نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مالیات پزشکان؛ اصرار از مجلس، انکار از نظام پزشکی

کدخبر: 2306871

در پی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از فرار مالیاتی گسترده در جامعه پزشکی، کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای برای اصلاح وضعیت مالیات‌پردازی پزشکان تصویب کرد. مصوبه‌ای که با واکنش‌های تندی از سوی صاحب‌منصبان جامعه پزشکی و همچنین بسیاری از نمایندگان شاغل در پزشکی مواجه شد.

نسیم آنلاین : مشاجره‌ی مالیاتی پزشکان و نمایندگان مدتی است بالا گرفته است. ماجرا از آنجا شروع شد که مرکز پژوهش ها در گزارشی با ارائه‌ی سرنخ های آماری، از فرار مالیاتی گسترده برخی از پزشکان پرده برداشت. در این گزارش آمده : «به دلیل ضعف سازوکارهای قانونی و عدم اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر، توان اخذ مالیات واقعی بسیاری از مشاغل در کشور امکان‌پذیر نیست. برای مثال در حوزه سلامت این مسئله بسیار برجسته است؛ کارشناسان این حوزه مقدار واقعی مالیات پزشکان را حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می‌زنند، اما سازمان امور مالیاتی مالیات پزشکان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است. این در حالی است که بسیاری از کارکنان بخش دولتی و خصوصی که معمولاً قشر ضعیف‌تری در جامعه هستند مالیات‌های خود ازجمله مالیات حقوق را به‌طور کامل پرداخت می‌کنند. با توجه به این مسئله ایجاد سازوکاری برای اخذ مالیات از مشاغل و جلوگیری از فرار مالیاتی آنها ضروری به نظر می‌رسد».

طرح اخذ مالیات علی‌الحساب از پزشکان و مخالفت‌های جامعه پزشکی

کمیسیون تلفیق مجلس اخیراً طرحی را در قالب دو مصوبه برای مبارزه با فرار مالیاتی پزشکان به تصویب رسانده است . بر اساس مصوبه اول، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می‌شود موظف هستند از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند. همچنین طبق مصوبه دوم مقرر شد تمامی مراکز درمانی که صورت‌حساب بیمار را صادر می‌کنند 10 درصد از مبلغ دستمزد پزشک را مستقیماًبه‌حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی‌الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

گویا این طرح برای قشری از جامعه پزشکی کشور خوشایند نبوده است و به همین دلیل با آن به مخالفت پرداختند. محمدرضا ظفر قندی رئیس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون بهداشت خواستار لغو این مصوبه شده است. همچنین عزت‌الله گل­علی­ زادهنایب‌رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به دو مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره مالیات پزشکان می‌گوید : «متأسفانه نگاهی که در حال حاضر به‌ویژه در بین برخی مسئولین و نمایندگان مجلس وجود دارد به‌نوعی جو ضد پزشک را ایجاد کرده است؛ درحالی‌که این تصویر از پزشکان درست نیست. باید پرسید که در این مملکت چند نفر از پزشکان فرار مالیاتی دارند؟ در سایر مشاغل فرار مالیاتی چقدر است؟ بنابراین تصویر برخی‌ها از جامعه پزشکی تصویری غلط بوده و به‌تبع آن برخوردشان هم اشتباه است.دوستان بیایند و به‌صورت شفاف بگویند که چند درصد از پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است؟»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی درباره فشارها برای لغو مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در مورد پرداخت مالیات از سوی پزشکان می‌گوید : «دلیل اینکه پزشکان با پرداخت مالیات و نصب سامانه فروشگاهی در مطب‌هایشان مخالف هستند را متوجه نمی‌شوم. پزشکان باید به‌مانند دیگر اقشار جامعه و بر اساس درآمدشان، مالیات بپردازند و هیچ‌کس هم با درآمد و حتی افزایش درآمدهای آنها کاری ندارد ولی باید به ازای درآمد خود و به‌تناسب آن، مالیات‌های خود را که ادای وظیفه به کشور است پرداخت کنن».

آمارهای تکان دهنده از فرار مالیاتی نجومی پزشکان

طبق آخرین اطلاعات حساب­های ملی سلامت که توسط مرکز آمار منتشرشده است، هزینه عمومی سلامت حدود 121هزار میلیارد تومان بوده است. از این مقدار، بنا بر گفته ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت،حدود ۷۰ درصد چیزی معادل 85 هزار میلیارد تومان صرف نیروی انسانی می‌شود. حال اگر نیمی از این رقم صرف پرداخت به پزشکان شود، درآمد سالیانه پزشکان برابر 42 هزار میلیارد تومان خواهد بود. ازآنجایی‌که طبق گزارش سازمان نظام پزشکی حدود کشور 160 هزار نفر پزشک و دندانپزشک در کشور حضور دارند با فرض اینکه 130 هزار نفر از آنها فعال باشند، می‌توان گفت که درآمد سالیانه هر پزشک در سال چیزی در حدود 320 میلیون تومان و به معنی ماهیانه حدود ۲7 میلیون تومان است. با توجه به درآمد بالای این قشر اگر حد اقل مالیات 20 درصد را برای درآمد آنها در نظر بگیریم، مالیات واقعی آنان 8400 میلیارد تومان خواهد شد.

همچنین ازآنجایی‌که پیشنهاد دریافت مالیات ۳۵ درصدی از درآمد بالای ۱۵ میلیون تومان در مجلس مطرح است.چنانچه جلال میرزایی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور در این زمینه می‌گوید : «پیشنهادشده تا افرادیکه بین ۲ میلیون و پانصد هزارتا۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کنند ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند. همچنین پیشنهادشده افرادی که بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون حقوق دریافت می‌کنند ۲۵ درصد و افرادی که بالای ۱۵ میلیون حقوق دریافت می‌کنند ۳۵ درصد مالیات پرداخت کنند». در این راستا پزشکان با مالیات ۳۵ درصدی که با توجه به درآمد بالای ۱۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود باید حداکثر چیزی در حدود ۱۳۳۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.همچنین با احتساب مالیات 20 درصد، مالیات سالیانه پزشکان حداقل 7600 میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که پزشکان طبق اظهارات کامل تقوی‌نژادرئیس سازمان امور مالیاتی کشور چیزی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند. همان‌طوری که مشاهده می‌شود این رقمبا مقدار مالیات محاسبه‌شده فاصله بسیار زیادی دارد.

عواقب فرار مالیاتی پزشکان

فریده اولاد قباد عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد مالیات پزشکان می‌گوید : «این مالیات در بخش طرح تحول سلامت و بیمه سلامت برای اقشاری که توانایی مالی کمی دارند باید هزینه شود. در حال حاضر بین 9 تا 11 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند بنابراین در شرایط کنونی دریافت مالیات از جامعه پزشکی کمک مهمی به توسعه کشور می‌کند».به نظر می‌رسد با اخذ حداقل مالیات ۷۰۰۰ میلیارد تومانی از پزشکان می‌توان وابستگی بودجه سلامت را به نفت و درآمدهای ناپایدار کاهش داد.چنانچه به خاطر وابستگی بودجه سلامت به منابع ناپایدار و عدم اتکا به مالیات و همچنین حیف‌ومیل‌هایی که در اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته است موجب شد که بیمه‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شوند.

علاوه بر ورشکستگی بیمه‌ها، دولت نیز مجبور به انتشار اوراق قرضه شد. با این مقدار از مالیات می‌توان از یک‌سو بخشی از کسری سازمان بیمه سلامت را که تا سال ۱۳۹۶ چیزی در حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومانی با آن مواجه بوده است را جبران کرد . از سوی دیگر نیز کشور نیازی به انتشار اوراق قرضه ۸۰۰۰ میلیارد تومانی که از پیامدهای طرح تحول سلامت بوده است را ن دارد . همچنین باصرفه جویی در مصرف منابع می‌توان بودجه را هدفمندتر هزینه کرد. چنانچه سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و گزینه اصلی تصدی این وزارتخانه در این زمینه می‌گوید : «اگر نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی اجرایی شود، حداقل می‌توان سالانه بین 30 تا 35 درصد از بودجه حوزه سلامت را جهت‌دارتر و مناسب‌تر هزینه کرد».

ارسال نظر: