حجت‌الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

حضرت رقیه (س) در خرابه‌های شام دست به افشاگری زد

کدخبر: 2072339

حجت‌الاسلام ادیب یزدی گفت: زمانی که این حضرت راس پدر را در خرابه‌هام شام و با آن حالت دید، تمام آرزوهای خود را برباد رفته دید و دست به افشاگری زد.

حجت الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره شهادت حضرت رقیه (س) گفت: آنچه درباره این حضرت مسلم است اینکه باید درباره ایشان لفظ شهادت را به کار ببریمف چرا که شاید بتوان عنوان کرد که ضریح تر نوع شهادت نصیب بانوی 3 ساله کربلا شده است.

وی با بیان اینکه حضرت رقیه (س) مادرش را خیلی زود از دست داد و امام حسین (ع) برای ایشان هم پدر بود و هم مادر، ادامه داد: بین حضرت رقیه (س) و امام حسین (ع) علاقه قلبی به وجود آمده بود تا جایی که دوری از پدر برای وی غیرقابل تحمل بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: طبق اسناد و مدارک تاریخی علاوه بر دوری از پدر، نوع رفتاری که شکنجه گران بنی امیه با عموم اسرای کربلا به خصوص حضرت رقیه (س) داشتند، شهادت وی را تسریع کرد؛ چرا که یکی از ماموریت های سربازان بنی امیه این بود که می خواستند اسرای کربلا را به شهادت برسانند و اگر رشادت های امام سجاد (ع) و دلسوزی های حضرت زینب (س) نبود، قطعا در مسیر حرکت اسرا، بسیاری از آنها به شهادت می رسیدند.

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: حضرت رقیه (س) با آن سن کم خود، بیشترین شکنجه ها را تحمل کرد؛ چرا که وی را بنا بر اسناد در زندان کوفه به شدت کتک می زند و در مسیر حرکت به سمت شام نیز بی شرمانه ترین رفتارها را با این حضرت انجام می دهند، تا جایی که به جزو اسرای کربلا، احدی از این حضرت دلجویی نمی کند.

وی به اسکان اسرا در خرابه های شام اشاره کرد و افزود: اسکان در خرابه و شکنجه هایی که به حضرت وارد شد، موجب شهادت ایشان شد؛ درباره شهادت نیز باید باید بگوییم که شهادت به معنی به لقاالله پیوست در صحنه مبارزه و این مهم شامل حاضر حضرت رقیه (س) می شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این حضرت با گریه های خود دست به افشاگری علیه بنی امیه می زد، اظهار داشت: زمانی که سر امام حسین (ع) را به خرابه آوردند، ماموران بنی امیه راس امام را دامن حضرت رقیه (س) پرتاب کردند و زمانی که این حضرت راس پدر را در آن حالت دید، تمام آرزوهای خود را برباد رفته دید و دست به افشاگری زد. به عبارت دیگر حضرت رقیه (س) با سر پدر راز و نیاز کرده و عنوان می کرد که چه کسی رگ حیات تو را بریده است و در حقیقت این حضرت هم اسیر شده، هم شکنجه شده و هم افشاگری کرده است.

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: معتقدم حضرت رقیه (س) اشهد شهدای کربلا به شمار می رود، البته اینکه گاهی عنوان می شود حضرت رقیه (س) به شهادت نرسیده اند، بلکه وفات کرده اند، یا سر از نادانی افراد است و از سر دشمنی با امام حسین (ع) و اهل بیت این حضرت.

وی با بیان اینکه بنی امیه با تمام نفوذ و قدرت خود سعی در مخفی نگه داشتن مفاهیم و موضوعات مربوط به کربلا می کرد، گفت: آنها حتی سعی می کردند یا خریدن افرادی نام بسیاری از شهدای کربلا را هم مخفی نگه دارند و اگر روشنگری های امام سجاد (ع)، دلسوزی ها و خطبه های حضرت زینب (س) و اشعار حضرت سکینه درباره واقعه کربلا نبود، اطلاعات ما از واقعه کربلا بسیار محدود و اندک می شد؛ چرا که جدا از جنگ ظاهری بنی امیه و بنی هاشم، جنگ اصلی، جنگ تفکری بنی هاشم و بنی امیه درطول تاریخ است و طبیعی است که برخی تناقض ها درباره شخصیت های حاضر در کربلا وجود داشته باشد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: مسئله مهم این است که نویسندگان و مورخان ما باید با دقت و زیرکی از تحریف تاریخ جلوگیری کنند.

ارسال نظر: