بازدید با شاسی بلند، داد طرفداران روحانی را هم درآورد

یک سایت حامی روحانی: پوست خربزه مشاوران زیر پای روحانی است/ تضاد خودروی لوکس شما با فضای کارگری آزاردهنده است

کدخبر: 2028060

مراسم گرامیداشت روز کارگر، روز گذشته با حضور رئیس جمهور و با وجود تمام حواشی آن برگزار شد؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد مسائلی است که نه تنها برخلاف نام این روز، در حمایت از کارگران نبود بلکه بیشتر نمایشی برای تحقق برخی اهداف دولت و یا حتی نقض حرمت کارگران بود.

به گزارش «نسیم آنلاین»، مراسم گرامیداشت روز کارگر، روز گذشته با حضور رئیس جمهور و با وجود تمام حواشی آن برگزار شد؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد مسائلی است که نه تنها برخلاف نام این روز، در حمایت از کارگران نبود بلکه بیشتر نمایشی برای تحقق برخی اهداف و یا حتی نقض حرمت کارگران بود.

پس از بازدید روز گذشته، باید شخص رئیس جمهور را در گوشزد کردن این اتفاقات خطاب قرار داد، با امید آنکه در آینده این اتفاقات در روز کارگر و در حضور کارگران رخ ندهد و احترام آنان زیر پا گذاشته نشود.

۱. آقای رئیس جمهور، پیش از هرچیز باید به نحوه بازدید شما از کارخانه و خط تولید اشاره کرد؛ جایی که کارگران در دو سوی خودروی لوکس حامل شما ایستاده‌اند و پرچم‌های جمهوری اسلامی را به اهتزاز درمی آورند. نیازی به ذکر این موضوع نیست که تضاد موجود میان لوکس بودن خودروی حامل شما و مفهوم فضای کارگری، بیش از هرچیز آزار دهنده است.

آقای رئیس جمهور، دیدار با کارگران به مصداق سان دیدن از یک واحد نظامی نیست که شما سوار بر مرکب لوکس خود از میان آنان حرکت کنید و کارگران شما را به نظاره بایستند و به شما احترام بگذارند؛ کارگران بیش از همه ما لایق احترام هستند. بسیار پسندیده‌تر بود که این دیدار صمیمی‌تر و با فشردن دستان زحمت کش کارگران از سوی رئیس جمهور برگزار می‌شد تا حداقل رفتار شما اندکی به شعارهای حمایتی از کارگران نزدیک باشد.

شاید مشاورین و حتی شخص رئیس جمهور این رفتار را برای حفظ مسائل امنیتی ضروری بدانند، اما باید در پاسخ به این موضوع اضافه کرد که چنین بازدیدهایی در سال‌های گذشته از سوی مقامات مختلف با شیوه‌ای بسیار صمیمانه‌تر و البته محترمانه‌تر برگزار شد. حتی می‌توان افزود که در صورتی که تیم حفاظت ریاست جمهوری توانایی تامین امنیت این بازدید را نداشته، این برنامه می‌توانست لغو شود، چرا که هیچ اجباری در دیدار رئیس جمهور و کارگران وجود ندارد. این دیدار جهت احترام به مقام کارگر است و چنانچه قرار است احترامی گذاشته نشود، حداقل می‌توان راه بی‌احترامی را مسدود کرد.

۲. در طول برنامه دیدار رئیس جمهور و کارگران، چند نفر از کارگران در حالی که صورت، مو و دست‌های خود را به رنگ نقره‌ای درآورده بودند، مشخصا با دستور مدیران و یا مشاوران با در دست داشتن برگه‌هایی که عبارت «از برجام تا فرجام حمایت می‌کنیم» روی آن‌ها درج شده بود، پیشاپیش سایرین ایستاده بودند.

آقای رئیس جمهور، سوالی که پیش از همه در این مورد مطرح می‌شود آن است که ارتباط برجام با روز کارگر چیست؟ آیا صرف یک حمایت فرمایشی می‌تواند در واقعیت نیز ضامن حمایت کامل یک قشر از یک پدیده باشد؟ و سوال مهم‌تر که شاید کمتر به ذهن کسی رسوخ کند آن است که آیا دولتی که به دستاوردهای خود می‌بالد، نیازی دارد که برای جلب حمایت اقشار محتلف مانند دولت قبل از روش‌های پوپولیستی بهره ببرد؟

گذشته از این مورد باید این سوال را مطرح کرد که آیا درشان یک کارگر است که مدیران و یا مشاوران شما با رنگ کردن بدن آن‌ها از آنان به عنوان ابزاری برای پروپاگاندا بهره ببرند؟ آقای رئیس جمهور، منطقی یا غیرمنطقی، این رفتار با قشر کارگر توهین به شخصیت این قشر شریف به شمار می‌رود و نمی‌دانیم که دولت شما برای جبران این حرمت شکنی چه خواهد کرد.

آقای رئیس جمهور شاید بتوان این گونه گفت که برنامه ریزی این دیدار از سوی مشاوران شما، بیش از آنکه تاثیری در محبوبیت شما نزد کارگران و سایر اقشار داشته باشد، می‌تواند تاثیر منفی بر این امر داشته باشد. بهتر است تامل بیشتری بر انتخاب مشاوران برای برنامه‌های مختلف صورت گیرد.

صحبت در مورد عمدی یا سهوی بودن این برنامه ریزی برای این دیدار از سوی مشاوران رئیس جمهور، مساوی با حکم صادر کردن خواهد بود و از این رو به شدت ناپسند، اما یک مورد را نمی‌توان انکار کرد، آنکه به هر صورت برنامه ریزی مشاوران رئیس جمهور برای این دیدار در حکم پوست خربزه‌ای زیر پای وی ظاهر شد.

در پایان آنکه عزت و احترام مقام شریف کارگر تنها در کلام نیست، بلکه نمود عینی آن در رفتار ما جلوه می‌کند؛ رفتارهایی که در اغلب اوقات با وجود داعیه ما مبنی بر احترام به قشر شریف کارگر، صورتی دیگر به خود می‌گیرد؛ این چنین است که با نقض احترام کارگران در چنین سطح بالایی، تک تک اعضای جامعه نیز به خود اجازه می‌دهند شخصیت کارگر را نادیده بگیرند و عزت و احترام وی را حفظ نکنند.

از این رو برای جبران این قصور پیشنهاد می شود رییس جمهوری با مشاوران و برنامه ریزان این برنامه هر چه زودتر برخورد جدی و قاطعی داشته باشد.

منبع: رویداد۲۴

ارسال نظر: