دبیر انجمن آسیب شناسی ایران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بیشترین قربانیان قطع نخاع در تصادفات جوانان هستند

کدخبر: 2019392

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران با بیان اینکه بیشترین قربانیان قطع نخاع در تصادفات جوانان هستند، گفت: برخی ها به دلیل عدم اگاهی و با هدف خیرخوانه و قصد کمک به مصدومان تصادفات گاهی سبب آسیب جدی به فرد می شوند.

مهین عباسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » با بیان اینکه انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلی تصادفات هستند، اظهار کرد: انسان بخاطر عدم توجه به نکات هشداردهنده، خواب آ لودگی و اصرار به رانندگی حالات تندخویی وگاها دعواهایی که بین سرنشینان خودرو اتفاق می‌افتد که باعث عصبی شدن و تندخویی راننده شده که همین موضوع زمینه ساز بروز حوادث و سوانح رانندگی که گاهی نیز جبران ناپذیر هستند، می‌شود.

وی افزود: استفاده از تلفن همراه، صدای زیاد موسیقی، خوردن تنقلات ونوشیدن چای در هنگام رانندگی، عدم توجه به جلو و سرعت بالا از عوامل دیگر در بروز تصادفات است که رانندگان با رعایت آنها می‌توانند آرامش سفر را برای خود و دیگران فراهم سازند.

عباسی اذعان داشت: در سرعت بالا میزان هوشیاری کم می شود وقدرت تصمیم گیری مناسب کاهش پیدا می‌کند بنابراین راننده باید نسبت به نکات مهم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی که به نفع همگان است دقت و توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر خودرو توسط فرد قبل از سفر چک و تنظیم نشود می‌تواند عامل و سبب بروز تصادف شده و جان همه را به مخاطره بیاندازد، افزود: عدم دسترسی به جادهای امن وایمن هم یکی از عوامل که بی تاثیر نیست اما بهانه ای برای عدم رعایت قوانین و مقررات نبوده و رانندگان در هر مرحله ای از سفر به دقت و هوشیاری لازم و کافی نیازمند هستند.

دبیر انجمن آ سیب شناسی ایران گفت: بیشترین آسیب‌ها در تصادفات جانی وجسمی هستند و همه نسبت به این نکته توجه کنند که مال قابل جبران بوده و دوباره بدست می‌آید اما از دست دادن جان و نقص عضو سرنشینان جبران ناپذیر هرگز قابل جبران نبوده و بیشترین آسیب روحی روانی را برای بازماندگان بجای می‌گذارد.

وی ادامه داد: در عین حال که تصادفات رانندگی از لحاظ مالی هم آ سیب وارد می‌کند همچنین بر آرامش و آسایش خانواده نیز تاثیر می گذارد و آسیب‌های باقی مانده از تصادفات گاها اجتماع را هم متاثر می‌کنند و هم آ‌سیب فردی و هم آسیب جمعی را به همراه دارد.

عباسی به اهمیت آگاهی و دانش در خصوص نحوه برخورد با مصدومان در تصادفات اشاره کرد و گفت: متاسفانه اطلاع رسانی در زمینه نحوه برخورد با مصدومین در صحنه تصادفات و حوادث رانندگی بسیار ضعیف است و همین موضوع باعث اتفاقات جبران ناپذیری برای فرد مصدوم می‌شود.

وی اذعان داشت: مردم خیلی موارد بخاطر عدم آگاهی و اطلاع رسانی به آسیب دیدگان در تصادف کمک نمی‌کنند چرا که نگران هستند مبادا مجرم شناخته شوند و چون حوصله دردسر و گرفتارشدن در راهروهای مراجع قانونی و قضایی را ندارند در بسیاری از مواقع از صحنه تصادف عبور می‌کنند که شاید ماندنشان جان انسانی را نجات بدهد.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران گفت: رسانه‌های جمعی باید به مردم آگاهی بدهند که اصولی و اساسی در مواقع ضروری بتوانند تا به همنوعان خود کمک کنند.

وی ادامه داد: رسانه ها باید اطلاع رسانی در حوزه قوانین حقوقی را به مردم داشته باشند تا آنها در خصوص کمک رسانی به مصدومین تصادفات نگرانی و دغدغه ای نداشته باشند چرا که در بسیاری از مواقع کمک به موقع سبب نجات جان انسانی می‌شود.

عباسی اظهار کرد: سالانه تعداد بسیاربالایی درکشور دچار سوانح ترافیکی شده و جان خود رو از دست می دهند که بیشتر آنان دچار عوارض قطع نخاع و آسیب‌های جدی جسمی می‌شوند که زندگی اجتماعی و روانیشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و متاسفانه بیشتر این قربانیان نسل جوان و مولد جامعه ما هستند که بسی جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: مردم گاهی بخاطر عدم آموزش صحیح در نحوه برخورد با مصدومین تصادفات از روی دلسوزی کمک می‌کنند که بجای خیر موجب آسیب جدی به فرد مصدوم می‌شوند.

عباسی اظهار کرد: افردی که قصد کمک به مصدومین را دارند باید نسبت به اصول کمک های اولیه آشنایی داشته باشند و در صورتی که دانشی در این زمینه نداشتند نباید سلامتی افراد را به مخاطره بیندازند و در این حالت بدون درنگ و فوری با اورژانس تماس بگیرند و با آرامش شرح حال مصدومین و شرایط عمومی و فعلی آنها به اورژانس اطلاع دهند و همچنین شرح مختصری از نحوه تصادف وتعداد سرنشینان را اعلام کنند.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران در پایان گفت: امیدوارم تمام هموطنانم سالی پراز برکت و عاری از تصادف و غم واضطراب داشته باشند و با رعایت ایمنی در رانندگی گل لبخند بر روی لب خانواده‌هایشان بنشانند و از سفرشان لذت ببرند و در کمال آرامش وبا ذکر خداوند سالی قانونمدارتر را شروع کنند.

ارسال نظر: