قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی کدامند؟

کدخبر: 2378869

قبل از کسب اطلاع درباره سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به این نکته توجه کنید که دلیل اجرا و ویژگی های این قانون چیست و چه تاثیراتی بر فعالیت های اقتصادی، وظایف حسابداران و مدیران مالی و مشاوران مالیاتی دارد. این خبردرست می باشد که این سامانه قرار است انقلاب بزرگی در نظام مالیاتی کشور به وجود آورد اما نگران اجرا و آموزش آن نباشید و با دقت مطالب این مقاله و آموزش های سازمان امور مالیاتی را مطالعه نمایید. پیشنهاد می شود قبل از ورود عمیق به این مبحث به عنوان مقدمه ، هدف و پیشینه سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را مطالعه کنید تا از کلیات و منطق این قانون درک بیشتری داشته باشید. مطالعه مقدمات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شما در آگاهی و فهم بیشتر این قانون کمک  بزرگی خواهد کرد.

قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

اگر حسابدار یا مدیر عامل هستید ، و در حوزه مالی، مالیاتی و حسابداری فعالیت دارید یا صاحب کسب و کار هستید موارد زیر را برای آشنایی با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مطالعه نمایید

سعی کنید به طور کامل مقاله را مطالعه کنید . با آماده سازی و اجرای نرم افزار سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی عملکرد شرکت ها ، اشخاص حقیقی و همچنین وظایف حسابداران ، مدیران مالی ، مشاوران مالیاتی در راستای حسابداری مالیاتی تغییرات و نکات قابل توجهی رخ خواهد داد . تغییرات و تالیف قوانین جدید مالیاتی در قانون مالیات ها مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده برای جامعه حسابداران، مشاوران مالی و مالیاتی و همچنین مودیان حقوقی و حقیقی بسیار تاثیر گذار است و همه موظفند که خودشان را بر اساس قوانین و تکالیف جدید مالیاتی تطبیق دهند.

نرم افزار سامانه مودیان

پایانه فروشگاهی چیست؟

پایانه فروشگاهی شامل هرگونه نرم‌افزار و سخت‌افزار اعم از رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی، گوشی هوشمند یا هر ابزار دیگری می باشد که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی برخوردار باشد.

نرم افزار سامانه مودیان چیست؟

کلیدی ترین مولفه برای تحقق اهداف قانون پایانه‌های فروشگاهی و نرم افزار سامانه مودیان، استفاده از یک سامانه محوری با قابلیت‌هایی در زمینه تبادل موثر اطلاعات میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور است. این سامانه تحت عنوان سامانه مودیان و در قالب مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان معرفی شده است که از ارکان نظام مالیاتی هوشمند به حساب می آید.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

با توجه به اهمیت شفافیت مالیاتی و نقشی که پرداخت به موقع و دقیق مالیات در سیستم اقتصادی کشورها دارد، دولت‌ها همواره سعی می‌کنند با تدوین قوانین مناسب، به این مسئله کمک کنند و مشمولین را به پرداخت دقیق و به موقع مالیات تشویق و ملزم سازند. همین موضوع نیز باعث شده تا در سال های اخیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و نرم افزار سامانه مودیان تدوین شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای دستیابی به اهدافی مانند شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشمولین، قانون جدید پایانه‌ های فروشگاهی را تصویب کرده است. این قانون فقط برخی از مشمولین را ملزم به رعایت مقررات آن می‌کند.

قانون پایانه‌ های فروشگاهی، به منظور تعیین وظایف مالیاتی افرادی که از صندوق‌های مکانیزه فروش و پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، تالیف شده است. این قانون در واقعیت، تاریخ لازم‌ الاجرا بودن آن ۱۵ روز پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی می‌باشد، به دلیل عدم موجودی زیرساخت‌های لازم، به تازگی در حال اجرا است.

اهمیت سامانه مودیان مالیاتی

اهمیت سامانه مودیان مالیاتی

کاهش فرار مالیاتی: با استفاده از بهترین نرم افزار سامانه مودیان ، افراد به طور دقیق تر و شفاف تری از وضعیت مالیاتی خود خبر می‌گیرند. این امر به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند، زیرا با افزایش شفافیت، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بهترین راه‌کارها را برای کاهش فرار مالیاتی اتخاذ کند.

ثبت دقیق اطلاعات: با استفاده از سامانه مودیان، افراد قادرند اطلاعات مالیاتی خود را به صورت دقیق‌تر ثبت نمایند. این اطلاعات شامل درآمد، مالیات و عوارض، هزینه ‌ها، کسری‌ها، اعتبارات و سایر اطلاعات مرتبط با مالیات است. با ثبت دقیق این اطلاعات، احتمال وقوع تخلفات مالیاتی بهبود می‌یابد.

پرداخت آسان مالیات: با استفاده از سامانه مودیان، افراد می‌توانند به راحتی مالیات خود را پرداخت کنند. این امر به معنای کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به پرداخت مالیات است و برای سازمان امور مالیاتی هم به معنای جمع آوری بهتر و به موقع مالیات می باشد.

افزایش شفافیت: استفاده از نرم افزار سامانه مودیان، به افزایش شفافیت در حوزه مالیاتی کمک بزرگی می‌کند. این شفافیت، در افزایش اعتماد عمومی به سازمان امور مالیاتی و همچنین در افزایش اعتماد مالیاتی افراد نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

فرایند قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

فرایند‌های قانون به‌طور مختصر شامل موارد زیر است:

  • صدور صورت‌حساب الکترونیکی توسط اشخاص مشمول بر اساس معیارها و استانداردهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور
  • ارسال صورت‌حساب طبق دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور
  • قید کردن صورت‌حساب در کارپوشه اشخاص (فروشنده/ خریدار/ مصرف‌کننده نهایی)
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده
  • تاثیر قانون در فرایند مالیات

صدور صورت‌حساب الکترونیکی توسط فروشنده و قابلیت تایید و رد آن صورت‌حساب از سوی خریدار با توجه به:

  • داشتن یا نداشتن مبلغ خرید
  • داشتن مالیات و یا عدم مالیات و عوارض خرید

قانون سامانه مودیان

سامانه مؤدیان

 سامانه مودیان ،سامانه‌ای تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور است که در آن برای هر مؤدی کارپوشه‌ای اختصاص داده شده است. از طریق این کارپوشه تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان انجام می‌شود.این سامانه مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورت‌حساب الکترونیکی است. 

کارپوشه فعال و غیر فعال

پس از تثبیت سامانه مؤدیان، فعال‌بودن کارپوشه مؤدی در سامانه ذکر شده به این معنی است که او از نظر سازمان، شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض از خریداران را دارد.

در صورتی که مؤدی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را از دست بدهد، سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مؤدیان غیر فعال کند. همچنین بانک مرکزی وظیفه دارد ترتیبی اتخاذ دهد که به محض غیر فعال‌شدن کارپوشه مؤدی در سامانه مؤدیان، کلیه دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مرتبط با آن،نیز غیر فعال شوند.

  • اشخاص که شامل قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان هستند
  • کلیه صاحبان شغل (صنفی و غیر صنفی)
  • اشخاص حقوقی
  • وظایف اشخاص مشمول
  • ثبت نام و عضو شدن در سامانه مؤدیان
  • صدور صورت‌حساب الکترونیکی
  • اعلام شماره حساب و شناسه یکتای دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی
  • اعلام بروز حادثه یا نقص فنی و ممکن نبودن صدور صورت‌حساب
  • اعلام دفعات تعطیلی یا انحلال واحد کسب‌وکار (از طریق کارپوشه)
  • اعلام تغییر شغل، محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب‌وکار (از طریق کارپوشه) 

سخن پایانی

پرداخت به موقع و دقیق مالیات توسط مودیان مالیاتی در گردش اقتصادی هر کشور تاثیر بسزایی دارد. به همین علت دولت­‌ها همواره در پی یافتن راه حل و وضع قوانینی برای اخذ به موقع مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی هستند. قوانین تعیین شده باید به گونه‌­ای باشد که اجرا آن ضمانت اجرائی داشته باشد، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما همراهان عزیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دایاوو مراجعه نمایید.

 

ارسال نظر: