بازاریابی هک رشد چیست و چه تفاوتی با بازاریابی عملکردی دارد؟

کدخبر: 2365318

هک رشد یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر مطرح و باعث شده این سوال برای خیلی افراد پیش بیاید که"هک رشد چیست؟"

نسیم آنلاین : هک رشد یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر مطرح و باعث شده این سوال برای خیلی افراد پیش بیاید که"هک رشد چیست؟"

مشاوران، بازاریان و کارآفرینان، هک رشد را بهترین راه برای رشد یک کسب و کار می‌دانند، اما این واقعاً چه معنایی دارد؟ در این مطلب، تعریف روشنی درباره آن ارائه داده‌ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بازاریابی کسب و کار جزء ضروری‌ترین موارد است که در سازمان‌ها نقش اساسی دارد. امروز مثل گذشته نیست، این امکان وجود ندارد که فروش را فقط از طریق ویزیتوری و پخش آگهی‌های تبلیغاتی انجام داد چرا که بازاریابی مفهوم کامل‌تر و جامع‌تری پیدا کرده و در فضای رقابتی امروز بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان بازاریابی نوین مطرح می‌شود. از مزایای این نوع بازاریابی کم هزینه بودن آن نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی سنتی است. از طرفی شما لحظه به لحظه می‌توانید همه پارامترها را در تبلیغات خود رصد و اندازه‌گیری کنید و در محیط آنلاین به تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازید. با این روش با سرعت بیشتری به مخاطب هدفتان میرسید.

یکی از ابزارهای استراتژیکی بسیار ساده در بازاریابی نوین، ماتریس SWOT است که برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در یک کسب و کار یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آکادمی اینفوگرام در مقالهSWOT  در این باره چنین آمده است: تحلیل SWOT روشی است که به کمک آن نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای بیزنس خود را بفهمید. استفاده از تحلیل سوات باعث می‌شود که بفهمید کسب و کار شما در چه حوزه‌‌هایی امکان پیشرفت دارد و در عین حال بدانید چه حوزه‌هایی موجب شکست شما می‌شوند و باید از آن‌ها دوری کنید.

04

بازاریابی هک رشد چیست؟

هک رشد ( Growth Hacking ) یک بخش جدید مرتبط با بازاریابی و ترکیبی از بازاریابی، داده و فناوری است. یک هکر رشد آزمایش‌هایی را مبتنی بر فرآیند برای رشد تعداد مشتری انجام می‌دهد. نکته مهم این است که به هک رشد نباید دید ابزاری داشت چرا که نگرش و مدلی ذهنی است که توانایی تغییر برداشت شما از یک مسئله و چگونگی حل کردن آن را دارد.

در آکادمی اینفوگرام اینفوگرام تعریف هک رشد به این صورت آمده: هک رشد در واقع فرآیند‌های آزمایش و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی مربوط به رشد سریع و بازدهی بیشتر کسب و کارها است.ما با هک رشد قصد داریم که با کمترین هزینه، به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. همانطور که در قسمت مقدمه گفته شد، کلمه “هک” به معنای میانبرهای زیرکانه برای رسیدن به نتایج خوب و قابل ملاحظه است.

هکر رشد چه کاری انجام می‌دهد؟

هکر رشد کسی است که از استراتژی‌های خلاقانه و کم هزینه برای کمک به کسب و کارها در جذب و حفظ مشتری استفاده می‌کند. گاهی اوقات به هکرهای رشد بازاریاب رشد نیز گفته می‌شود، اما هکرهای رشد صرفاً بازاریاب نیستند.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد چیست؟

بازاریابی عملکرد؛ اصطلاحی جامع است که با برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی آنلاین مرتبط است. در این نوع بازاریابی زمانی پول به تبلیغ‌کنندگان و شرکت‌های بازاریابی پرداخت می‌شود که یک فعالیت مشخص مثل فروش، کلیک و ... انجام شده باشد.

05

تبلیغات بومی (Native advertising) ، ریپورتاژ آگهی (Sponsored content) ، همکاری در فروش ( Affiliate marketing )، محتوای حمایتی ( Sponsored Marketing )، بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو ( Search Engine Marketing ) تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (social media advertising) و بازاریابی در موتورهای جست‌وجو (search engine marketing) نمونه‌هایی از کانال‌های بازاریابی عملکرد است. چه چیزی بازاریابی عملکردی را متفاوت می‌کند؟

بازاریابی عملکرد یا پرفورمنس مارکتینگ ترکیبی از تبلیغات و نوآوری است که به خرده فروشان و شرکت‌های وابسته کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به روش‌های نوین رشد دهند. کمپین‌ها برای هر خرده فروش به صورت هدفمند طراحی می‌شود، به گونه‌ای که درصد موفقیت آن‌ها بسیار زیاد خواهد شد.

در مقاله پرفورمنس مارکتینگ در آکادمی اینفوگرام درباره مزیت‌های این نوع بازاریابی صحبت شده است: در انواع تبلیغات مرسوم است که یک کسب و کار، مبلغ ثابتی را به شخص، شرکت یا پلتفرمی برای انتشار تبلیغ پرداخت می‌کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که با انتشار این تبلیغ، کسب وکار چه درآمدی کسب می‌کند و به عبارتی چقدر از هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف کرده است بازخواهد گشت .

در پرفورمنس مارکتینگ، میزان مبلغ پرداختی متغیر است و به ازای میزان سودی که کسب و کار به دست می‌آورد تعیین می‌شود . بدین ترتیب، کسب و کار یا فروشنده حس اطمینان بیشتری به تبلیغات خود خواهد داشت. چرا که میتواند ببیند هزینه‌ای که پرداخت کرده بسیار سریع و با انجام شدن تراکنش‌های مختلف به او باز خواهد گشت .

تفاوت هک رشد و بازاریابی عملکرد در چیست؟

و اما هک رشد چه تفاوتی با بازاریابی عملکرد دارد؟ یک هکر رشد را نمیتوان جایگزین بازاریاب کرد چرا که کارش کاملا جداست و نمی‌‌توان گفت بازاریابی عملکرد راحت‌تر یا سخت‌تر است! در هک رشد تمام تلاشی که انجام می‌شود برای رشد کسب و کار و رشد استارتاپ است. اما پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد یک مدل تبلیغ تعاملی است که به صورت دیجیتال انجام می‌شود و هزینه مشخصی را نمیتوان برای آن در نظر گرفت.

ارسال نظر: