سیروس مقدم: با خود عهد کرده‌ام سریال‌هایم متکی به اعتقادات مردم باشد

کدخبر: 918830

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: آرزو دارم سریالی با موضوع زیارت و باهدف معرفی فرهنگ آن بسازم/ زمانی در سینما و تلویزیون می‌توانیم درست و تأثیرگذار حرف بزنیم که جذابیت را با معناگرایی ترکیب کنیم

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، سیروس مقدم گفتگویی با این نهاد داشته که متن آن را در زیر می‌خوانیم:

-آقای مقدم عشق و علاقه به امام رضا(ع) و توجه به موضوع زیارت و حرم امام هشتم در فیلم‌هایتان از کجا و چگونه در شما شکل گرفت؟

راستش از یک سفر آغاز شد، سفر به خانه خد، بعد از سریال نرگس از طرف سازمان صداوسیما به مکه مکرمه مشرف شدیم در آنجا حال و هوایی به من دست داد و دریچه‌های جدیدی روبروی من باز شد گویی که انگار خداوند متعال راه‌های خوب را جلوی پای من گذاشت و از من خواست در این راه‌ها گام بردارم. به دنبال این حس و حال سریال چاردیواری را ساختم که موضوع مشهد، زیارت و امام رضا(ع) و ارادت و اشتیاق نسبت به تشرف به حرم این امام عزیز را حکایت می‌کرد. بعدازاین سریال بود که دیگر با خود قصد کردم هر کاری را که می‌خواهم بسازم به‌گونه‌ای باشد که موضوع زیارت و امام رضا (ع) در آن حتما نهفته باشد که این روند را در سریال پایتخت کلید زدم و خانواده نقی در پایان سریال به مشهد آمدند و به خواسته قلبی خود رسیدند. در پایتخت دو و سه نیز مشاهده کردید که نمایی از بحث زائر و زیارت در آن بود و حتی در سریال چک برگشتی نام فرزند تازه به دنیا آمده را رضا گذاشتند تا ارادت بنده و تمام تیم سریال به این امام عزیز کامل شود.

-به نظرتان سینما و تلویزیون ما توانسته‌اند به ساحت امام هشتم(ع) ادای دین کنند؟

نه، اصلا، به نظرم سینما و تلویزیون ما تاکنون به‌صورت ویژه نتوانسته است دنیای وسیع و دانش عرفانی و ارادتی که نسبت به حضرت رضا(ع) در جهان موجود است را به تصویر بکشد و این مرا یاد "خسی در میقات" جلال آل احمد می‌اندازد. ما می‌توانستیم با انسجام بیشتری فیلم‌هایی که روایتگر ارادت و عظمت این امام عزیز باشد،بسازیم.

زمانی در سینما و تلویزیون می‌توانیم درست و تأثیرگذار حرف بزنیم که جذابیت را با معناگرایی، ترکیب کرده و از این تریبون بزرگ و وسیع پیام‌های خود را منتقل کنیم، یک سخنرانی بزرگ آن‌قدر مخاطبان گسترده‌ای ندارد ولی مخاطبان تلویزیون ما 70 میلیون ایرانی مسلمان است پس وظیفه‌داریم که از این تریبون به نحو احسن استفاده کنیم و روایت‌ها و قصه‌های جذاب را به مردم منتقل کنیم. خود من سعی دارم این‌گونه عمل کنم. می‌بینید از سینمای گیشه و کلیشه دور شدم و ساختار فیلم‌هایم را به اعتقادات قلبی‌ام گره‌زده‌ام.

-برسیم به جشنواره امام رضا(ع)،چقدر این جشنواره را می‌شناسید و نقش آن را در شناسایی و معرفی پدید آوردنگان آثار هنری مرتبط با این امام چطور ارزیابی می‌کند؟

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) یک اتفاق بزرگ و خوشایند در سطح کشور است و حتی می‌توان گفت که کمی دیر این اتفاق افتاد و باید پیش‌ازاین‌ها این جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شد، یادم می‌آید جشنواره‌ای حول محور نماز برگزار شد و من یکی از فیلم‌هایی که با این موضوع ساخته بودم را برای آن ارسال کردم و جایزه خود را از دستان حجه الاسلام قرائتی دریافت کردم و به آن افتخار می‌کنم. به نظر من هرچقدر موضوعات مذهبی و دینی بیشتر محور جشنواره‌ها شود اشتیاق و استقبال از آن‌ها بیشتر می‌شود چراکه ما کشوری مسلمان و شیعه هستیم و در خانواده‌های مذهبی رشد کردیم و باید به این‌گونه جشنواره‌ها توجه کنیم. باید این‌گونه موضوعات در قالب جشنواره‌ها قرار گیرد تا فیلم‌سازان، هنرمندان و دیگر اقشار نسبت به آن‌ها حساس شده و سبب تحقیق و پژوهش در آن خصوص شوند و علاقه خود را نیز نشان دهند.

-چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

آرزوی دارم و خیلی دلم می‌خواهد یک سریال نمایشی طولانی با موضوع زیارت بسازم البته به‌صورت دقیق‌تر و مشخص‌تر که بتواند فرهنگ زیارت را معرفی کند. در این خصوص پیشنهادی هم شده ولی می‌خواهم در این سریال اقدام به رازگشایی‌هایی در خصوص زیارت و ارتباط مردم با امام رضای عزیزکنم و مقداری فراتر از تولیدات قبلی عمل کنیم یا به‌گونه‌ای خلوت زائران را به تصویر بکشیم که این نیازمند هماهنگی بین دستگاهی و تسهیل در فرآیند آماده‌سازی دارد تا محدود نشویم و یک فعالیت بزرگ فرهنگی با یک تعامل ویژه رقم بخورد. می‌توانم بگویم شاید سریالی با مضمون مشخص‌تر راجع به فرهنگ زیارت، عشق، علاقه و ارادت مسلمین و ایرانیان به حضرت رضا(ع) بسازم و یکی از ارزش‌های من این است که چنین سریالی درباره امام هشتم(ع) بسازم.

-وکلام آخر..

پس از بازگشت از خانه خدا عهد کردم یا سریال نسازم و یا اگر سریال ساختم درواقع خدمت مردم و متکی به باورها و اعتقادات خودم باشد چراکه در خانواده‌ای مسلمان و معتقد بزرگ شدم و دوست دارم از این طریق امید را به جامعه تزریق کنم.

ارسال نظر: