پرواز آزاد قیمت بلیت شرکت های هواپیمایی

کدخبر: 2373817

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه کارشکنی‌ و قانون‌شکنی‌ها در پروازهای اربعین تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی با سکوت از تخلف سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در پرواز اربعین حمایت کرده‌اند. به مردم جفا و با آن‌ها بد رفتار شده است.

گران‌فروشی شرکت‌های هواپیمایی که سال‌ها است به بهانه‌های مختلف ادامه دارد و در دوران کرونا با اجرای طرح محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت صندلی به اوج رسید، به پروازهای اربعین نیز سرایت کرد و مورد انتقاد نمایندگان مجلس هم واقع شد. با این حال هنوز برخورد قاطعی با تخلف‌ها صورت نگرفته است.

حرمت‌الله رفیعی در این‌باره گفت: ما سال‌هاست که به بهانه‌ها و در مناسبت‌های مختلف گرفتار زیاده‌خواهی شرکت‌های هواپیمایی هستیم، همان‌طور که در اربعین امسال شاهد بودیم و سعی داشتند با دادن آدرس‌های غلط، آژانس‌های مسافرتی و هوایی را متهم به گران‌فروشی کنند، درحالی که سیستم فروش بلیت اربعین را به روی این آژانس‌ها بستند و دسترسی را برای تعداد محدود و خاصی باز کردند.

او همچنین اظهار کرد: ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی قیمت بلیت اربعین را ۵ میلیون تومان تعیین کردند، اما چرا هیچ دستگاه و نهاد نظارتی از آن‌ها سوال نکرد چرا برای مسیر هوایی که طول مسافت آن از تهران ـ شیراز یا تهران ـ مشهد و یا تهران ـ زاهدان کمتر است، چنین قیمتی تعیین شده؟ قطعا شرکت‌های هواپیمایی در مقابل این پرسش، مثل همیشه ادله و مستندات ارائه می‌کنند که در کشور خارجی سوخت می‌زنند و با هزینه‌های رویالتی یا خدمات فرودگاه محاسبه کرده‌اند که چنین قیمتی تعیین شده است و حتما هم فاکتور سوخت و رویالتی را ارائه می‌دهند، اما سوال این است مگر شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌های عراق سوخت می‌زنند؟ مگر عراق در اربعین هزینه خدمات فرودگاه را حساب می‌کند که ما با دوبرابر قیمت با مردم خودمان حساب کرده‌ایم!؟

او در ادامه بیان کرد: هزینه این مسیر نهایت باید دو میلیون تومان باشد، نه پنج میلیون تومان. مطمئنم شرکت‌های هواپیمایی برای تکذیب این اظهارات سند و ادله می‌آورند، اما با درنظر گرفتن بُعد مسافت بین دو کشور و همین‌طور خدمات و امتیازهایی که عراق در اربعین برای زائران قائل است، آن اسناد و ادله نمی‌تواند باورپذیر باشد.

1503906_434

رفیعی ادامه داد: حالا که مردم ناچار شده‌اند این قیمت را قبول کنند و دولت هم آن را پذیرفته است، چرا دسترسی آژانس‌های مسافرتی را به سیستم فروش بلیت اربعین بسته‌اند و اجازه فروش را به آژانس‌ها و شرکت‌های خاص داده‌اند؟ چرا بلیت را کمیاب کرده‌اند و فقط بلیت یک طرف را فروخته‌اند؟ مگر قیمت مصوب پنج میلیون تومان را خودِ شرکت‌های هواپیمایی تعیین و مصوب نکرده‌اند، چرا بلیت پنج میلیون تومانی پیدا نمی‌شود و قیمت این بلیت به شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است؟ چرا بازار سیاه راه افتاده و با شأن و کرامت مردم این‌چنین بازی شده است؟ چرا مردم را در این کرونا در صف‌های طولانی با وضعیت نامناسب، ساعت‌ها معطل و سرگردان نگه داشته‌اند؟ چرا به زائر اربعین به خاطر زیاده‌خواهی‌های خود جفا کرده‌اند؟ واقعا با مردم بد رفتار شد.

او درباره علت وارد نشدن سازمان هواپیمایی که مسؤولیت انتقال زائران اربعین را به عهده داشت، با توجه به اخطارهای مکرری که داده است، اظهار کرد: اخطار را یک بار می‌دهند، دو بار می‌دهند، دفعه سوم باید برخورد کنند. وقتی از نظارت و برخورد جدی خبری نباشد، قطعا آن اخطار بی‌اثر می‌شود و خیال بقیه هم آسوده می‌شود و کسی هم توجه نمی‌کند و تخلف هم ادامه پیدا می‌کند. چطور وقتی یک آژانس مسافرتی در فروش بلیت پرواز تخلف کند پس از یک بار اخطار، بار دوم آن را پلمب می‌کنند، اما با شرکت‌های هواپیمایی با این همه جفا، هیچ برخوردی نمی‌شود؟ این بازی بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها همیشه وجود داشته و به دور باطل تبدیل شده است.

1503907_685

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره وارد نشدن نهادهای نظارتی به تخلف‌های پروازهای اربعین، گفت: این یک نقطه ضعف است. دستگاه‌های نظارتی با این سکوت، از عملکرد شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی به نوعی حمایت کرده‌اند.

او بیان کرد: داستان شرکت‌های هواپیمایی مثل کارخانه‌های خودروسازی در کشور شده است که هر محصولی تولید می‌کنند مردم چون انتخاب دیگری ندارند و واردات خودرو هم ممنوع است، ناچارند همان محصولی را که در کشور وجود دارد بخرند، در واقع مردم گرفتار یک جبر شده‌اند و انتخاب دیگری ندارند. شرکت‌های هواپیمایی هم چنین رفتاری را با مردم در پیش گرفته‌اند.

رفیعی به کمبود پرواز اربعین هم اشاره کرد و گفت: ادله می‌آورند که هواپیما کم است. چرا کم است وقتی هواپیماها شب تا صبح در فرودگاه مهرآباد خوابیده‌اند. می‌دانم که ادله می‌آورند که آن هواپیماها برای پرواز داخلی است و پرواز خارجی هم از فرودگاه امام انجام می‌شود، خوب می‌توانند برای مقطع کوتاه اربعین از فرودگاه مهرآباد و پروازهای شبانه آن استفاده کنند.

1503908_886

وی در ادامه اظهار کرد: مساله این است که شرکت‌های هواپیمایی نه فقط در اربعین امسال، بلکه در هر سال و در هر مناسبت دیگری به مردم جفا می‌کنند و برخورد قاطعی هم با آن‌ها نمی‌شود. صاحبان حمل و نقل هوایی از قدیم به فرمایشاتی استناد می‌کنند که هواپیما را کالایی لوکس دانسته است، درحالی‌که سوءبرداشت شده است؛ چرا بعد از این همه سال فقط یک قشر خاص باید از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند؟ آمار می‌دهند که فقط یک درصد از سهم سفرها به حمل و نقل هوایی اختصاص دارد که ۶۵ درصد آن یک درصد هم سهم کارکنان دولت و ماموریت‌ها است. اگر این آمار به زعم این شرکت‌ها درست است چرا باید برای ۳۵ درصد سوخت یارانه‌ای که قیمت آن کمتر از آب معدنی است دریافت کنند؟ حتما که این آمار اشتباه است و معتقدم برای این‌که حرف خود را اثبات کنند دست به چنین آمارسازی‌هایی می‌زنند، اما حداقل در اربعین به مردم جفا نمی‌کردید.

1503909_670

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: