آینده شغل برنامه نویسی چیست؟

کدخبر: 2378975

یکی از سوالاتی که برخی از افراد قبل از ورود به حوزه برنامه نویسی مطرح می‌کنند، آینده برنامه نویسی است. این سوال توسط بسیاری از افراد فعال و علاقمند به برنامه نویسی مطرح می‌شود؛ البته که بررسی وضعیت برنامه نویسی در آینده بسیار مهم است و این افراد، حق دارند درباره آن سوالاتی داشته باشند.

یکی از سوالاتی که برخی از افراد قبل از ورود به حوزه برنامه نویسی مطرح می‌کنند، آینده برنامه نویسی است. این سوال توسط بسیاری از افراد فعال و علاقمند به برنامه نویسی مطرح می‌شود؛ البته که بررسی وضعیت برنامه نویسی در آینده بسیار مهم است و این افراد، حق دارند درباره آن سوالاتی داشته باشند. این مطلب به بررسی آینده شغل برنامه نویسی پرداخته و برخی از زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار و مشاغلی که رشد بالایی را تجربه خواهند کرد، اشاره می‌کند. نکته مهم این است که تنها افرادی می‌توانند از آینده شغلی خود مطمئن باشند که دانش خود را با استفاده از دوره‌ها و آموزش‌های معتبر در پلتفرم‌هایی نظیر سبزلرن، فرادرس یا سایر پلتفرم‌های تخصصی آموزش برنامه نویسی کسب کرده باشند.

آینده شغلی برنامه نویسی چیست ؟

آینده برنامه نویسی چگونه است؟

در ابتدا، بهتر است بدانید تمامی اطلاعاتی که در ادامه دریافت می‌کنید، صرفا یک پیش‌بینی است و ممکن است در آینده، همه موارد گفته شده تحقق پیدا نکند. با این وجود، برخی موارد به صورت حتمی اتفاق می‌افتند و اگر برنامه نویس هستید، باید خودتان را برای آنها آماده کنید.

پیش‌بینی‌هایی که برای آینده برنامه نویسی مطرح شده، نشان دهنده کاهش حجم کدنویسی در آینده است. در آینده نیازی به نوشتن حجم بسیار بالای کد نیست و پلتفرم‌های متعددی برای توسعه برنامه‌های مختلف بدون کدنویسی توسعه پیدا می‌کنند. برای مثال، وردپرس (Wordpress) در اواسط و اواخر دهه 2000 میلادی، خودش را به عنوان یک پلتفرم مدیریت محتوا و ساخت سایت بدون نیاز به کدنویسی به جهانیان معرفی کرد. در آینده تعداد ابزارهای مشابه وردپرس افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند و بسیاری از کارها بدون نیاز به کدنویسی انجام می‌شوند.

اگر کمی درباره تاریخچه کامپیوتر و فناوری‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مطالعه کنید، متوجه یک موضوع می‌شوید: هر زمان چیزی نیاز بوده، پس از مدتی ایجاد شده است. در حوزه برنامه نویسی، زمانی که تقاضا برای برنامه نویسی بدون کدنویسی افزایش پیدا کند، سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری به تولید نرم‌افزارها و ابزارهای مشابه Wordpress مشغول می‌شوند؛ گرچه زمان زیادی تا رسیدن به برنامه نویسی بدون کدنویسی باقی مانده است.

کدام زبان برنامه نویسی و فریمورک آینده بهتری دارد؟

اگر تجربه برنامه نویسی با چند زبان مختلف را (حتی اندکی) داشته باشید، می‌دانید همه آنها دارای یک الگو و رویه مشابه یکدیگر هستند. همچنین سینتکس یا نحوه نوشتن کدهای آنها نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارد. معمولا مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف، به زبان برنامه نویسی اهمیتی نمی‌دهند؛ چیزی که برای آنها مهم است امکان توسعه و سفارشی‌سازی کدها به شکل ساده و سریع است. همچنین این افراد به استفاده از منابع اندک توسط پروژه علاقه زیادی دارند و از آن استقبال می‌کنند.

اما برای توسعه دهندگان، استفاده از یک زبان برنامه نویسی آینده‌دار بسیار مهم است؛ زیرا شما باید چند سال را صرف یادگیری و کسب تجربه در کار با زبان موردنظر کنید و آن را در سطح پیشرفته فرا بگیرید. همچنین با توجه به وجود ابزارهای هوش مصنوعی متعدد برای تولید کد، تنها توسعه دهندگانی که دانش تخصصی و تجربه بالا داشته باشند، می‌توانند درآمدهای بالا بدست آورند.

در ادامه، به معرفی چند مورد از زبان‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی آینده‌دار پرداخته شده است.

اینده شغل برنامه نویسی در ایران

زبان پایتون Python

از بین زبان‌هایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، زبان برنامه نویسی پایتون از همه برتری دارد. این زبان شی‌گرا و همه منظوره، دارای سینتکس بسیار ساده و مشابه زبان انگلیسی است. همچنین پایتون قدرت و سرعت بالایی دارد و می‌توان با استفاده از آن، پروژه‌های مختلف در شاخه‌های مختلف برنامه نویسی را توسعه داد. با آموزش و یادگیری پایتون که در اینجا میتوانید ان را فرا بگیرید  ، می‌توانید در حوزه‌های مختلفی نظیر هوش مصنوعی، طراحی وب، توسعه نرم‌افزار موبایل و دسکتاپ، توسعه نرم‌افزارهای مهندسی و گرافیکی، اسکریپت نویسی، ابزارنویسی در هک و امنیت و... استفاده کنید.

زبان R

این زبان دارای پیچیدگی‌های خاص خودش است و یادگیری آن زمان بیشتری نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی رایج نیاز دارد. زبان برنامه نویسی R یک زبان مبتنی بر آرایه است و تسعه دهندگان کمتری نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دیگر دارد. از این زبان برای گرافیکی کردن اطلاعات و آمار استفاده می‌شود و مقیاس پذیری بسیار بالایی دارد. با یادگیری این زبان، بازارکار بکر و مناسبی در ایران و جهان در انتظار شما خواهد بود.

زبان برنامه نویسی اسکالا Scala

زبان برنامه وویسی اسکالا، یک زبان برنامه نویسی تابعی و شی‌گرا است که مسیر یادگیری سختی دارد. این زبان، در سال 2003 منتشر شده و سعی در تبدیل شدن به یک جاوای ساده‌تر دارد. این زبان برنامه نویسی، تمام ویژگی‌های زبان جاوا را درون خود دارد و در بسیاری از موارد، عملکرد بهتری نسبت به Java دارد. یادگیری این زبان موقعیت‌های شغلی کم اما بسیار پردرآمدی به همراه دارد و با توجه به پتانسیل رشد بسیار بالای آن، یکی از زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار است.

زبان برنامه نویسی کاتلین Kotlin

زبان برنامه نویسی کاتلین توسط گوگل منتشر شده و به صورت کلی، در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل کاربرد دارد. این زبان هم اکنون جاوا را در توسعه برنامه‌های اندروید کنار زده و به عنوان پادشاه زبان‌های برنامه نویسی اندروید شناخته می‌شود. مسلما با یادگیری این زبان، می‌توانید تبدیل به یکی از توسعه دهندگان آینده پلتفرم موبایل شوید.

فریمورک جنگو

فریمورک Django یکی از فریمورک‌های قدرتمند در توسعه سمت سرور (Back-end) است که برای زبان پایتون ارائه شده است. این فریمورک به عنوان یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های برنامه نویسی در سال 2023 انتخاب شده و چندین میلیون توسعه دهنده تازه‌کار و حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. بازارکار این فریمورک هنوز به بلوغ کامل نرسیده؛ اما در حال رشد است و ده‌ها هزار فرصت شغلی مرتبط با آن در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد. بنابراین آموزش صفرتا صد جنگو می‌تواند یک سرمایه گذاری میان مدت روی خودتان و آینده شغلی‌تان باشد.

فریمورک تنسورفلو Tensorflow و کراس Keras

فریمورک‌های نام‌برده، از محبوب‌ترین فریمورک‌های پایتون در زمینه توسعه هوش مصنوعی هستند. با توجه به ظهور مدل‌های هوش مصنوعی مختلف و دسترسی عمومی به آنها، می‌توان شاخه هوش مصنوعی در برنامه نویسی را یکی از بزرگترین شاخه‌ها در آینده نزدیک دانست که درآمد بسیار زیادی برای توسعه دهندگان به همراه دارد. البته فراموش نکنید قبل از یادگیری این دو فریمورک، باید به پایتون تسلط کامل داشته باشید!

اینده زبان برنامه نویسی

چطور بخشی از آینده برنامه نویسی باشیم؟

زبان پایتون کاربرد گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌هایش، بهترین زبان برنامه نویسی در آینده خواهد بود. با یادگیری پایتون می‌توانید در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک توسعه دهنده حرفه‌ای پایتون شوید؛ البته قدم اول در این مسیر، استفاده از منابع آموزشی تخصصی و حرفه‌ای است.

در آکادمی سبزلرن یک تیم حرفه‌ای در تلاش برای تولید دوره‌های آموزشی تخصصی و مفید برای دانشجویان و علاقمندان به یادگیری برنامه نویسی است. ما اهمیتی به هزینه ضبط دوره‌ها نمی‌دهیم و به هر هزینه‌ای دوره تولید نمی‌کنیم؛ بلکه تمرکز ما در ارائه دوره‌هایی است که برای دانشجویان دوره‌ها مفید باشند و بتوانند به آنها در تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای کمک کنند. تمامی دوره‌های سبزلرن دارای پشتیبانی تخصصی توسط مدرس دوره هستند که به شما در رفع مشکلات رایج در زمان یادگیری برنامه نویسی کمک می‌کنند. همچنین تمامی دوره‌ها دارای ضمانت کیفیت هستند که خیال شما از کیفیت دوره‌ها راحت باشد.

مشتاقانه منتظر حضور شما در آکادمی سبزلرن هستیم!

 

ارسال نظر: