انواع تابلو برق های صنعتی و ساختمان

کدخبر: 2376492

ابلو برق، هسته مرکزی سیستم الکتریکی انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری می باشد که وظیفه آن کنترل برق مصرفی بوده و در موقعیت های اضطراری مانند افزایش بار قادر است به صورت خودکار عمل کرده و جریان برق را قطع نماید. در واقع، می توان گفت این تجهیزات به منظور جلوگیری از انتقال شوک های الکتریکی به کاربران و محافظت از لوازم برقی مورد استفاده قرار مچی گیرند. تابلو برق ها از نظر میزان ولتاژ، کاربرد، محل نصب و... به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در این مقاله اطلاعات لازم درباره انواع تابلو برق های صنعتی و انواع تابلو برق ساختمان کسب خواهید کرد.

تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق محفظه ای برای قرار گرفتن تجهیزات برقی و الکترونیکی از قبیل کلیدها، نمایشگرها و دستگیره ها می باشد. اصلی ترین کاری که انواع تابلو برق های صنعتی برای ما انجام می دهند، جلوگیری از برق گرفتگی و حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در برابر انواع آسیب های محیطی می باشد.

همچنین، محفظه ای که تابلو برق درون آن جای می گیرد علاوه بر زیبایی، به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت، عدم تداخل فرکانس ها و محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی کاربرد دارد. استانداردهای لازم برای نصب این محفظه مطابق با شرایط محیطی مشخص می شود.

همانطور که پیش تر به صورت خلاصه گفتیم، انواع تابلو برق صنعتی و ساختمان برای کنترل و توزیع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، برای جا به جایی اتوماتیک بین دو ورودی برق، از تابلو برق چنج آور استفاده می شود. تجهیزات داخل هر تابلو نیز با توجه به کاربرد آن تابلو متفاوت خواهد بود. این تجهیزات می توانند شامل کلیدهای قطع و وصل، تجهیزات کنترل و اندازه گیری، تجهیزات تنظیم و حفاظت و نیرورسانی باشند.

جنس محفظه انواع تابلو برق های صنعتی و ساختمان می تواند از مواد گوناگونی مانند آلومینیوم، پلاستیک یا فولاد باشد. همچنین می توان محفظه های فلزی را رنگ یا گالوانیزه کرد. در صورتی که به محفظه های محکم تری نیاز داشته باشیم می بایست از پلی کربنات همراه با شیشه و فایبرگلاس استفاده نماییم. پلی کربنات ماده ای بسیار بادوام و غیر رسانا بوده و در ساخت انواع تابلو برق های صنعتی به کار می رود.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق های صنعتی بر اساس نوع عملکرد متفاوت بوده و هر نوع از آنها با توجه به نیاز، در مکان مناسب نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. تابلو برق های صنعتی از مهم ترین عناصر واحدهای صنعتی به شمار می روند. با استفاده از این تابلو برق ها می توان تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات اتوماسیون و تجهیزات برق صنعتی را نصب نمود. در این بخش به بررسی انواع تابلو برق صنعتی خواهیم پرداخت.

تابلو برق کنترل پروسه صنعتی

این تابلوها، هسته مرکزی ماشین های صنعتی به حساب می آیند. با استفاده از این تابلو برق ها می توانید امکانات کنترلی و نظارتی بسیار زیادی داشته باشید. به علاوه، امکان تغییر برنامه نیز برای شما فراهم خواهد شد. تابلو برق کنترل پروسه صنعتی، به شما کمک می کند تا اگر مشکلی در سیستم به وجود آمده باشد، به راحتی آن را عیب یابی کنید.

تابلوهای توزیع برق صنعتی

این تابلوها اغلب در محیط های کارخانه ای، محیط های مربوط به مصارف عمومی، تامین برق مورد نیاز ماشین آلات، فرودگاه ها و... کاربرد دارند. در واقع، تابلوهای توزیع برق صنعتی به عنوان منبع تغذیه در مراکز مهم مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلوهای اصلاح ضریب قدرت

 یکی دیگر از انواع تابلو برق های صنعتی، تابلوهای اصلاح ضریب قدرت یا تابلوهای بانک خازنی می باشند. این تابلو برق ها باعث افزایش راندمان و کاهش تلفات سیستم می شوند. به علاوه، استفاده از این تابلو برق ها به طور قابل توجهی به کاهش میزان مصرف برق کمک می کند. تابلوهای بانک خازنی مجهز به یک رگولاتور می باشند که موجب کنترل ضریب قدرت می شود.

تابلوهای حفاظت و کنترل

این تابلوها نوعی دیگر از انواع تابلو برق های صنعتی می باشند که به منظور راه اندازی و مدیریت خطوط در متروها و برخی کارخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. تابلوهای حفاظت و کنترل معمولا مواردی مانند ولتاژ، شدت جریان برق، توان و... را اندازه گیری و ثبت می کنند. همچنین در بعضی موارد چنانچه خطایی در جریان برق ایجاد شود، توسط این تابلوها نشان داده خواهد شد. تابلوهای حفاظت و کنترل به منظور باز و بسته کردن کلیدها از راه دور و یا از روی درب تابلو نیز کاربرد دارند.

تابلو برق صنعتی سه فاز

تابلو برق صنعتی سه فاز محفظه ای متشکل از تجهیزات الکتریکی مانند کمپرسور و شیرهای برقی می باشد که می تواند امنیت دستگاه های الکتریکی پرمصرف و قوی را تامین نماید. قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز به عوامل مختلفی مانند نوع تجهیزات مورد استفاده، جنس بدنه، نوع طراحی، نصب و اجرا بستگی دارد. 

انواع تابلو برق ساختمان

انواع تابلو برق ساختمانهمانطور که گفتیم، وظیفه اصلی انواع تابلو برق ها، محافظت از مدارها و کنترل توزیع برق در ساختمان ها و تجهیزات برقی است. در این قسمت به بررسی رایج ترین انواع تابلو برق ساختمان خواهیم پرداخت.

تابلو برق اصلی

تابلو برق اصلی، تابلویی است که  کابل اصلی برق بعد از ورود به ساختمان وارد آن می شود. این تابلو، برق کلیه واحدهای ساختمان و مشاعات را تامین می نماید. نام دیگر این تابلو، تابلوی کنتور یا MPD می باشد. تابلو برق اصلی از سه قسمت تشکیل شده است که عبارت اند از بخش ورودی، بخش کنتور و بخش خدمات.

تابلو برق مشاعات

مشاع به فضای مشترک بین تعدادی از افراد گفته می شود. تابلو برق مشاعات که با نام تابلوی عمومی نیز شناخته می شود وظیفه تغذیه برق بخشی از ساختمان را بر عهده دارد که تمام ساکنین مجتمع به صورت مشترک از آن استفاده می کنند. این بخش ها شامل پارکینگ، حیاط، پشت بام و... می شود. تابلو مشاع می بایست در مکانی نصب شود که در قابل دسترسی باشد.

تابلو توزیع برق واحدها

این تابلوها وظیفه تغذیه پریزها و مدارهای روشنایی هر واحد مسکونی را به عهده دارند. محل نصب این تابلو در پلان پریزهای ساختمان که با نماد DP نمایش داده شده است قابل مشاهده می باشد.

تابلو برق آسانسور

در طراحی دیاگرام تک خطی تابلو برق آسانسور می بایست موارد زیر را رعایت نمود:

  • تابلوی توزیع آسانسور حتما در نقشه رسم شود.
  • این تابلو باید در محلی مناسب در موتورخانه آسانسور نصب شود؛ به گونه ای که پشت در قرار نگیرد.
  • مصارف الکتریکی مورد نیاز چاهک آسانسور توسط تابلوی اصلی آسانسور تامین شود.
  • تابلو برق آسانسور به تابلوی توزیع برق مشاعات متصل می شود. چنانچه دیزل ژنراتور درون ساختمان باشد، باید ابتدا کابل های تغذیه آسانسور را به تابلوی ATS و سپس به تابلو توزیع آسانسور متصل نمود.

جمع بندی

کنترل جریان برق یکی از مهم ترین مواردی است که در ساختمان ها، کارخانجات و..‌. باید مورد توجه قرار گیرد. تابلو برق محفظه ای برای قرارگیری تجهیزات مربوط به کنترل برق و ایجاد ارتباط دقیق و منظم بین اجزای سیستم برقی می باشد. به علاوه، تابلو برق ها نقش مهمی در ایجاد ایمنی لازم در محیط کار ایفا می کنند. تابلو برق ها در دو گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند.

 

ارسال نظر: