معرفی موزه/ ۱۵۸

نخل؛ موزه‌ای از نمادهای عاشورایی + تصاوير

کدخبر: 2262529

نخلی که در مراسم نخل‌گردانی از آن استفاده می‌شود، موزه‌ای از نمادهای عاشورایی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیعیان از دوره صفویه تا به امروز واژه نخل را به رسم تابوت گردانی امام حسین (ع) اطلاق کردند. مراسم نخل گردانی که امروزه در شهرها و آبادی هایی چون یزد ، جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین برگزار می شود، در دوره صفویه در مناطق مرکزی و کویری ایران برگزار می شد. برخی از پژوهشگران، آیین نخل گردانی را از بدعت های حکومت صفویه می دانند.

نخل؛موزه ای از نمادهای عاشورایی

بنا بر این گزارش؛ اتاقک سیاهپوشی که در مراسم نخل گردانی از آن استفاده می شود هیچ شباهتی به درخت نخل ندارد و علت نام گذاری آن مشخص نیست؛ اما شاید مهم ترین علت رواج این نام و رسم، این باشد که پیکر امام حسین(ع) در باورهای مردم روی شاخه های درخت خرما به سمت محل دفن حمل شده است . البته اشکال قدیمی نخل را از چوب و برگ درخت خرما می‎ساختند. بنابراین می توان این امر را نیز یکی از دلایل نام گذاری نماد عزاداری مردم مناطق کویری به نام درخت نخل دانست.

نخل؛موزه ای از نمادهای عاشورایی

نخل؛موزه ای از نمادهای عاشورایی

شایان ذکر است؛ نخل به نوعی موزه ای از نمادهای عاشورایی است و هر کدام از عناصر سازنده آن نمادی از یک حادثه بوده و یا متعلق به یکی از اشخاص خاص حادثه کربلا است. مثلا چوب نخل نماد پیکر امام حسین (ع) است و سیاهپوش کردن نخل، نماد اعلام سوگواری و ماتم است.

سرو نخل نماد قد و قامت علی اکبر(ع) و شمشیر و نیزه نصب شده روی نخل نشانه تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام حسین (ع) است.

نخل؛موزه ای از نمادهای عاشورایی

همچنین آینه نصب شده روی نخل نماد وجود امام حسین (ع) است و علم هایی که بر نخل بسته می شوند به ابوالفضل العباس(ع) اشاره دارند.

گفتنی است؛ پارچه های زینتی نخل، زنگ هایی که قدیم می بستند،عزادارانی که نخل را برمی دارند و سر طوق بالای نخل به ترتیب نماد حجله قاسم بن حسن، زنگ کاروان امام حسین(ع)، تشییع کنندگان هستند. البته امروزه گاه فقط به سیاه پوش کردن و تزیینات ساده نخل اکتفا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: