی و روسیه زیر ذره‌بین غرب قرار دارد و کشورهای غربی بارها آفریقای جنوبی را به دلیل ممانعت این کشور از محکوم کردن تهاجم روسیه به اکراین مورد سرزنش قرار داده‌اند.

در این نشست تمامی رهبران کشورهای عضور بریکس(چین، هند، برزیل،آفریقای جنوبی) به غیر از ولادیمیر پوتین حضور خواهند داشت. پوتین به دلیل صدور حکم بازداشت وی توسط دادگاه کیفری بین المللی تصمیم به عدم حضور در این نشست گرفت و به همراه سرگئی لاورورف به صورت مجازی حاضر خواهند شد. این تصمیم پوتین به منظور جلوگیری از فشار بر آفریقای جنوبی گرفته شد.

علاوه بر کشورهای عضو، رهبران نزدیک به 50 کشور دنیا از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در این نشست حضور خواهند داشت. کشورهای عضو بریکس حدود یک چهارم اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهند و پس از گسترش منطقه‌گرایی در جهان و تحولات اخیر تمایل برای عضویت در این گروه افزایش یافته است. تا پیش از این حدود 40 کشور دنیا نسبت به عضویت در این پیمان ابراز تمایل کرده و 23 کشور از جمله آرژانتین، بنگلادش، بحرین، کوبا، اتیوپی، اندونزی، ایران، نیجریه و عربستان سعودی درخواست خود را برای عضویت در این گروه ارسال کرده‌اند.

 

ارسال نظر: