کاربرد گسترده میلگرد در صنایع کوچک و بزرگ

کدخبر: 2377882

کاربرد میلگرد در صنایع مختلف بسیار گسترده است؛ به طوری که امروزه اکثر مردم با آن آشنایی کافی دارند. از اصلی ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی که در ساخت و ساز استفاده می شوند، میلگردها هستند. به طوری که برآورد هزینه ساخت یک سازه به قیمت و حجم میلگرد مورد نیاز آن پروژه وابسته است. فولاد تقویت کننده که معمولا «میلگرد» نامیده می‌شود، در پل‌ها، ساختمان‌ ها، آسمان ‌خراش ‌ها، خانه‌ ها و فونداسیون ‌ها برای افزایش مقاومت سازه ‌های بتنی استفاده می‌ شود.

20

هر سازه ‌ای باید دارای یکپارچگی ساختاری باشد تا بتواند استحکام خود را حفظ کند. سازه ‌هایی که با مصالح نامرغوب ساخته شده ‌اند نه تنها در معرض آسیب‌ های مکرر و خوردگی قرار می‌گیرند، بلکه ممکن است آسیب‌ های بالقوه‌ ای برای ساکنان آن ایجاد کنند. به همین دلیل بخش‌ های صنعتی و ساختمانی در سراسر جهان به استفاده از میلگرد روی آورده ‌اند تا لایه ‌ای از حفاظت و دوام را در بخش‌های مختلف ساخت ‌و ‌ساز فراهم کنند.

 

انواع کاربرد میلگرد

میلگردها به دو دسته کلی آجدار و ساده تقسیم بندی می شوند. میلگرد بدون آج را میلگرد ساده و میلگردی که در سطح خود دارای برآمدگی هایی به نام آج باشد را میلگرد آجدار می نامیم. میلگردها معمولا برای افزایش مقاومت بتن و تقویت فونداسیون به کار می روند و به همین دلیل عمده کاربرد میلگرد، خصوصا میلگرد آجدار در صنعت ساختمان سازی می باشد.

  1. افزایش مقاومت بتن
  2. کاهش سایز سازه بتنی
  3. جلوگیری از ترک خوردن
  4. افزایش طول عمر سازه
  5. کاهش هزینه ساخت‌ و ‌ساز و نگهداری

تامین مقاومت بتن

سازه ‌های بتنی به تنهایی از پایداری بالایی برخوردار هستند؛ اما بتن در مقابل نیروی کششی ضعیف است که با استفاده از میلگرد سطح پایداری بیشتری در سازه بتنی ایجاد می ‌شود. هدف از این کار تولید یک سازه بتنی مانند یک ستون یا دیوار است که به اندازه کافی پایدار باشد تا در برابر نیروی کششی و فشار زیاد مقاومت کند.

افزایش مقاومت بتن، مهم ‌ترین کاربرد میلگرد است. با ادغام میلگرد در هر قسمت از یک ستون بتنی، استحکام کششی آن، به‌ دلیل تکیه‌ گاه اضافه شده، به ‌طور کامل تثبیت می ‌شود. استحکام کششی به معیاری اشاره دارد که چقدر سازه می ‌تواند تحت تنش یا فشار قبل از شروع ترک‌ خوردن یا قبل از شکستن قرار گیرد و از خود مقاومت نشان دهد.

 

کاهش سایز سازه بتنی

استفاده از مقادیر زیاد بتن در سازه‌ های بزرگ بسیار طبیعی است. چرا که بکار بردن بتن در حجم وسیع در سازه‌ ها به استحکام بیشتر سازه منجر می ‌شود. در عین حال باعث کاهش فضای مفید سازه، کوتاه ‌تر شدن سقف سازه و عدم زیبایی می‌گردد.

برای سازه ‌های بزرگ استفاده از مقادیر بیشتر بتن کاملاً طبیعی است. با این حال، همه ساخت ‌و سازها نیاز به استفاده از چنین مقادیری زیادی از بتن ندارند.

جلوگیری از ترک خوردن

همان طور که قبلا ذکر شد؛ مهم ‌ترین کاربرد میلگرد تقویت ستون ‌های بتنی به منظور بهبود یکپارچگی کلی سازه است. چنان که می ‌دانید هر سازه پس از مدتی در معرض تغییرات آب ‌و هوایی مانند باران و تغییرات دما قرار می‌گیرد. یک سازه موفق باید بتواند در مقابل این تغییرات مقاومت از خود نشان دهد. میلگرد مقاومت بتن در برابر این عناصر و سایر تغییرات شدید را افزایش می ‌دهد.

 

افزایش طول عمر سازه

کاربرد میلگرد در افزایش طول عمر ساختمان، از مهم ‌ترین دلایلی است که صنایع به استفاده از آن روی‌ آورده ‌اند. همانطور که اشاره شد، میلگرد مقاومت سازه در برابر تغییرات آب‌ و هوایی و همچنین نیروهای کششی را افزایش می‌دهد. در نتیجه ساختمان نیاز‌کم ‌تری به تعمیرات و بازسازی خواهد داشت و مدت زمان استفاده مفید و ایمن از سازه زیاد می‌ شود.

کاهش هزینه ساخت ‌وساز و نگهداری

شاید دل ‌نشین ‌ترین کاربرد میلگرد این است که به صنایع اجازه می‌دهد تا در هزینه خود صرفه‌ جویی کنند و از اتفاقاتی که می ‌توانند منجر به افزودن هزینه های زیاد به پروژه شوند، به طور پیشگیرانه ‌ای جلوگیری کند.

استفاده از میلگرد در ساختمان منجر به کاهش هزینه ‌های ساخت ‌و ساز و نگهداری از سازه می‌ شود.

همچنین میلگردها منجر به کاهش کلی استفاده از انواع مصالح ساختمانی پرهزینه می ‌شوند که مجموع این صرفه ‌جویی ‌ها بسیار مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر از هزینه استفاده از بتن در سازه است. شما می توانید با مشاهده قیمت روز میلگرد در بازار فولاد ایران به این امر اطمینان یابید و برای خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

ویژگی‌های میلگرد

همان طور که قبل ‌تر ذکر شد، کاربرد میلگرد بسیار فراوان و وسیع است. میلگرد‌ها در بخش ‌های مختلف ساخت‌ و ساز از جمله ستون ‌ها، پی ساختمان، دیوار‌های بلند، چهارچوب ‌ها و ... کاربرد دارند. اما نکته مهم این است که چه ویژگی ‌هایی باعث کاربرد وسیع میلگرد شده است؟ در ادامه این ویژگی ها را بیان خواهیم کرد.

  1. قابلیت خم شدن
  2. استحکام بالا
  3. قابلیت بازیافت
  4. در دسترس بودن

 

 

میلگرد‌ها قابلیت خم شدن بالایی دارند که باعث شده در انواع سازه ‌ها کاربرد داشته باشند. برای هر شکل سازه ‌ای می توان میلگرد‌ها را به فرم دلخواه شکل داد و نیاز به طرح پیش از ساخت میلگرد نیست.

شاید این ویژگی شکل ‌پذیری، میلگرد‌ را ضعیف نشان دهد؛ اما همان طور که در ابتدا صحبت شد، میلگرد وقتی در بتن قرار می‌گیرد استحکام شدیدی از خود نشان می‌دهد.

میلگرد‌ها را به راحتی می‌ توان بازیافت کرد. میلگرد استفاده شده در ساختمان ‌هایی که عمر استفاده از آن به اتمام رسیده‌ است را به راحتی می‌توان تفکیک و بازیافت نمود و باز از آن ها استفاده کرد. همین ویژگی ‌ها باعث گستردگی روزافزون کاربرد میلگرد در صنایع مختلف شده است.

 

افزایش کارایی میلگرد در بتن

 

میلگرد‌ها را به راحتی می‌ توان در سازه ‌های بتنی استفاده کرد. وقتی میلگرد درون سازه بتنی قرار گیرد؛ کارایی آن چند برابر می ‌شود. بتن شکل‌ پذیری میلگرد را از آن صلب می‌کند و جلوی زنگ ‌زدگی میلگرد را می‌گیرد.

 وقتی ساخت سازه ‌ای شروع شود، به دلیل عظیم بودن پروژه یا سایر دلایل ممکن است زمان ساخت طولانی شود. در این زمان میلگرد‌ها به دلیل مجاورت با هوا و رطوبت ممکن است زنگ بزنند. چنان‌که این زنگ‌ زدگی سطحی باشد و باعث کاهش وزن میلگرد نشده باشد؛ با خیال راحت می‌توان از آن میلگرد استفاده کرد.

وقتی میلگرد درون بتن قرار می ‌گیرد، تماس آن با هوا و رطوبت بسیار کم‌ می ‌شود در نتیجه فرآیند زنگ‌ زدگی متوقف می‌گردد. اما باید دقت کرد که لایه ‌های بتنی به طور دقیق ریخته شوند و دارای کم‌ ترین ترک ‌خوردگی باشند.

20

جمع‌بندی

ویژگی ‌های منحصر‌به ‌فرد میلگرد باعث کاربرد گسترده آن در صنایع کوچک و بزرگ شده است. میلگرد بنای شما را مستحکم می‌کند، هزینه تعمیرات را کاهش می ‌دهد و بازسازی بنا را به تاخیر می ‌اندازد. کشور ما هر چند سال یک بار در معرض سیل و زلزله قرار ‌می‌گیرد؛ در این مواقع ساختمانی که به وسیله میلگرد مستحکم شده است، مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

شما می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد کارایی و چیستی انواع میلگرد (ساده، آجدار، کلاف) بسته به جنس، حالت، آنالیز و  استاندارد تولید آن به منبع  https://ahanmelal.com/blog/ مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: