ایرج اسکندری: نهادهای متولی فرهنگ و هنر از انجمن‌ها حمایت کنند

کدخبر: 954730

این هنرمند نقاش به «نسیم» گفت: انجمن‌های هنری به تنهایی این توانایی را ندارند که برای اعضایشان امکانات اختصاص بدهند و لازم است از سوی نهادهای متولی فرهنگ و هنر حمایت‌هایی برای انجمن‌ها تعریف شود

ایرج اسکندری هنرمند نقاش در خصوص ضرورت حمایت‌های دولتی از انجمن‌های هنرهای تجسمی به «نسیم» گفت: در شرایط فعلی احساس می‌کنم برای کسانی که متولی انجمن‌ها هستند انگیزه زیادی وجود ندارد که فعالیتی جدی صورت بدهند. باید از سوی نهادهای متولی فرهنگ و هنر حمایت‌هایی برای انجمن‌ها تعریف شود، اصولا جماعت تشکیل دهنده انجمن که هنرمند هستند با چه انگیزه‌ای باید فعالیتشان را ادامه دهند؟ انجمن‌های هنری به تنهایی این توانایی را ندارند که برای اعضایشان امکانات اختصاص بدهند یا آن‌ها را تامین مالی کنند.

وی درباره نقش انجمن‌ها در تسهیل فعالیت‌های هنری بیان کرد: هنرمندان در وهله اول به مکانی به عنوان کارگاه نیاز دارند تا بتوانند اثر هنری خلق کنند، ولی وقتی جا ندارند نمی‌توانند کار کنند. من نمی‌گویم که انجمن آتلیه بدهد، بلکه باید این قدرت را داشته باشد که در کنار نهادهایی مثل شهرداری قرار گیرد و از آن‌ها بخواهد به هنرمندان آتلیه بدهند. من خود شاهد بوده‌ام که این اتفاق دربسیاری کشور‌ها مثل فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌افتد.

طراح نماد حجمی پیشین میدان انقلاب در ادامه اظهار داشت: انجمن‌ها باید این قدرت را داشته باشد که جریان‌هایی را در عرصه فعالتیشان ایجاد کنند. انجمن باید بتواند بیانیه دهد ولی انجمن‌های ما هیچ وقت بیانیه نمی‌دهند یا نسبت به حوادث سیاسی و اجتماعی عکس‌العمل ندارند.

اسکندری که تعدادی از نقاشی‌های دیواری انقلاب را در کارنامه دارد در پایان خاطرنشان کرد: من بعد از بیست سال عضویت در انجمن نقاشان احساس می‌کنم انجمن کارکردی ندارد. ما باید حقوق صنفی و اجتماعی داشته باشیم، همانطور که در جوامع پیشرفته هنرمندان عضو انجمن حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، ولی این حقوق باعث نمی‌شود تعهدی به دولت پیدا کنند. آن‌ها فقط آثار خود را تولید می‌کنند و به فروش رفتن یا نرفتن آن اهمیت نمی‌دهند. ولی در کشور ما وقتی دولت از انجمنی حمایت کند باید وامدار دولت باشد، بنابراین کار درست پیش نمی‌رود و انجمن‌ها نمی‌توانند هیچ اتفاقی در روند کار ایجاد کنند. بنابراین هنرمند بعد از مدتی دلسرد شده و کار خود را‌‌‌ رها می‌کند.

ارسال نظر: