واگذاری درس زبان مدارس به آموزشگاه‌ خصوصی

کدخبر: 2373952

آموزش و پرورش به دنبال مصوبه‌ای برای گذراندن کلاس‌های زبان در آموزشگاه‌ها به جای مدارس و پذیرش نمرات آن از طرف سیستم آموزشی رسمی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ایسنا گفته «اخیرا روی مصوبه ای مشغول به کار هستیم که امکان انتخاب‌ را به دانش‌آموز می‌دهد و حتی دانش‌آموز می‌تواند به جای گذراندن زبان در مدرسه در آموزشگاه‌های مجاز دوره بگذراند و نمره‌اش از سوی مدرسه پذیرش و ثبت شود.»

این اولین بار نیست که آموزش ‌و ‌پرورش به دنبال تصویب چنین طرحی است. در سال ۹۸ رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفته بود که براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پروش، آموزش زبان خارجی در مدارس به صورت انتخابی است و هر دانش‌آموزی می‌تواند زبان مورد علاقه خود را انتخاب کند.

در فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در بخش هدف عملیاتی شماره یک و راهکار پنجم آمده که ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی ایرانی باشد و در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت.

سیاست خصوصی‌سازی آموزش بیش از ۵۰ سال پیش آغاز شده و هر ساله طرح‌هایی در این راستا مصوب و اجرایی می‌شود. در آذر ماه سال گذشته «قانون تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش» در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی از طرف مجلس تصویب و از سوی رئیس‌دولت ابلاغ  و اجرا شد. براساس این قانون مجوز اجاره مدارس در ساعات غیر رسمی صادرشد و وزارت آموزش و پرورش مکلف شد بخش های مازاد املاک واقع در مناطق تجاری و همچنین املاک مازاد خود را از طریق فروش یا اجاره واگذار کند.

از طرفی وزیر آموزش و پرورش وقت در سال ۹۸ خبر داده بود که «جامعه آماری ۶۰۰ هزار نفری ترک تحصیل کرده شناسایی شد که بیشتر آن‌ها در مناطق محروم هستند.» و مدیر آموزش و پرورش خوزستان از ترک تحصیل ۴۵۰۰ دانش‌آموز که بیشترین آنها دانش‌آموز دختر بودند، خبر داد.

آموزش جز حقوق اولیه برای هر فرد است و دولت موظف به ایجاد بستر مناسب برای این خدمت اجتماعی است. از طرفی در لایحه‌ برنامه‌ ششم واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با هدف «ارتقاء کیفیت آموزشی و بهره‌وری» مشخص شده در حالی که با کالایی شدن و خصوصی شدن هرچه بیشتر آموزش، بر تعداد بازماندگان از تحصیل اضافه می‌شود.

گفتنی است از میان ۶۰۵ هزار و ۷۸۶ کلاس درس، ۴۹۸ هزار و ۳۱۰ تعداد کلاس‌ درس دولتی و ۷۰۱ هزار و ۴۷۶ کلاس درس غیردولتی است و هر ساله از تعداد کلاس‌های درس دولتی کاسته می‌شود.

منبع: میدان
ارسال نظر: