مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد:

اجرای فاز ۲ بندر چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان، سازمان بنادر و کشتیرانی

کدخبر: 2379937

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فاز ۲ بندر «شهید بهشتی» چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عملیاتی و اجرایی می‌شود.

«علی‌اکبر صفایی» امروز (یکشنبه) در خاتمه مراسم بهره برداری از پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران افزود: توافقنامه سه‌جانبه مربوطه منعقد شده و برآورد ما برای طراحی و ساخت آن، نزدیک به۵۵۰ میلیون دلار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ بنیاد مستضعفان سابقه بهره برداری از بنادر و ترمینال‌های کانتینری را در کارنامه خود دارد و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز صاحب ناوگان بزرگ ملی است و ترکیب آنها با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند عملیات اجرایی فاز ۲ این بندر را به خوبی به پیش ببرد.

وی همچنین با اشاره به قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند افزود: قرارداد موقت در همان روز انعقاد به قراداد دائمی تبدیل شد، فعالیت‌ها آغاز شده و اکنون هندی‌ها مشغول انجام کار هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی جلسات سرمایه‌گذاری مستقیم هندی‌ها برگزار شده و تجهیزات نیز مشخص شده و اکنون این موضوع در مراحل نهایی خود است.

وی درباره بخش دوم قرارداد با هندی‌ها خاطرنشان‌کرد: تامین مالی فاز دوم این قرارداد دست‌کم ۲۵۰ میلیون دلار است که حداکثر به یک میلیارد دلار نیز می‌تواند برسد.

صفایی خاطرنشان کرد: در این زمینه نخستین جلسه اجرایی شدن فاز دوم قرارداد با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند برگزار شد و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی که به طور عمده پروژه‌های حمل و نقلی و پسکرانه بندر شهید بهشتی همچون افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی،‌جاده، فرودگاه و غیره است، مورد برسی قرار گرفت و در ادامه مباحث نفتی نیز در هماهنگی با وزارت نفت وارد خواهد شد.

وی بیان‌داشت: ۲۵۰ میلیون دلار یاد شده در قالب تسهیلات و منابع مالی است که در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و وزارت راه در اختیار بخش خصوصی به عنوان مجری قرار خواهد داد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها در دست تهیه است تا برای طرف هندی ارسال شده و پس از آن نسبت به تامین مالی آنها اقدام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با بیان اینکه ناوگان ایران در دریای خزر به ۸۱ فروند رسیده، اظهار داشت: هرچند تعداد ناوگان روسیه در این دریا ۱۱۰ فروند است، اما از نظر تناژ مساوی با روس‌ها هستیم که با توجه به وسعت، اندازه اقتصاد و جمعیت این کشور، قابل توجه است.

وی گفت: این مهم با حضور موثر بخش خصوصی در موضوع توسعه ناوگان اتفاق افتاده است و به این ظرفیت رسیده‌ایم.

صفایی همچنین از در دست ساخت بودن چند کشتی در دریای خزر خبر داد که برای نخستین بار در صنعت کشتی‌سازی کشورمان در حال انجام است.

وی، تجارت با همسایگان شمالی از طریق دریای خزر را یادآور شد و افزود: در این زمینه رشد ۷۰ درصدی تجارت از طریق بندر نوشهر، رشد ۴۵ درصدی در بندر امیرآباد و رشد ۴۰ درصدی در بندر انزلی به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد کشور مسیر درستی را در تجارت با همسایگان طی می‌کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر: