در طول دوران مربیگری هیچگاه به هیچ ورزشکاری باج ندادم

مهماندوست: برای موفقیت ساعی در المپیک ۱۱ ماه از همه چیز دست کشیدم

کدخبر: 2004731

سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان در گفتگو با «نسیم آنلاین»: من برای موفقیت هادی ساعی در المپیک پکن ۱۱ ماه دست از همه چیز و حتی زندگی خانوادگی خودم کشیدم.

رضا مهماندوست در گفتگو با « نسیم آنلاین »، در خصوص قهرمانی میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی تیم آذربایجان در مسابقات کسب سهمیه اروپا و کسب سهمیه المپیک اظهار داشت: میلاد در این مسابقات کولاک کرد و کمترین امتیازات ممکن را به حریفان خود داد. بیگی اکثر حریفان خود را در این مسابقات 12 تایی کرد و حتی در فینال نیز با 12 امتیاز اختلاف مقابل حریف خود به برتری رسید و قاطعانه موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

وی ادامه داد: در این مسابقات دو تکواندوکار دختر آذربایجان نیز موفق به قهرمانی و کسب سهمیه شدند تا در مجموع مردان و زنان آذربایجان چهار سهمیه المپیک را کسب کند. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ تکواندو آذربایجان افتاده است و این در حالی است که من در یک سال اخیر به این تیم اضافه شدم و در واقع در مراحل آخر کسب سهمیه المپیک همراه این تیم بودم. قطعا اگر فرصت بیشتری در اختیار من بود امکان کسب سهمیه بیشتری در مردان و زنان را داشتیم.

سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان در خصوص رقابت میلاد بیگی و مهدی خدابخشی در المپیک ریودوژانیرو و شانس کسب مدال طلا عنوان کرد: میلاد بیگی این روزهای خیلی روی فرم است و مهدی نیز دارای توانایی بالایی است و در سالیان اخیر این مسئله را اثبات کرده است اما پیش‌بینی کسب مدال در المپیک سخت است چرا که المپیک میدان دیگری است. در المپیک ورزشکاری موفق خواهد بود که فشار کمتری روی وجود داشته و آرامش بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: توقعات در المپیک از طرف مردم بسیار بالا است و این مسئله خود به خود به ورزشکاران ایران فشار وارد خواهد کرد اما اگر هر کدام از ورزشکاران ما در آرامش روحی ، روانی و جسمی بیشتری قرار داشته باشد موفق‌تر خواهند بود. هیچ کسی در المپیک 2012 فکر نمی‌کرد مولنتا در وزن هشتم موفق به کسب مدال طلا شود یا تکواندوکار آرژانتینی مدال طلا کسب کند اما چون روی این ورزشکاران فشار نبود و آرامش بیشتری داشتند موفق به کسب مدال طلا شدند.

مهماندوست تصریح کرد: در کشورهایی که تعداد مدال بگیران آنها کمتر است، ورزشکاران فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. فشار مسئولان و جامعه باعث می‌شود اتفاق بدی بیفتد. من خودم زمانی که سرمربی تیم ملی تکواندو در المییک پکن بودم به یاد دارم فشار زیادی روی برخی ورزشکاران کشتی، وزنه برداری و در جودو روی میراسماعیلی وجود داشت و این فشار باعث خراب شدن عملکرد آنها شد اما من اجازه ندادم کسی طرف ساعی بیاید و می‌دانستم رمز موفقیت او پایین آوردن فشارهای روحی و روانی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه آذربایجان در کشتی فرنگی، آزاد، جودو و بوکس شانس کسب مدال‌های بیشتری نسبت به ایران دارد این فشارهای روحی و روانی بین ورزشکاران این کشور پخش می‌شود و باعث بالارفتن شانس کسب مدال توسط تکواندوکاران می‌شود. متاسفانه در ایران تعداد سهمیه در این دوره نسبت به گذشته کمتر بوده است. امیدوارم تا زمان المپیک تعداد سهمیه‌های بیشتری را کسب کنیم تا شانس کسب مدال نیز افزایش یابد. در تکواندو نیز فدراسیون، مربیان و ورزشکاران در این مدت زحمت زیادی کشیدند و امیدوارم در المپیک نیز موفق به کسب مدال‌های خوشرنگ شوند.

سرمربی تیم ملی آذربایجان در واکنش به اظهارات اخیر هادی ساعی مبنی بر اینکه مهماندوست علاقه‌ای به حضور او در المپیک پکن نداشته است، گفت: من این موضوع را به خدا واگذار می‌کنم و امیدوار انسانها همیشه مرد باشند. حضرت علی گفته است هر کسی به من نکته‌ای آموزش بدهد من تا آخر عمر بنده او خواهم بود. من برای موفقیت هادی ساعی در المپیک پکن 11 ماه دست از همه چیز و حتی زندگی خانوادگی خودم کشیدم.

وی ادامه داد: من تیمی را تحویل گرفتم که در مسابقات جهانی هیچ سهمیه‌ای را کسب نکرده بود و هادی ساعی نیز اصلا روی فرم نبود. هادی در آن زمان حتی در مسابقات ناک اوت شده بود و در حالی که شرایط روحی خوبی نداشت من با صحبت‌هایم به او قول دادم او را تا زمان المپیک روی فرم بیاورم. در آن مقطع دست ساعی در اوزان 68 و 74 کیلوگرم برای رقبا رو شده بود و حتی او مقابل نمایندگان افغانستان و چین تایپه نیز مغلوب شده بود. من در صحبتی که با ساعی داشتم به او گفتم با توجه به شرایط وزنی که دارد و زجری که برای کمبود وزن متحمل می‌شود و این مسئله تمرکز او را برهم می‌زند به وزن بالاتر برود تا در شرایط آماده‌تری قرار داشته باشد.

مهماندوست خاطر نشان کرد: من و هادی ساعی بر سر این موضوع توافق کردیم و با هم یاعلی گفتیم و اصلا انتظار شنیدن این صحبت‌ها را بعد از سپری شدن 8 سال از او نداشتم. در آن مقطع و در وزن 80 کیلوگرم یوسف کرمی، مهدی بی‌باک، کورش رجلی و روح الله طالبی حضور داشتند و من نمی‌دانم چطور هادی ساعی نا آماده توقع داشت من بدون مسابقات انتخابی او را برای المیپک انتخاب کنم. این حق مربی است با ارزیابی شرایط و آمادگی نفرات خود بهترین تصمیم را بگیرد. یک مربی در ابتدا به فکر آبروی کشور و خودش است .

وی تصریح کرد: چطور هادی ساعی که در هر مسابقه‌ای حضور پیدا کرده بود و متحمل شکست شده بود، توقع داشت بدون هیچ انتخابی برای تیم ملی انتخاب شود. من قرآن را قسم می‌خورم که هیچ فشاری از طرف سازمان تربیت بدنی و شخص پولادگر برای کنار گذاشتن هادی ساعی از حضور در المپیک وجود نداشت . فقط در آن مقطع پولادگر و ذوالقدر در جلسه‌ای به من گفتند چطور جرات می‌کنی هادی ساعی را که از لحاظ شرایط سنی پیر شده است به المپیک اعزام کنی؟ من در جواب به آنها گفتم من او را با تمرینات به اوج آمادگی می‌رسانم و از او تست می‌گیرم و او را در انتخابی آزمایش می‌کنم. خدا شاهد است که پولادگر یا سازمان تربیت بدنی هیچگاه فشاری برای حذف ساعی نیاوردند و اگر ساعی آماده نبود من قطعا نفر بعدی را اعزام می‌کردم.

سرمربی تیم تکواندو آذربایجان با تاکید بر اینکه هیچگاه به ورزشکاری باج نداده است، عنوان کرد: من در طول دوران مربیگری هیچگاه به هیچ ورزشکاری باج ندادم. در عین اینکه خارج از تمرین با ورزشکار دوست بودم اما در تمرینات با هیچ کس شوخی نداشتم و هادی ساعی به خاطر اینکه ورزشکار منضبطی نبود با این مسئله مشکل داشت. هادی تمرین کردن سخت را دوست نداشت و اعتقاد داشت تمرین او را خراب می‌کند اما همین تمرینات سخت باعث شد او در المپیک حریفان بزرگ‌تر از خودش را شکست بدهد.

وی ادامه داد: ساعی به این دلیل با من دشمن شد که من او را کنترل کردم و اجازه بی انضباطی و شب زنده‌داری را به او ندادم . من با این کارها در حق او دوستی کردم و رفتار من مانند معلم سخت‌گیری بود که دانش آموز به دلیل این سخت‌گیری‌ها مجبور به درس خواندن می‌شود. من در آن مقطع جدولی داشتم که به جدول مندلیف معروف شده بودم . در آن جدول تمامی موارد از جمله حضور و غیاب، تغذیه، شرایط وزنی، کارهای فنی و مسابقات انتخابی را ملاک قرار داده بودم و برای هر کدام امتیازی در نظر گرفته بودم.

مهماندوست گفت: ساعی بعد از حضور منظم در اردوها تلاش زیادی کرد و در مسابقات انتخابی نیز رقبای خود را شکست داد. ساعی در مقابل کرمی یک بار پیروز و یک بار شکست خورد و در مسابقه سوم انگشت دستش دچار شکستگی شد که دکتر رازی اعلام کرد اگر مسابقه ندهد بهتر است. در آن مقطع کرمی نیز در تمرینات حضور منظمی نداشت و در تیمی که به مسابقات کسب سهمیه رفته بود نیز جایی نداشت و مضاف بر اینکه از ناحیه انگشت پا نیز دچار شکستگی شده بود. من بر اساس همان جدول و نمرات کسب شده تصمیم به انتخاب ساعی گرفتم که هنوز نمونه آن جدول باید در کمیته المپیک وجود داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: من و مجید افلاکی 11 ماه شبانه روز برای هادی ساعی زحمت کشیدیم. مجید افلاکی آنقدر در تمرینات برای ساعی میت می‌گرفت و او ضربه می‌زد که شب‌ها از شدت دست درد توان خوابیدن نداشت. افلاکی در این تمرینات بارها بر اساس ضربات ساعی از ناحیه دماغ و دندان دچار شکستگی شد. من و افلاکی یک بار بعد از قهرمانی ساعی نگفتیم چقدر برای او زحمت کشیدیم و باز هم می‌گویم واقعا نمی‌دانم چرا ساعی این صحبت‌ها را بعد از سالیان سال مطرح کرده است.

ارسال نظر: