وزیر سابق نفت:

IPC مغایر با اقتصاد مقاومتی است/ بستن قراردادهای درازمدت با دادن امتیازهای ویژه به خارجی‌ها اقتصاد مقاومتی نیست

کدخبر: 2054500

رستم قاسمی با بیان اینکه قرارداد جدید نفتی ایران (IPC) به اسم اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، گفت: بستن قراردادهای درازمدت با دادن امتیازهای ویژه به خارجی‌ها اقتصاد مقاومتی محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین » رستم قاسمی، وزیر سابق نفت در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به بسته اقتصاد مقاومتی دولت که در سال جاری و در قالب 96 پروژه ارائه شده است، گفت: یکی از بندهای آن قرارداد نفتی IPC است که به اسم اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده است.

وی افزود: در حال حاضر دولت اعلام کرده که 150 اشکال وارده به این قرارداد را اصلاح کرده است، البته من بعد از اصلاحیه آن را مطالعه نکرده ام ولی بر فرض اصلاح نیز اگر مجبور باشیم برای جذب سرمایه، امتیازی را به خارجی ها بدهیم دیگر اسم آن اقتصاد مقاومتی نخواهد بود؛ بنابراین این عمل نه تنها نامش اقتصاد مقاومتی نیست بلکه حتما ضد اقتصاد مقاومتی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه بستن قراردادهای درازمدت با دادن امتیازهای ویژه به خارجی ها اقتصاد مقاومتی محسوب نمی‌شود، گفت: اقتصاد مقاومتی نیازمند یک طراحی و مدل است.

متوسط پیشرفت پارس جنوبی در زمان اوج تحریم‌ها حدود 1.5 درصد بوده در حال حاضر به کمتر از نیم درصد رسیده است

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشترین پیشرفت های کشور در صنعت نفت را دو سال تحریم شاهد بوده ایم، گفت: متوسط پیشرفت پارس جنوبی در زمان اوج تحریم ها حدود 1.5 درصد بوده است در حالی که این شاخص در حال حاضر به کمتر از نیم درصد رسیده است.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها تلاش کردند با جهانی کردن دلار ابزار عبور و تحرک این واحد پول از جمله سوئیفت را در اختیار خودشان بگیرند، گفت: آژانس‌ها و همینطور کنوانسیون‌های متعددی که امروز در دنیا شکل گرفته برای این است که بتوانند دنیا را با اقتصاد کنترل کنند؛ در واقع آنها با تکیه بر این ابزار اقتصاد ایران را که وابسته به نفت بود و هنوز هم هست را تحریم کردند.

وی افزود: مدت خیلی کوتاهی بعد از آن که وارد وزارت نفت شدم تحریم‌های فلج‌کننده شروع شد؛ در حالی که حتی فکرش را نمی کردیم که بانک مرکزی را تحریم کنند.

قاسمی گفت: اگر صد هزار دلار بخواهد از یک بانکی داخل کشور ما به یک بانک دیگری منتقل شود اول باید برود در یک اطاقی در آمریکا و بعد از آن بانک مقصد متوجه شود که این پول دارد جا به جا می‌شود و این ابزاری است که در اختیارشان است.

وزیر سابق نفت با اشاره به فشار تحریم ها در ابتدای امر، گفت: آنها دروغ می‌گفتند که دارو و مواد غذایی در ایران تحریم نیست؛ در واقع وقتی معلوم است وقتی که شما نمی‌توانید پول مواد غذایی و دارو را پرداخت کنید که همان سیستم بانکی سوئیفت است مگر کسی مجانی دارو به کسی می‌دهد؟ پس عملاً دارو و مواد غذایی تحریم بود.

وی با بیان اینکه صادرات نفت در یک مقطعی از دوران تحریم کاهش پیدا کرده بود، افزود: مجبور بودیم تولید را هم کاهش بدهیم، البته تولید نفت را می‌توانستیم کاهش بدهیم و شیر چاه‌ها را ببندیم اما بعضی از محصولات را اجباراً باید تولید می‌کردیم مثلاً یک محصولی هست به نام میعانات گازی که همراه با گاز از چاه خارج می‌شود و این را نمی‌شود تولید نکرد، یعنی اگر بخواهیم تولید نکنیم باید گاز کشور را تعطیل کنیم و آن هم که اصلاً شدنی نبود، از جهات دیگر هم دچار فشار بودیم و در روزهای اول تحریم شرایط خوبی نداشتیم اما خیلی طول نکشید که ما خودمان را پیدا کردیم.

قاسمی ادامه داد: ما باید نفت را می‌فروختیم و بدون ابزار سوئیفت از منابع مالی‌اش استفاده می‌کردیم؛ در دو سال یعنی 90 و 91 که اوج تحریم‌ها بود ما حدود 180 میلیارد دلار نفت فروختیم و از پولش هم استفاده کردیم بعد از یک مقطع کوتاهی که این بحران‌ها را داشتیم با برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت صورت گرفت ما تقریباً از شرایط بحران عبور کردیم.

وزیر سابق نفت اشاره ای به رهاسازی پروژه های نفتی از سوی پیمانکاران خارجی در دوران اوج تحریم کرد و گفت: شرایط به گونه ای بود که حتی اگر پول هم پرداخت می کردیم نیازمندی هایمان را نمی دادند اما در نهایت ما از بسیاری از این شرایط سختی که برایمان به وجود آمده بود عبور کردیم و به جایی رسیدیم که پیمانکاران همه ایرانی شدند البته هزینه داشت و پرداخت هم کردیم ؛ پیمانکاران بزرگ خارجی که در ایران بودند رفتند و جایگزین آنها شرکت‌های ایرانی شدند.

در دوران دو ساله تحریم (90-91) بیشترین پیشرفت‌ها را ما در صنعت نفت داشتیم

قاسمی با اعلام آمادگی برای مناظره در صدا و سیما در خصوص پیشرفت‌های نفتی ایران در دوران تحریم گفت: مدعی هستم که در دوران دو ساله تحریم بیشترین پیشرفت‌ها را ما در صنعت نفت داشتیم و این ادعای کمی نیست ولی به عنوان وزیر نفت وقت این را ادعا می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه " طرح تهاتر" که از سوی دولت وقت (دولت دهم) عملیاتی شد از جمله طرح‌های مقابله با تحریم بوده است، افزود: طرحی مثل صادرات گاز توسط خط لوله که دیگر تحریم کارساز نباشد یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد.

گفتمان سازندگی مبتنی بر توسعه تمدن غربی بود؛ اشرافی‌گری جزء لاینفک این گفتمان است

وزیر سابق نفت در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از اینکه بعد از جنگ گفتمان اقتصاد ما روی ریل درستی قرار نگرفت، گفت: بعد از جنگ که مردم انتظار یک رونق اقتصادی در کشور را داشتند گفتمان سازندگی در کشور شکل گرفت که این گفتمان متأسفانه مبتنی بر توسعه تمدن غربی بود؛ البته کارهای خوب و بزرگی هم شد اما هرگز عدالت اجتماعی در آن وجود نداشت یعنی سد ساخته شد و راه هم ساخته شد ولی 50 درصد مردم روستاها هرگز عمران و آبادی را ندیدند و هرگز عدالت اجتماعی را در این توسعه ندیدند البته توسعه اقتصادی مبتنی بر تمدن غربی همین است و اشرافی‌گری جزء لاینفک این گفتمان است و متأسفانه این گفتمان مدت قابل توجهی بیش از 16 سال در کشور حاکم بود و ریل انحراف اقتصادی کشور هم شاید همینجا گذاشته شد.

قاسمی با اشاره به اینکه حضرت آقا در سال‌های متمادی به خصوص چند سال گذشته با شناخت کافی از وضع آینده اقتصاد همواره بر مسائل اقتصادی تاکید کردند، افزود: درواقع جز با اجرای اقتصاد مقاومتی چشم انداز دیگری برای اقتصاد ایران متصور نیست و باید این را خوب اجرا و عمل کنیم.

در اقتصاد مقاومتی اگر مدلسازی نکنیم، ناقص عمل کرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما سیاست‌های کلی خیلی ابلاغ شده ولی هیچکدام را تبدیل به مدل و الگوسازی نکردیم، گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر مدلسازی نکنیم، ناقص عمل کرده ایم.

وزیر سابق نفت در پایان با بیان اینکه امروز باید مشخص شود که مدل اقتصاد مقاومتی و حتی مدل اقتصادی کشور ما چیست، گفت: امروز ما در اقتصادمان نیاز به یک جهش وحرکت جدیدی در مقایسه با روال گذشته داریم؛ در واقع روالی که امروز در کشور هست پاسخگو نیست.

سهم دفاع در اقتصاد کشور زیاد نیست

رستم قاسمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر رسانه می گویند که نقش نظامی ها در اقتصاد کشور زیاد است ولی تحقیقا می گویم که سهم ما در اقتصاد کشور زیاد نیست اگر هم باشد جزء اقتصاد پائین دستی است نه بالادستی؛ سهم دفاع در اقتصاد کشور سهم زیادی نیست گفت: اقتصاد پائین دستی در روند سعود کشور چندان اثر گذار نیست.

وی با بیان اینکه اصل تفکر دفاع یک اصل اقتصاد مقاومتی است، مطرح کرد: مگر در بخش دفاع که خوب ریل گذاری شد و خوب پاسخ داده نیازمند تفکر غربی ها بودیم؛ وقتی موشک را خوب ساختیم چطور نمی شود خودرو را با تکیه بر توان داخلی بسازیم، بنابراین باید گفت که ریل گذاری خوبی در اقتصاد صورت نگرفته است.

ارسال نظر: