صف سلام به فتحعلی‌شاه تا جشنواره حقیقت رسید

کدخبر: 2287795

مستند «صف سلام» در جشنواره حقیقت اکران می‌شود. این مستند یک نقاشی و یک آیین تاریخی از دوره قاجار را بازخوانی می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

هادی آفریده از مستندسازان جوان و در عین حال با سابقه کشور است که تاکنون مستندهای زیادی را کارگردانی و تولید کرده است. او امسال با مستند جدید خود با نام «صف سلام» در بخش ملی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

آفریده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا درباره موضوع و سوژه مستند «صف سلام» صحبت کرد. او گفت: این مستند، درباره یکی از نقاشی های با ارزش تاریخ هنر ایران به نام «صف سلام» است. می توان گفت که این نقاشی قدمتی نزدیک به 200 سال دارد و مربوط به دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار است که البته به دلیل مرمت ها و بازسازی هایی که قبل از انقلاب قرار بوده است روی این نقاشی صورت بگیرد، از دیوار مخصوص آن جدا می شود. پس از آن و در جریان اتفاقات انقلاب، این نقاشی فراموش شده و مدت ها در زیر زمین مجلس شورای اسلامی رها می شود. این ماجرا ادامه پیدا می کند تا این که چندین سال پیش، این اثر تاریخی پیدا می شود و با انتقال آن به کاخ گلستان، روند مرمت آن زیر نظر کارشناسان آغاز می گردد. بازسازی این نقاشی ارزشمند توسط یک تیم بزرگ دانشگاهی در باغ نگارستان نقاشی انجام می شود و حدود 2-3 سال، مرمت آن به طول می انجامد. باید بگویم که در مرمت این اثر تاریخی، دانشگاه تهران زحمت زیادی کشید و هزینه زیادی برای حفظ این نقاشی انجام داد.

وی در مورد موضوع این نقاشی توضیح داد و گفت: موضوع این نقاشی، صف سلام فتحعلی شاهی است. در گذشته و در دربارهای قاجار، مراسماتی برگزار می شده است که در آن به شاه زمانه سلام می دادند و از این مراسم، نقاشی هایی کشیده می شده است. باید اشاره کرد که این نمونه از نقاشی ها در مکتب نقاشی «صف سلام» قرار می گیرد که بسیار منحصر به فرد بوده است چرا که یک مکتب نقاشی کاملا ایرانی به حساب می آمده است. البته این سبک از نقاشی فقط 50 سال دوام می آورد و بعد از گذشت این دوره زمانی، نقاشی اروپایی جایگزین آن می شود و به دلیل نگاه غربی پادشاهان قاجار و تمایل آنان به وارد کردن فرهنگ غربی، سبک نقاشی ایرانی صف سلام از بین می رود.

این کارگردان مستند ادامه داد: مستند «صف سلام»، به بهانه نجات و احیای این اثر نقاشی توسط باغ نگارستان و با حمایت دانشگاه تهران ساخته شده است. از آن جا که در این نقاشی، چهره های بسیاری از شاهزاده ها و پادشاهان دوران فتحعلی شاه به نمایش درآمده است، در این مستند، تاریخ حکومتی شاهزادگان فتحعلی شاه قاجار و پادشاهان سلسله قاجاریه به تصویر کشیده شده است. در این فیلم، دو روایت داریم؛ یکی روایت تاریخی است و دیگری روایت معاصر است. در روایت تاریخی به دوران حکومت و زمامداری فتحعلی شاه قاجار و دیگر شاهزاده ها می پردازیم و در روایت دیگر به مساله مرمت این اثر با ارزش هنری پرداخته می شود.

او به روند تولید این مستند اشاره کرد و گفت: در این مستند، اصلا تصاویر آرشیوی نداریم و تمام فیلم تولیدی است. در قسمت هایی از مستند که مربوط به روایت تاریخی آن است، به جای استفاده از نقاشی ها و تصاویر تاریخی دم دستی از یک نقاش قدرتمند که تخصص او در حوزه نقاشی قاجار است کمک گرفتیم و بسیاری از آن صحنه ها را مجددا با استفاده از سبک نقاشی «صف سلام»، تولید کردیم. به همین جهت، تولید این فیلم، 3-4 سال زمان برد و کار مستمری روی آن انجام شد. فکر می کنم که دیدن این مستند برای مردم بسیار جذاب باشد چرا که پیش از این، این مستند در جشنواره فیلم تهران نمایش داده شد و با واکنش های فوق العاده تماشاگران همراه بود. در این مستند، بخش مهمی از تاریخ ایران را با استفاده از روایتی که از دریچه هنر و نقاشی ایرانی به تاریخ نگاه می کند، نمایش داده ایم و فکر می کنم که از این جهت بسیار اهمیت دارد. در این فیلم با آقای عبدالله انوار، پژوهشگر و تاریخ دان برجسته کشور گفتگو داشتیم و هم چنین آقای آیدین آغداشلو، خانم مینا رمضان جماعت و آقای فتح الله نیازی به عنوان پژوهشگر تخصصی این عرصه در مقابل دوربین ما قرار گرفتند.

عوامل این مستند عبارتند از: محقق و کارگردان، هادی آفریده، فیلم بردار، رضا تیموری، تدوین، بابک بهرام بیگی، صدابردار، احمدرضا طایی، صداگذار، مهرشاد ملکوتی، گفتار متن، روشنک اهرابی و نقاش روایت های تاریخی، سمیرا قمری منظر.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: