مجازات تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی افراد در قانون ایران

کدخبر: 2378853

یکی از جرم هایی که در کشور ایران بسیار در حال افزایش است انتشار فیلم و عکس های خصوصی دیگران است، طبق تحقیقاتی که در این باره انجام دادیم گاهی مشاهده شده است که مجرم با داشتن صدا و یا اسکرین شات از پیام ها به اخاذی از افراد پرداخته است، برخی افراد هم نیز به دلیل ترس از پخش شدن عکس و فیلم های خصوصیشان تن به خواسته های بزهکار می دهد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی دسترسی مردم به اطلاعات یکدیگر بیشتر شده است، همچنین افراد سودجویی با دسترسی به اطلاعات شخصی و همچنین مجازات تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی به دنبال اخاذی آز انها هستند، حال برخی اشخاص به دلیل ترس از آبرو و یا هراس از خانوداده نمی توانند این مشکل را از راه قانونی حل نمایند پس ناگزیر می شوند چیزی را که مجرم می خواهد در اختیار آن قرار دهند، این کار کاملا غیر اصولی است زیرا این امر باعث حریص تر شدن مجرم و اخاذی بیشتر می شود، همچنین مواردی پیش آمده است که برخی از مجرمین به دلایل خصومت شخصی و یا مشکلات خانوادگی تصمیم به انتشار فیلم و عکس های موجود از فرد گرفته اند، طبق ماده قانون ۷۴۴ و ۷۴۵ که درباره قوانین انتشار عکس و فیلم های خصوصی افراد است، این جرایم نیز جزوی از جرایم رایانه ای نیز شناخته می شوند که در هر صورتی جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی اتفاق بیافتد فرد مجرم شناخته شده و باید به سزای اعمالش برسد، همچنین ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر در شرق تهران زندگی می کنید در دچار بروز همچین مشکلاتی شده اید، بهتر است به وکیل کیفری در شرق تهران مراجعه کنید، حضور وکیل در این نوع از پرونده ها بسیار موفق واقع شده است، درادامه بیشتر با این موضوع آشنا می شویم. 

مجازات انتشار فیلم و عکس های خصوصی دیگران

یکی از جرم هایی که در کشور ایران بسیار در حال افزایش است انتشار فیلم و عکس های خصوصی دیگران است، طبق تحقیقاتی که در این باره انجام دادیم گاهی مشاهده شده است که مجرم با داشتن صدا و یا اسکرین شات از پیام ها به اخاذی از افراد پرداخته است، برخی افراد هم نیز به دلیل ترس از پخش شدن عکس و فیلم های خصوصیشان تن به خواسته های بزهکار می دهد.

به همین دلیل قانونگذار قوانینی را به جانب این مجرمین وضع کرده تا از وقوع این جرایم جلوگیری کند، این قوانین به این دلیل حمایت از بانوان قربانی در جرایم انتشار فیلم و عکس های خصوصی وضع شده است که در ادامه می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

  • طبق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی ٰهرکس به وسیله سامانه های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به پخش عکس و فیلم خصوصی افراد، قتل، ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشا سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا نموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ٢ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.
  • ماده ۷۴۴: «هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف نماید و آن را منتشر کند و یا با علم به تغییر یا تحریف آن منتشر نماید، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او بشود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می شود.
  • ماده قانون ۶۶۹ قانون اساسی هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا نموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

آیا انتشار فیلم و عکس های خصوصی دیگران جرم است

آیا انتشار عکس و فیلم های خصوصی دیگران جرم است؟

در جواب سوال آیا انتشار عکس و فیلم های خصوصی دیگران جرم محسوب می شود یا خیر باید گفت؟ در همه شرایط جرم محسوب نشده و در برخی موارد جرم کیفری شناخته شده و مجازات در پی دارد،

  1. اگر کسی به صورت عمدی این عکس و فیلم ها را منتشر کند، به طوری که این جرم باعث خدشه دار شدن آبرو و حیثیت فرد شود مجرم شناخته می شود، به همین دلیل قانونگذار اقدام به تغییراتی در قانون نموده تا مجرمین به سزای اعمالشان برسند، همچنین این قوانین به دلیل عدم پایمال شدن حقوق افراد وضع شده است، اگر این قوانین توسط قانون گذار وضع نمیشد باعث حرج و مرج در جامعه و مجرم با گرفتن انگیزه مضاعف دوباره این کار را تکرار می کرد.
  2. این جرم به ممکن است به هر روشی که انجام شود و لزوما نباید از طریق سامانه های اینترنتی و رایانه ای باشد، در هر صورت اگر فردی مرتکب این جرم شود و اقدام به تهدید و انتشار عکس خصوصی دیگران به صورت شفاهی نیز کند و این جرم در دادگاه ثابت شود، مجرم محکوم شناخته می شود.
  3. همچنین قوانینی نیز برای انتشار چت و پیام های خصوصی دیگران وضع شده است، اگر انتشار پیام های خصوصی به طوری باشد که باعث هتک حیثیت و یا ضرر مالی فرد شود، فرد خاطی مجرم شناخته شده و طبق ماده قانون های موجود باید مجازات شود.

ادله اثبات جرم تهدید پخش عکس و فیلم خصوصی!

برای اینکه بتوانیم از مجرم شکایت کنیم ابتدا باید بتوانیم این جرم را ثابت کنیم، در این مرحله بهتر است مدارک محکمه پسندی همراه خود داشته باشید در ادامه به بررسی این مدارک میپردازیم:

  • اسکرین شات های پیام های تهدید کننده.
  • در صورت امکان صدای ضبط شده فرد تهدید کننده.
  • در صورت اخاذی فرد خاطی، داشتن رسید انتقال پول الزامی است.
  • در صورت وجود شاهد، شهادت شهود.

همچنین به یاد داشته باشید در صورت داشتن این مدارک به هیچ عنوان آنها را پاک نکنید و در هنگام حضور در جلسات دادگاه آنها را همراه خود بیاورید، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکوائیه ای تنظیم کنید تا پرونده شما در جریان رسیدگی قرار بگیرد همینطور بهتر است  اگر در شمال تهران زندگی می کنید، از وکیل کیفری در شمال تهران کمک بگیرید، حضور وکیل به شما کمک می کند تا از روند پرونده اطلاعات کسب کرده و همچنین وکیل باعث می شود درصد موفقیتان در این نوع از دعاوی بالاتر رود.

نکته دیگری که باید ذکر کنم این است که سعی کنید به هیچ عنوان با فرد خاطی وارد مذاکره نشوید و مال یا چیزی که از شما می خواهد را به او ندهید، در صورت انجام این کار شما باعث میشود تا فرد تحریک شده و بیشتر به اخاذی خود ادامه دهد.  

ادله اثبات جرم تهدید پخش عکس و فیلم خصوصی!

کلام پایانی

از اینکه مقاله مجازات تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی را برای مطالعه انتخاب کردیدتشکر می کنم، همانطور که خواندید با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی افراد از طریق اینترنت به اطلاعات شخصی یکدیگر بیشتر شده و همین باعث اخاذی برخی از افراد سودجو و بزهکار شده است، به همین دلیل ما سعی کردیم مطالبی که ممکن است در این راه برای شما مفید واقع شود به نگاشتن در آوردیم. 

 

ارسال نظر: