آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۷۸

معرفی رشته «طراحی بسته‌بندی»

کدخبر: 2122987

«طراحی بسته‌بندی» ترکیبی از هنر، صنعت و تکنولوژی برای بهبود شرایط نگهداری، حمل و نقل، بازاریابی و استفاده از یک محصول است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رشته «طراحی بسته بندی» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته

طراحی بسته بندی یا همان PACJAGING ترکیبی از هنر، صنعت و تکنولوژی برای بهبود شرایط نگهداری، حمل و نقل، بازاریابی و استفاده از یک محصول است.

بسته بندی محصول عبارت است از هرگونه ظرف یا بسته بندی که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می شود یا به وسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می شود.

طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتریان به راحتی از محتویات آن آگاه شده و برای حمل و نگهداری آن مشکلی نداشته باشند؛ به همین دلیل نقش مهمی در فرآیند بازاریابی و فروش ایفا خواهد کرد.

*سطح آموزش مهارت ها

با توجه به گسترش صنعت چاپ و نیاز به بسته بندی کالا و خدمات و تأثیری که بسته بندی در حفظ محصول و افزایش فروش محصولات تولیدی دارد افراد توانمندی که بتوانند نیازهای مربوط به بخش طراحی بسته بندی را رفع کنند، احساس می شود.

هنرجویانی که در این رشته تحصیل می کنند به توانمندی های زیر می رسند:

1-توانایی طراحی بسته بندی های جدید و خلاقانه

2-توانایی طراحی برچسب برای انواع محصولات

3- توانایی طراحی جعبه های فانتزی

4- طراحی گرافیک در مؤسسات چاپ و بسته بندی

*آینده تحصیلی و شغلی

فارغ التحصیلات این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و یا خوداشتغالی به بازار کار راه یافته و در موارد زیر به انجام فعالیت اقتصادی بپردازند:

1- فعالیت به عنوان یک طراح بسته بندی مواد غذایی و بهداشتی و کالاهای خدماتی در بازار کالا

2- فعالیت به عنوان طراح در دفاتر تبلیغاتی

3- فعالیت در کارگاه های خصوصی و شخصی

4- اشتغال در مراکز و کارخانجات صنعتی

5- اشتغال در مراکز هنری

6- فعالیت در زمینه آموزش رشته مورد نظر در مراکز آموزشگاهی

7- خوداشتغالی و ساخت جعبه های هدیه در انواع و ابعاد مختلف

هدف از طراحی رشته های کاردانش تأمین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ التحصیلان این رشته مستقیماً می توانند وارد بازار کار شوند اما اگر دانش آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند پس از اخذ دیپلم حرفه ای می توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی عالی و علمی و کاربردی در رشته های زیر در مقاطع بالای تحصیلی ادامه تحصیل بدهند:

طراحی بسته بندی، چاپ، گرافیک، هنرهای تجسمی، گرافیک رایانه ای، عکاسی

*ساعت آموزش

رشته «طراحی بسته بندی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی های عمومی، 54 ساعت شایستگی های فنی و 9 ساعت شایستگی های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تایپ رایانه ای متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی بسته بندی متشکل از 8 واحد نظری و 20 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: