خدمات خانه داری هتل شامل چه مواردی می شود؟

کدخبر: 2378898

معمولا مسافران قبل از رزرو هتل لیست امکانات و خدمات هتل‌ها را بررسی می‌کنند. اغلب هتل‌های باکیفیت همچون هتل تعطیلات کیش امکانات متفاوت و زیادی به مهمانان خود ارائه می‌دهند. یکی از خدمات ضروری و مهم هتل‌ها، خدمات خانه‌داری به‌حساب می‌آید. در واقع خدمات خانه‌داری هتل وظیفه نظافت و پاکیزگی اتاق‌ها و سایر مکان‌های هتل را برعهده دارد. ارائه خدمات خانه‌داری از این جهت اهمیت پیدا کرده است که درصورت تمیز نبودن هتل، این محل اقامت اعتبار و ارزش خود را نزد مسافران از دست می‌دهد.

Picture1

خدمات خانه‌داری هتل چیست؟

برای بسیاری از مسافران که یک هتل را برای اقامت انتخاب می‌کنند، نظافت و پاکیزگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع اتاق‌های هتل نیز به تمیزی و نظافت نیاز دارند تا اقامت در آن‌ها برای مهمانان لذت بخش شود. در هر یک از هتل‌های ایران همچون هتل تعطیلات کیش بخشی به نام خانه‌داری وجود دارد که چنین خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهد. علاوه‌بر انجام امور نظافتی، بخش خانه‌داری مسئولیت فراهم کردن محیطی مناسب برای آرامش و راحتی هر چه بیشتر مسافران را نیز برعهده دارد.

وظایف بخش خانه‌داری هتل

در هتل‌هایی که خدمات خانه‌داری ارائه می‌دهند، معمولا مدیریت هتل تعداد زیادی نیروی انسانی برای انجام وظایف این بخش استخدام می‌کند. برخی از مسئولیت‌های این بخش در هتل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

بهداشت و نظافت اتاق‌ها

اولین و مهم‌ترین وظیفه این بخش، تمیزکردن اتاق‌ها پس از خروج هر مهمان است. در واقع بخش خانه‌داری با تمیزکردن اتاق آن را برای ورود مسافر بعدی آماده خواهد کرد. کارکنان بخش خانه‌داری برای انجام این وظیفه باید اتاق را جارو کنند. سپس آن‌ها لوازم اتاق را گردگیری و تخت‌ها را مرتب خواهند کرد.  

نظافت سرویس‌های بهداشتی

وظیفه دیگر کارکنان بخش خانه‌داری در هتل‌ها همچون هتل تعطیلات کیش نظافت سرویس‌های بهداشتی اتاق‌ها و قسمت‌های عمومی هتل است. زیرا بهداشت و تمیزی سرویس بهداشتی برای هر مهمانی مهم خواهد بود. برای نظافت سرویس بهداشتی کارکنان باید آن را ضدعفونی و آینه‌ها را تمیز کنند. استفاده از موادشوینده باکیفیت در نظافت سرویس بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

نظافت رستوران

یکی دیگر از مکان‌های هتل که تمیزبودن آن برای مهمانان مهم درنظر گرفته می‌شود، رستوران یا کافی‌شاپ است. کارکنان هتل باید پس از سرو غذا و نوشیدنی میز و صندلی‌های رستوران یا کافی‌شاپ را تمیز کنند. آن‌ها باید ظروف، قاشق‌ها و چنگال‌ها را با دقت بشویند. نظافت کف و دیواره‌های رستوران یا کافی‌شاپ نیز باید مرتب انجام شود.

قوانین مربوط به خدمات خانه داری هتل

دررابطه‌با ارائه خدمات خانه‌داری یک سری قوانین وجود دارد که باید توسط کارکنان هتل و مهمانان رعایت شود. به‌طور معمول این قوانین در تمامی هتل‌ها یکسان هستند، اما احتمال دارد در برخی هتل‌ها این قوانین سخگیرانه‌تر اعمال شوند. این قوانین عبارتند از:

  • کارکنان هتل زمانی باید برای نظافت اتاق و ارائه چنین خدماتی مراجعه کنند که مسافر درون اتاق نیست.
  • لوازم یک‌بار مصرف همچون شامپو، صابون، دستمال کاغذی و مواردی از این قبیل باید در هر بار نظافت اتاق شارژ شوند.
  • پس از تخلیه اتاق توسط مسافران لازم است اقلامی همچون حوله و روتختی تعویض شود.
  • رعایت حریم خصوصی مسافران یکی از نکات مهم در هنگام نظافت اتاق‌ها به‌حساب می‌آید. کارکنانی که خدمات خانه‌داری را ارائه می‌دهند نباید به وسایل شخصی مسافران دست بزنند.
  • درصورتی‌که مسافران تیکت ” لطفا مزاحم نشوید” را بر روی دراتاق خود قرار داده‌اند، یعنی تمایل به نظافت اتاق خود در این زمان ندارند. بنابراین کارکنان بخش خانه‌داری باید به حریم آن‌ها احترام بگذارند و مزاحم آن‌ها نشوند.

Picture1

 

نکات مربوط به خدمات خانه داری هتل

جالب است بدانید ارائه خدمات بخش خانه‌داری در هتل‌ها، با رعایت نکاتی همراه است که این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارائه خدمات خانه‌داری هتل یک کار بدنی سخت و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود و مسئولیت‌های زیادی دارد. به همین دلیل نیروهای بخش خانه‌داری معمولا به‌صورت شیفت در هتل حضور می‌یابند. بنابراین درصورت صرف 15 تا 30 دقیقه زمان برای نظافت هر اتاق، آن‌ها می‌توانند در هر شیفت حداقل 16 اتاق را تمیز کنند.
  • معمولا تعداد خدمه بخش خانه‌داری هتل باتوجه‌به اندازه هتل معین می‌شود و تعدادی از نیروهای این بخش به‌صورت تمام‌وقت و برخی دیگر به‌صورت پاره‌وقت فعالیت دارند.
  • ازآنجایی‌که برنامه کاری کارکنان بخش خانه‌داری مربوط به نظافت اتاق‌ها است، شلوغ‌ترین زمان کار آن‌ها بین ساعات چک اوت و چک این مسافر در صبح و ظهر خواهد بود.
  • کارکنان بخش خانه‌داری هتل معمولا برای حمل ابزارهای مورد نیاز خود همچون مواد شوینده، جاروبرقی، جارو و سطل زباله، از یک چرخ‌دستی بهره می‌برند.

برخی از اصطلاحات رایج خانه‌داری هتل

کارکان بخش خانه‌داری هتل، به‌منظور تفکیک اتاق‌ها باتوجه‌به وضعیت آن‌ها از اصطلاحات خاصی استفاده خواهند کرد. برخی از اصطلاحات رایج بخش خانه‌داری شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتاق خالی (VAC-Vacant) اتاقی که آماده ورود مهمان است.
  • اتاق اشغال‌شده (OCC-Occupied) اتاقی که مهمان در آن اقامت دارد.
  • اتاق نیازمند تعمیر MUR اتاقی که یکی از وسایل آن خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد. در این صورت مسافر با گزارش این مسئله به پذیرش، باید منتظر بماند تا بخش خانه‌داری برای تعمیر آن وسیله به اتاق بیایند. درصورت طولانی‌بودن تعمیر، هتل باید اتاق دیگری در اختیار مهمان قرار دهد.
  • اتاق خارج از سرویس یا Out of Order اتاقی که به‌هردلیل آماده پذیرش مهمان نیست.
  • بدون حضور مهمان (No Show Guest) اتاقی که رزرو شده است، اما مهمان آن در هتل حضور ندارد.

 

Picture1

 

خدمات فلای تودی

فلای تودی یکی از مراجع معتبر فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل‌های داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید. این مجموعه با برخورداری از سابقه طولانی و درخشان خدمات ارزشمندی به مسافران در هنگام برنامه‌ریزی سفر ارائه می‌دهند. مسافران با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن فلای تودی می‌توانند با هر سلیقه‌ای و با هر بودجه‌ای بلیط مورد نظر خود را خریداری کنند و برای رزرو هتل موردنظر اقدامات لازم را انجام دهند. این مجموعه اطلاعات مفیدی دررابطه‌با خدمات خانه‌داری هتل در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین خدماتی که توسط هتل‌های معتبر و باکیفیت ارائه می‌شود، خدمات خانه‌داری است. بخش خانه‌داری وظیفه تمیزکاری و نظافت اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و محل سرو غذا و نوشیدنی را برعهده دارد. ازآنجایی‌که نظافت هتل برای بسیاری از مهمانان اهمیت دارد، ارائه این سرویس در هتل‌هایی مانند هتل تعطیلات کیش امری مهم درنظر گرفته می‌شود. به همین دلیل بخش خانه‌داری هتل‌ها معمولا از تعداد زیادی نیروی انسانی تشکیل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: