علت اصلی برکناری مهرعلی از فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری چه بود؟

کدخبر: 995402

باید قبول کرد که برکناری رئیس یک فدراسیون از طرف وزارت ورزش چهره زیبایی برای ورزش نخواهد ساخت اما شاید اتفاقاتی فراتر از حضور رویانیان، گودرزی را مجبور به برکناری رئیس فدراسیون اتومبیلرانی کرده است

به گزارش گروه ورزشی «نسیم»، صبح روز گذشته از سوی وزیر ورزش و جوانان محمود صیدانلو به عنوان سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری معرفی شد و مهرعلی از ریاست این فدراسیون برکنار شد.

با برکناری مهرعلی برخی از کارشناسان مسائل حقوقی ورزش پای IOC را به میان کشیدند و گفتند: "به طور کلی و برابر با منشور کمیته بین‌المللی المپیک هرگونه دخالت یا اعمال نظر مقامات سیاسی کشورها در امور فدراسیون‌های ورزشی ممنوع است. کشورهای مختلف عضو IOC متعهد به رعایت تک تک موارد مندرج در منشور المپیک بوده و در صورت تخطی برابر مقررات بین‌المللی با آنها رفتار خواهد شد".

اما نکته قابل توجه که متاسفانه بسیاری از کارشناسان به راحتی از کنار آن می‌گذرند این است که فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری عضو کمیته بین‌المللی المپیک نیست.

یک کارشناس حقوقی در ورزش که سال‌ها سابقه فعالیت در کمیته ملی المپیک را در کارنامه خود دارد در این خصوص به «نسیم» گفت: فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری جزو بازی‌های المپیک نیست و شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک نمی‌توانند بر روی آن نظارت مستقیم داشته باشند.

وی در ادامه افزود: زمانیکه سال‌های گذشته تعلیق چند فدراسیون ورزشی در کشور مطرح شد، فدراسیون‌های المپیکی تعلیق شدند اما در مورد موتورسواری خطری ورزش کشور را تهدید نمی‌کند و IOC در این قضیه ورود نمی‌کند.

از طرف دیگر برخی معتقدند که فدراسیون‌های بین‌المللی با کمیته بین‌المللی المپیک در ارتباط هستند و در صورتی که آنها نسبت به اتفاقات فدراسیون‌های کشورها حساس شوند این اختیار را دارند تا موضوع را به IOC اعلام کنند و این موضوع ممکن است تا حدودی برای فدراسیون اتومبیلرانی مشکل‌ساز شود.

البته نباید از یاد برد که تهدید به تعلیق فدراسیون‌ها در این روزها به ابزاری تبدیل شده تا افراد با هر بهانه‌ای آن را به کار بگیرند و ورزش را با چالش رو به‌رو کنند.

درست است که برکناری افراد از ریاست فدراسیون‌های ورزشی باید با تصمیم مجامع فدراسیون‌های ورزشی باشد اما باید در مورد اتفاقی که در فدراسیون اتومبیلرانی رخ داده است یکطرفه به قاضی نرفت و به برخی از شایعات توجه کرد و اگر این شایعات برای وزیر ورزش رنگ واقعیت داشته و صحت آنها مورد تائید قرار گرفته باشد، برکناری مهر علی چندان هم نادرست به نظر نمی‌رسد.

موضوع شراکت مهرعلی با کریم صفایی، رئیس اسبق فدراسیون تیراندازی با کمان که خود صفایی این موضوع را رد کرده است، و نمایشگاه موتور مهرعلی در خیابان اندرزگو، واردات موتورسنگین، موضوع درخواست موتورهای مسابقه‌ای از گمرگ، بدون امضای معاون قهرمانی وزارت ورزش و حضور رویانیان، مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس و شیرازی، رئیس هیات فوتبال تهران در این فدراسیون از سوی دیگر موضوعاتی بودند که حساسیت‌های وزارت ورزش را نسبت به اتفاقات فدراسیون اتومبیلرانی بیشتر کرده است.

نجفی، مشاور مهرعلی در گفتگو با «نسیم» ضمن رد شایعات گفته شده اعلام کرد؛ "نمایشگاه موتور در خیابان اندرزگو برای جلوگیری از دلالیسم و واردات غیرقانونی موتور تاسیس شده است و به نام فدراسیون است و چه آقای مهرعلی باشد و چه نباشد نمایشگاه به نام این فدراسیون است و برای شخص ایشان نیست. وزارت ورزش در خصوص برکناری مهرعلی بی تدبیری کرده است و خیلی از واقعیت‌ها گفته نشده است که به وقت آن، رسانه ای خواهد شد. به دلیل نیازی که بود به صورت قانونی خواستار واردات موتور بودیم. صفایی هم از دوستان آقای مهرعلی بوده که چندین بار هم در دفتر ایشان حضور داشتند ولی مشارکتی با هم نداشتند، مانند خیلی ها که در دفتر وزیر حضور دارند و می‌آیند و می‌روند".

به هر حال باید کمی واقع‌بینانه به اتفاقات نگاه کرد همان طور که این افراد اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند مطمئنا پیش از آن مدارک خود را به وزیر ورزش نیز ارائه کرده‌اند و اگر و باز هم می‌گوییم اگر این صحبت‌ها صحت داشته باشد باید به گودرزی حق داد تا با حساسیت بیشتری مسائل این فدراسیون را پیگیری کند.

باید قبول کرد که برکناری رئیس یک فدراسیون از طرف وزارت ورزش چهره زیبایی برای ورزش نخواهد ساخت اما شاید اتفاقاتی فراتر از حضور رویانیان، وزیر ورزش را مجبور به چنین تصمیمی کرده است به قول افشارزاده، دبیر سابق کمیته ملی المپیک و مدیرعامل استقلال: "گودرزی، وزیر ورزش و نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای آنقدر به قوانین آشنا هستند که تصمیمی به ضرر ورزش کشور نگیرند".

ارسال نظر: