آشنایی با پروفیل‌های صنعتی و کاربرد آنها

کدخبر: 2379059

در حوزه ساختمان‌سازی از ابزار مختلفی استفاده می‌شود که خرید و استفاده از هرکدام، نیازمند اطلاعات کاربردی از آن ابزار است. یکی از ابزار مورداستفاده در این حوزه، پروفیل صنعتی است و خرید پروفیل نیز، از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، در مورد پروفیل صنعتی صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با کاربرد این نوع پروفیل و انواع آن، با ما همراه باشید.

تعریف پروفیل صنعتی

به‌طورکلی، پروفیل به انواعی از تجهیزات ساختمانی گفته می‌شود که از آن‌ها در صنعت ساختمان یا ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود. پروفیل‌ها، تجهیزاتی ثابت هستند که ازنظر ظاهری، مقطع توخالی و یکسان هستند. اگر قصد خرید پروفیل را دارید، ابتدا باید انواع آن را بشناسید. پروفیل‌ها را بر اساس موارد مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها، بر اساس کاربردشان است. انواع پروفیل‌ها را می‌توان در صنعت و یا ساختمان‌سازی به‌کار برد. تقسیم‌بندی دیگر، بر اساس ضخامت پروفیل است؛ یک پروفیل فولادی، ضخامتی حدود 6 میلی‌متر دارد. پروفیل صنعتی سبک و پروفیل صنعتی سنگین نیز، دسته‌بندی پروفیل بر اساس وزن آن‌ها است. خوب است بدانید که از انواع مختلفی از فولاد در تولید پروفیل‌ها استفاده می‌شود؛ مانند فولاد کربنی، استیل و هوازده. به‌صورت کلی، جنس پروفیل را کاربردش مشخص می‌کند.

پروفیل‌ها امکان اتصال پایداری دارند؛ همین ویژگی است که موارد مصرف پروفیل را بالا می‌برد. برای اتصال پروفیل نیز، جوشکاری بهترین روش است. در یک روش اتصال دیگر، از پیچ و مهره استفاده می‌کنند.

تفاوت پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی در چیست؟

برای خرید پروفیل، بهتر است ابتدا کاربرد آن را برای خود مشخص کنید. دلیل این امر این است که نوع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی، با یکدیگر متفاوت است. در ساختمان، جهت محکم‌سازی سازه‌ها، از پروفیل استفاده می‌کنند. تمامی پروفیل‌های استفاده‌شده در صنعت ساختمان را پروفیل ساختمانی می‌نامند.

نوع دیگر، پروفیل صنعتی است؛ درواقع، پروفیل‌های استفاده‌شده در صنایع را، پروفیل صنعتی می‌گویند. ساخت لوله‌های صنعتی، یکی از زمینه‌هایی است که از پروفیل صنعتی در آن استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل صنعتی

حال وقت آن است که جهت خرید پروفیل، با کاربردهای آن آشنا شوید. در بسیاری از پروژه‌ها و صنایع سنگین، استفاده از پروفیل رایج است؛ مانند پل‌سازی، ساخت برج‌های فلزی، تأسیسات صنعتی، ساخت ماشین‌آلات، صنایع نظامی، حصار کشی، راه‌پله و... . در هرکدام از این صنایع، از پروفیل خاصی استفاده می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، پروفیل z را در سقف سوله‌ها به‌کار می‌برند. در ادامه، به کاربرد پروفیل‌ها در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم.

  • پل‌سازی

پروفیل نوع HSS را در پل‌سازی استفاده می‌کنند. کاربرد این نوع پروفیل در ساخت پل‌ها، تولید ستون‌های پل، تیرها و سایر اجزاء حیاتی پل‌ها است. این پروفیل، ظرفیت و توانایی پایداری در برابر فشار وارده بر پل را دارد.

  • تجهیزات شهری

ساخت پایه تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نرده‌ها، حفاظ‌ها و سازه‌های پشتیبان سیستم‌های حمل‌ونقل مانند، قطار سبک و مونوریل، نیازمند استفاده‌ از انواع مختلف پروفیل‌ها است.

  • ساختارهای دریایی و ساحلی

جالب است بدانید که پروفیل‌ها، ضدزنگ هستند. به همین دلیل، نوع صنعتی آن‌ها را در ساخت تجهیزات فراساحلی، زیردریایی‌ها و سایر تجهیزات دریایی به‌کار می‌برند. از پروفیل‌های فولادی، به دلیل زنگ‌زدگی نمی‌توان در این امور استفاده کرد؛ درنتیجه، راهکار این مشکل، مقاوم‌سازی پروفیل‌های فولادی در برابر زنگ‌زدگی است.

  • ساختمان‌های صنعتی

یکی از دلایل خرید پروفیل صنعتی، کاربرد آن در ساخت ساختمان کارگاه تولیدی، سوله، انبار و دیگر ساختمان‌های صنعتی است. از ویژگی‌های خوب پروفیل جهت استفاده در محیط‌های صنعتی، مقاومت آن در برابر بارها و نیروهای سنگین است.

  • امکانات معماری

پروفیل‌های صنعتی را در طراحی‌ سازه و برای ایجاد ساختارهای زیبا و منحصربه‌فرد در معماری نیز، مورداستفاده قرار می‌دهند. امروزه، طراحی با سبک صنعتی، طرفدارهای بسیاری دارد. به همین دلیل، استفاده از این اجزاء و ساختارها، بسیار رواج یافته است. پروفیل‌ها با ایجاد فضایی مدرن، امروزی و ظاهری متفاوت، برای استفاده در ساختمان‌ها و فضاهای عمومی، مناسب هستند.

  • تجهیزات ورزشی و تفریحی

پروفیل‌های صنعتی را در ساخت‌وساز استادیوم‌های ورزشی و تجهیزات تفریحی نیز، استفاده می‌کنند. دلیل این کار را می‌توان قدرت و پایداری پروفیل در تحمل وزن تجهیزات غول‌آسا و جمعیت‌های بزرگ دانست.

  • صنایع خودروسازی و هوافضا

از پروفیل در صنایع خودروسازی و هوافضا برای تولید اجزاء و تجهیزاتی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت بالا و وزن کمی دارند. وزن کم و استحکام بالا نسبت به دیگر تجهیزات فولادی و غیر‌ فولادی، از ویژگی‌های مطلوب پروفیل‌ها است.

انواع پروفیل

برای خرید پروفیل، نیاز به شناخت انواع آن دارید. دلیل این امر این است که هر یک از انواع پروفیل، کاربردهای متفاوتی دارند و در صنایع مختلف، از پروفیل‌های متفاوتی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که پروفیل‌ها به‌صورت کلی، به دو روش نورد سرد و نورد گرم، تولید می‌شوند. در روش نورد گرم، پروفیل‌های صنعتی را با استفاده از شمش‌‌های فولادی می‌سازند. اما در روش نورد سرد، ورق‌های فولادی پروفیل طی عملیات پرس یا خم کردن، تولید می‌شوند. پروفیل‌های ساخته‌شده از این طریق، در دسته‌بندی قطعات فولادی سبک قرار می‌گیرند.

تیرآهن

تیرآهن، یک پروفیل کاربردی در صنایع است. این نوع پروفیل، از 2 بال و یک جان تشکیل‌شده است. تیرآهن را در تیرها و ستون‌های یک سازه به‌کار می‌برند. همچنین، تیرآهن، در دسته‌بندی مقاطع فولادی سخت و بلند قرار می‌گیرد.

پروفیل z

ساختار ظاهری این پروفیل، شبیه به حرف لاتین Z است. برای تقویت سقف‌ها، ستون‌ها و تیرک‌ها می‌توانید از این نوع پروفیل استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت پروفیل زد می‌توانید به وب‌سایت آهن 505 مراجعه کنید.

پروفیل درب و پنجره

برای خرید پروفیل درب و پنجره، بهتر است بدانید که این نوع پروفیل، هم در ساختمان و هم در صنعت به‌کاربرده می‌شود. انواع مدل‌های پروفیل درب و پنجره شامل، لنگه دری، زهوار، چارچوبی، چهارچوب فرانسوی، رومی، مکزیکی و... می‌شوند.

پروفیل C

پروفیل سی را تیرچه‌ی سی‌پرلین نیز می‌گویند. کاربرد پروفیل سی، در ساخت سازه‌های نه‌چندان بزرگ، ستون و دیواره‌ی سازه‌ها و دیواره‌های غیر بایر است. خرید و اطلاع از قیمت پروفیل سی را می‌توانید از طریق وب‌سایت آهن 505 انجام دهید.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل‌های گالوانیزه، طی یک فرایند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی تولید می‌شوند. در این فرایند، پوشش محافظ (معمولاً روی) به فولاد یا آهن اضافه می‌شود. نتیجه کار، جلوگیری از زنگ‌زدگی فلز مادر است. برای اطلاع از خرید و قیمت پروفیل گالوانیزه می‌توانید به وب‌سایت آهن 505 مراجعه کنید.

خرید پروفیل

برند تجاری آهن 505، به‌عنوان تأمین‌کننده و توزیع‌کننده‌ی مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی، فعالیت دارد. این شرکت، دارای سیستم حمل‌و‌نقل امن و مختص به مشتریان است. از دیگر ویژگی‌های این شرکت می‌توان به قیمت‌های مناسب آن نسبت به دیگر تأمین‌کننده‌های قطعات فولادی اشاره کرد. جهت اطمینان، می‌توانید قیمت پروفیل سی، قیمت پروفیل زد، قیمت پروفیل گالوانیزه و پروفیل طرح دار را در وب‌سایت آهن 505، مشاهده کنید. شرکت آهن 505، همچنین دارای انبار اختصاصی جهت بارگیری سفارش مشتریان به‌صورت یک‌جا است. برای خرید پروفیل صنعتی و ساختمانی مانند، پروفیل طرح دار، به آهن 505 مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: