افشای فساد بزرگ در گمرک شیراز؛ قاچاق موتور هواپیما تا آرد

کدخبر: 2342382

رابطه‌ی نماینده‌های مجلس و گمرک و واردکننده‌ها و قاچاق، یکی از گلوگاه‌های اساسی است که باید زیر ذره‌بین برود.

نسیم آنلاین ؛ میلاد گودرزی در صفحه شخصی توئیتری اش نوشت: بیش از یکماه پیش لیستی از مدیران متخلف یا متهم و دارای پرونده باز قضایی که همچنان در پست‌های مختلف گمرک مشغول به کار بودند را به رئیس‌کل گمرک دادم و گفتم یا با مستندات ما رو قانع کنید که اتهامی وارد نیست یا این مدیران رو برکنار کنید. در غیراین صورت بعد از یکماه اسامی رو منتشر می‌کنیم. تا امروز ۲نفر از آن لیست ۸نفره برکنار شدند. مابقی رو به مرور معرفی می کنم.

خداداد رحیمی مدیرکل گمرک فارس که در چندماه گذشته چندین اتفاق عجیب در زیرمجموعه ا‌ش افتاده است.

۱. ۱۲کارمند متخلف: طبق نامه رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس به وزیر اقتصاد، در گزارشی از سازمان بازرسی به دست داشتن ۱۲نفر از مسئولین گمرک استان فارس در فساد و قاچاق کالا اشاره شده است.

۲. قاچاق معکوس آرد: صادرات آرد به خاطر یارانه‌ای بودن، ممنوع است و فقط درصورت واردات موقت گندم و تولید آرد، با تأیید گمرکات، امکان صادرات آن وجود دارد. حالا سال گذشته یک محموله ۲۴۰ تُنی درحال صادرات غیرقانونی (قاچاق) کشف می شود که ۵ روز بعد از بارگیری آردها از آباده فارس و حین توقیف بار، به یکباره مدارک و مجوزهای ورود موقت از گمرک فارس و همچنین نامه مدیرکل گمرک فارس صادر و ارائه می شود که البته ازسوی ناظرگمرکات خوزستان (محل کشف محموله) و همچنین تعزیرات مورد قبول واقع نمی شود و کالا قاچاق قلمداد می شود. این محموله یکی از چند ده محموله‌ی آردی‌ است که در ماه‌های گذشته از گمرک شیراز گذشته و از کشور خارج شده که تک تک آنها باید بررسی شوند.

۳. ورود غیرقانونی و بدون انجام تشریفات گمرکی یک دستگاه موتور هواپیما از گمرک فرودگاه شیراز (مصداق قاچاق) و موارد مختلف دیگر...

طبق شنیده‌ها، رحیمی جزو مدیرانی بوده که در هفته‌های گذشته گمرک قصد برکناری ایشان را داشته که با توصیه و فشار یکی از نماینده‌های مجلس استان، ایشان مجدداً ابقا شده است. صرف‌نظر از اینکه مدیریت گمرک چرا باید حرف‌شنوی این‌چنینی از نماینده‌های مجلس داشته باشد، این رابطه‌ی نماینده‌های مجلس و گمرک و واردکننده‌ها و قاچاق، یکی از گلوگاه‌های اساسی است که باید زیر ذره‌بین برود.

ماجرای نماینده سراوان و حضورش در گمرک همراه با یکی از دلال‌های بنام ضمانتنامه‌های گمرکی را همگی به یاد داریم. به گفته گمرکی‌ها، درطول هفته‌ها ده‌ها نماینده مجلس با بهانه‌ها و خواسته‌های مختلف پشت درب اتاق مدیرکل گمرک‌اند. فلان ضمانتنامه بانکى تمدید شود. فلان شخص در فلان سمت گمرک منصوب شود. در فلان شهر، گمرک تخصصى فلان کالا فعال شود. چرا اظهارنامه فلان شرکت تفاوت ارزش خورده است؟ چرا مواد اولیه این شرکت ترخیص نمی شود؟ و ...

در پرونده‌ی گمرک فارس که امروز و در آستانه کارآگاه شهر شیراز منتشر کردم تا ان‌شاالله بچه‌های شیراز پیگیرش بشنود، علی‌الحساب دو موضوع مهم داریم که در دیگر گمرکات هم دیده می شود: مدیر متهم مشغول به کار و توصیه و اعمال نفوذ نماینده مجلس. هر دو مورد رو در کل گمرکات پیگیر هستیم و نتایج رو به مرور منتشر می‌کنیم ان‌شاالله .

ارسال نظر: