پرده رکن اصلی خانه های ایرانی

کدخبر: 2374521

پرده باعث میشه زیبایی خانه شما چندین برابر شود، به همین دلیل تاثیر بسزایی در مدرن و زیبا شدن خانه دارد. طراحان دکوراسیون به این موضوع اهمیت زیادی می دهند. از این رو انتخاب پرده با دکوراسیون داخلی و تطابق آنها با مبلمان و رنگ دیوارها می تواند تاثیر زیادی بر دیزاین منزل داشته باشد.

در هر خانه ای تعدادی پنجره قرار دارد و گاهی اوقات نیاز داریم تا نور کمتری وارد خانه شود. ما می توانیم با نوع پرده ای که انتخاب می کنیم نور داخل خانه را مشخص کنیم، زیرا جنس آن تاثیر مستقیمی در روشنایی و تاریکی فضا دارد . البته هنگام خرید علاوه بر بحث نور باید دقت داشته باشید تا مدل پرده و رنگ آن با دکوراسیون خانه هماهنگ باشد. با انتخاب پرده می توانیم حریم خصوصی خود را حفظ کنیم.

پوشاندن پنجره با پرده های بلند، مناسب برای خانه های بزرگ است و فضا را زیباتر جلوه می دهد. برای اتاق خواب و فضاهای کوچک بهتر است از پرده کوتاه و رنگ روشن استفاده کنیم. حتما در اندازه پارچه دقت کافی داشته باشید، متراژ پارچه باید دو برابر عرض پنجره باشد.

انواع مختلف پرده

  1. رومی

پرده رومن یا رومی (Roman curtain) به دلیل ظرافتی که دارد از زیبایی بالایی برخوردار است. این مدل بصورت کرکره ای باز و بسته شده، به همین دلیل باعث شده نسبت به پرده هایی که از دو طرف جمع می شوند قشنگی بیشتری داشته باشند. در دوخت پرده رومی از دولایه پارچه استفاده شده است و دیگر نیاز به آستر ندارد، به همین دلیل از نظر دید اطراف به داخل خانه و هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است.

مدل رومی اکثرا در آشپزخانه استفاده می شود. حرکت و تنظیم پرده رومی مشابه به شید رول است و جزء پرده های به روز است. اگر به دنبال خرید مدرن هستید پیشنهاد ما استفاده از این پرده می باشد.

  1. پیلی دار

برای استفاده از مدل پیلی بیشتر از پارچه های حریر استفاده می کنند. این نوع مدل فضای خانه را خلوت تر و دلنشین تر جلوه می دهد. اکثر طراحان داخلی به دلیل سادگی از این مدل استفاده می کنند، به دلیل اینکه هماهنگی خوبی با فضای خانه دارد.

  1. والان دار

این مدل به عنوان گوشواره یا والان بر روی پرده های زیرین نصب می شود. این نوع طراحی در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. اگر پرده زیرین شما ساده است بهتره از طرح های شلوغ برای والان استفاده کنید. اگر منزل شما سبک مدرن است و مدل والان دار را در نظر گرفته اید، بهتر است از یک والان ساده در یک گوشه پرده استفاده کنید.

  1. حاشیه دار

این مدل در قسمت بالا و پایین پرده از حاشیه های تزئینی استفاده شده است. اگر پنجره های کوتاه دارید بهتر است از حاشیه پایین استفاده کنید، در مقابل برای پنجره های بلند از حاشیه های بالا استفاده کنید. طرح های حاشیه دار اکثرا برای اتاق خواب و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. شید بیرونی

شید بیرونی برای دکوراسیون طراحی منازل مورد استفاده قرار نمی گیرد. این نوع پرده بیشتر برای جلوگیری از نور خورشید و خنک نگه داشتن فضا استفاده می شود و حالت تزئینی ندارد. این مدل بیشتر برای پنجره های بزرگ در محوطه بیرونی و ایوان ها استفاده می شود.

انواع پارچه پرده

برای انتخاب پارچه باید توجه داشته باشید، برای کدام مکان از خانه می خواهید و نور ورودی خانه شما چه مقدار است. با توجه به متراژ خانه، نوع دکوراسیون، رنگ وسایل و غیره نوع پارچه خود را انتخاب کنید.

  1. حریر

حریر از پرطرفدارترین پارچه ها به حساب میاید به دلیل اینکه این نوع پارچه تنوع رنگ زیادی دارد و به راحتی می توان با دکوراسیون منزل ست کرد. از جنس حریر اکثر اوقات برای آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می شود. اگر دوست دارید در طی روز منزل تان نور خوبی داشته باشد پارچه حریر انتخاب خوبی است.

  1. پارچه مخمل و ابریشم

جنس مخمل و ابریشم معمولا برای والان ها استفاده میشود. این نوع جنس بیشتر در پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا این نوع پارچه بسیار خوب حالت می گیرد و فضای پذیرایی را زیباتر می کند. پارچه مخمل و ابریشم در خانه های قدیمی و پر زرق و برق دیده می شود.

  1. کتان

جنس پارچه کتان به دلیل ضخامتی که دارد از نظر هزینه مقرون به صرفه است، زیرا نیازی به زیر آستری ندارد. در عین سادگی دارای طراحی های مختلفی هستند و از همه مهم تر نور آفتاب را از خود عبور نمی دهند.

نکات مهم در انتخاب پارچه و نصب آن

  1. اگر در مناطق آب هوایی سرد زندگی می کنید بهتر است از پارچه های زخیم استفاده کنید.
  2. طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد می کنند هنگام خرید بهترین نوع پارچه از لحاظ کیفیت را انتخاب کنید، زیرا بعضی از پارچه ها در معرض نور خورشید مقاومت کمتری دارند. پس هرچه پارچه با کیفیت تری بخریم سالیان سال می توانیم استفاده کنیم و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  3. در اندازه گیری ها دقت کافی داشته باشید و ارتفاع پرده را تا جایی که می خواهید یادداشت کنید. نکته مهم در اندازه گیری این است که هرگز اندازه دوخت را حساب نکنید.
  4. زمانی که می خواهید چوب پرده را نصب کنید، عرض میله باید 10 الی 15 سانتی متر بیشتر از عرض پنجره باشد. اگر بلندی سقف خانه برایتان اهمیت دارد میله را در بالاترین نقطه دیوار نصب کنید.
  5. اگر منزل تان دو یا سه پنجره نزدیک بهم دارد بهتر است با یک پرده بهم وصل کنید. به دلیل اینکه پرده یکسره زیبایی منزل را چندین برابر می کند. اگر در پذیرایی پنجره های کوتاه دارید بهتر است برای بزرگ نشان دادن خانه و زیبایی آن پرده را بلند در نظر بگیرید.
  6. اگر در منزل وسایل زیادی دارید یا پارچه مبل تان طرح دار است، بهتره پارچه ساده انتخاب کنید و بالعکس تا فضای خانه قشنگ تری داشته باشید. هماهنگ بودن رنگ پرده با دکوراسیون به فضای خانه آرامش می دهد.
  7. کتبیبه به قاب هایی که بالای پنجره نصب می شود و پرده درون آن قرار می گیرد. نصب کتیبه باعث می شود تا چوب پرده دیده نشود و زیبایی پرده را بیشتر می کند.

نتیجه گیری

به طور کلی یکی از راحت ترین تغییر دکوراسیون در هر منزلی تعویض پرده است. پس شما به راحتی می توانید والان ها یا پرده زیرین را تغییر دهید تا دکوراسیون قشنگ تری داشته باشید. با توجه به هزینه ای که دارید می توانید نسبت به سلیقه خود پارچه ای زیبا خریداری کنید.

 

ارسال نظر: