هر آنچه باید درباره شغل مشاور تحصیلی بدانید

کدخبر: 2378661

مشاوران تحصیلی نقش مهمی در آینده علمی و شغلی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. آن‌ها در مدارس و آموزشگاه‌ها یا بصورت خصوصی فعالیت می‌کنند و همواره می‌کوشند به دانش‌آموزان در مسیر دستیابی به موفقیت کمک کنند. داشتن مشاور تحصیلی در دوره‌های حساسی مانند کنکور می‌تواند به فرآیند تحصیل دانش‌آموزان نظم ببخشد و باعث شود آن‌ها به نتایج بهتری دست پیدا کنند. در ادامه بیشتر با این شغل آشنا شده و نکات مهمی مانند مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام مشاور تحصیلی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مشاور تحصیلی کیست؟

مشاوران تحصیلی افرادی هستند که به دانش‌آموزان کمک می‌کنند مسیر علمی مورد علاقه خود را پیدا کرده و برای آن آماده شوند. این مشاورها اغلب در مدارس یا آموزشگاه‌های کنکور کار می‌کنند. یک مشاور تحصیلی ممکن است در مدارس مقطع متوسطه اول یا دوم به دانش‌آموزان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. همچنین، بسیاری از دانش‌آموزان برای موفقیت در پروسه کنکور، از مشاوران تحصیلی کمک می‌گیرند.

اگر به این شغل علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای مشاهده آگهی های استخدام مشاور تحصیلی کلیک کنید.

وظایف مشاورین تحصیلی

مشاوران تحصیلی که در مقاطع متوسه اول و دوم و همچنین کنکور فعالیت می‌کنند، به روش‌های مختلف می‌کوشند که دانش‌آموزان را برای دستیابی به پتانسیل‌های خود راهنمایی کنند. در ادامه به برخی از وظایف اصلی مشاوران تحصیلی اشاره شده است:

  • کمک به دانش‌آموزان برای پیدا کردن علایق، استعدادها و مهارت‌ها
  • ارتباط حرفه‌ای با دانش‌آموزان برای درک بهتر علایق، اهداف و نیازهای تحصیلی آن‌ها
  • ارائه مشاوره‌های لازم درباره قبولی در انواع دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و...
  • معرفی منابع آموزشی مناسب به دانش‌آموزان
  • نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
  • بررسی وضعیت دانش‌آموزان کنکوری در آزمون‌های آزمایشی و ارائه راهکارهایی برای بهبود تراز
  • راهنمایی درباره شرکت در کلاس‌های تقویتی
  • برقراری ارتباط موثر با سایر اعضای کادر آموزشی در مدارس و آموزشگاه‌ها
  • کمک به دانش‌آموزان برای ثبتنام در آزمون‌های آزمایشی یا کنکور
  • معرفی مشاغل و رشته‌های مختلف بدون جهت‌گیری و تعصب روی رشته‌های خاص
  • کمک برای انتخاب رشته دانشگاهی پس از اعلام نتایج کنکور

چگونه مشاور تحصیلی شویم؟

برای استخدام مشاور تحصیلی تهران یا شهرستان‌ها، باید چند مرحله مختلف را پشت سر بگذارید. آشنایی کامل با هر یک از این مراحل باعث می‌شود در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنید. برای تبدیل شدن به یک مشاور تحصیلی باید مراحل زیر را طی کنید:

حوزه کاری خود را مشخص کنید

قبل از اینکه سراغ تحصیلات لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور تحصیلی بروید، هدف خود را تعیین کنید. آیا می‌خواهید در نهایت برای آگهی‌های استخدام مشاور تحصیلی در مدارس غیر انتفاعی و دولتی رزومه ارسال کنید یا ترجیح می‌دهید مشاور کنکور باشید و بصورت حضوری یا غیرحضوری مشغول به کار شوید؟

مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشید

اگر می‌خواهید مشاور تحصیلی شوید، حداقل به مدرک لیسانس نیاز دارید. مدرک لیسانس در رشته‌هایی مانند روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی شانس شما برای استخدام شدن را افزایش می‌دهد. همچنین، در رزومه مشاور کنکور، داشتن رتبه کنکور خوب ضروری به نظر می‌رسد.

کسب تجربه مرتبط

آن دسته از فرصت‌های شغلی که در مورد مدرک لیسانس رشته خاصی را مشخص نمی‌کنند، از کارجویان انتظار دارند که تجربه مشاوره داشته باشند تا در نقش خود به عنوان یک مشاور تحصیلی بهتر عمل کنند. اگر دانشجو هستید، سعی کنید برای موقعیت‌های کارآموزی درخواست بدهید تا در این زمینه تجربه کسب کنید. بدین ترتیب، پس از پایان دوره تحصیل، سابقه کار قابل ارائه به کارفرمایان را دارید و می‌توانید شغل مناسبی برای خود پیدا کنید.

همچنین، اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، می‌توانید همزمان با تحصیل در موقعیت‌های کارآموزی مشغول به کار شوید و یا با آموزشگاه‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال استخدام مشاور تحصیلی پاره وقت هستند و آموزش‌های لازم را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهند، ارتباط برقرار کنید.

مهارت‌های مورد نیاز برای مشاور تحصیلی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، افراد برای تبدیل شدن به یک مشاور تحصیلی باید حداقل مدرک لیسانس را داشته باشند. همچنین، داشتن برخی مهارت‌ها برای استخدام شدن در این موقعیت شغلی، ضروری است. هر چه یک مشاور مهارت‌های مرتبط‌تری داشته باشد، رزومه کاری او پربار‌تر خواهد بود و شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل دلخواه خود خواهد داشت. در ادامه مهارت‌های یک مشاور تحصیلی موفق را مرور می‌کنیم.

همدلی

مهم است که یک مشاور تحصیلی بداند دانش آموزانش چه پیشینه‌ای دارند. درک احساسات و نظرات آن‌ها می‌تواند به مشاور کمک کند تا توصیه‌های بهتری در مورد آینده، اهداف و برنامه‌های درسی و شغلی به آن‌ها ارائه دهد.

مهارت‌های حل مسئله

بهتر است مشاوران تحصیلی توانایی مدیریت موقعیت‌های غیرمنتظره را داشته باشند. داشتن مهارت‌های حل مسئله و توانایی مدیریت مشکلات، می‌تواند برگ برنده‌ای برای مشاوران تحصیلی باشد.

به عنوان مثال، اگر یک دانش‌آموز کلاس دوازدهم در سال‌های گذشته نمره‌های پایینی در درس شیمی داشته اما می‌خواهد در کنکور در رشته داروسازی قبول شود، مشاور باید در سریع‌ترین زمان ممکن راهی برای تقویت دانش او در رابطه با مفاهیم شیمی پیدا کند. با ارائه راهکار مناسب و معرفی منابع آموزشی مرتبط از سوی مشاور و همچنین با تلاش‌های دانش‌آموز، او می‌تواند تسلط بیشتری بر این درس پیدا کند.

سازماندهی

یک مشاور در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان متعددی را ملاقات می‌کند. بنابراین، مهم است که پرونده‌ها و سوابق خود را مرتب نگه دارد تا هر دانش‌آموز و موقعیت منحصر به فرد او را بهتر به خاطر بسپارد. همچنین، مرتب نگه داشتن میز کار باعث افزایش بهره‌وری شده و به مشاور کمک می‌کند تا کارهای اداری یا سایر موارد مربوطه را با سهولت بیشتری انجام دهد.

توجه به جزئیات

مشاوران تحصیلی نقش مهمی در تعیین سرنوشت افراد دارند. بنابراین، آن‌ها باید دقت و توجه زیادی به جزئیات داشته باشند. فرآیند انتخاب رشته دانشگاهی، برنامه‌ریزی‌های درسی، ثبتنام و آمادگی برای کنکور و... همه از مواردی هستند که به دقت و توجه زیادی نیاز دارند. مشاوری که توجه خوبی به جزئیات دارد، موفقیت دانش‌آموزان خود را تضمین می‌کند.

مهارت‌های کامپیوتری

امروزه ابزارهای متعددی وجود دارند که استفاده از آن‌ها فرآیند ارائه مشاوره را تسهیل می‌کند. همچنین، برنامه‌ها و سایت‌های مختلفی هستند که در درس خواندن به دانش‌آموزان کمک می‌کنند. یک مشاور تحصیلی باید به خوبی با همه این ابزار آشنا باشد و آن‌ها را به دانش‌آموزان معرفی کند. همچنین، آشنایی با نحوه ارسال ایمیل و کار با نرم‌افزارهای آفیس نیز می‌تواند برای یک مشاور کاربردی باشد.

مهارت‌های ارتباطی

یک مشاور تحصیلی، به مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی نیاز دارد. از آنجایی که او به طور روزانه با دانش آموزان و همکاران خود در تعامل است، دانستن نحوه برقراری ارتباط موثر بصورت کتبی و شفاهی تضمین می‌کند که هر دو طرف آنچه را که طرف مقابل می‌گوید، درک می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله هر آنچه را که لازم بود درباره موفقیت در فرآیند استخدام مشاور تحصیلی غیر حضوری و حضوری بدانید، با شما در میان گذاشتیم. افرادی که به این حرفه علاقه‌مند هستند، بهتر است در دانشگاه سراغ رشته‌هایی مانند مشاوره بروند و به دنبال موقعیت‌های کارآموزی باشند. بدین ترتیب، هم می‌توانند تجربه کافی برای مشاور تحصیلی شدن را کسب کنند و هم سابقه کار که یکی از معیارهای کارفرمایان هنگام بررسی رزومه مشاور است را به دست می‌آورند.

 

ارسال نظر: