سقف وافل لانه زنبوری اسلب چیست؟ رنج قیمت [ویژگی ها و کاربرد فنی و اقتصادی]

کدخبر: 2379062

سقف وافل لانه زنبوری یکی از محبوب‌ترین و رایح‌ ترین انواع سقف‌ها است. ویژگی‌های مثبت این سقف، از جمله وزن سبک‌تر در مقایسه با مدل‌هایی مثل سنگدال بتنی و همچنین دوام و طول عمر بالا، از جمله دلایل استفاده از سقف وافل لانه زنبوری هستند. اگر می‌خواهید با این نوع سقف، ویژگی‌های آن، کاربردهای آن در صنعت ساختمان و رنج قیمت استفاده از این نوع سقف در ساختمان سازی، آشنا شوید؛ در این مقاله مختصر همراه ما باشید.

سقف وافل لانه زنبوری اسلب چیست؟

در صنعت ساختمان روش‌ها و متریال‌های گوناگونی برای طراحی انواع سقف وجود دارد. هریک از انواع این سقف‌ها نیز دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. با این وجود سقف وافل لانه زنبوری اسلب از جمله سقف‌هایی است که امروزه بیش از سایر مدل‌ها در ساختمان سازی کاربرد دارد.

این سقف یک وافل دو طرفه است. بنابراین توان باربری دو طرفه نیز دارد. در نتیجه علی‌رغم وزن سبک (در مقایسه با سایر سقف‌های بتنی)، مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان می‌دهد. همین ویزگی‌ها سبب شده تا از این سقف در فضاهای عریض و مثلا با دهانه 12 متری استفاده شود. این در حالی است که اجرای مدل‌های دیگر مانند دال بتنی معمولا در چنین فضاهایی پیچیده‌تر و حتی پرهزینه‌تر هستند.

البته به این نکته توجه کنید که سقف وافل ذاتا در دسته بندی سقف‌های سنگین قرار می‌گیرد. اما در این دسته بندی، از سبک‌ترین سقف‌های ممکن محسوب می‌شود.

Picture1

 

ویژگی‌های سقف وافل لانه زنبوری اسلب

اگرچه درباره ویژگی‌های کلی و مهم این سقف، از جمله وزن سبک‌تر، سادگی اجرا و هزینه کمتر آن به‌طور مختصر توضیح دادیم؛ اما در این بخش می‌خواهیم با جزئیات بیشتری درباره ویژگی‌های فنی و اقتصادی سقف وافل لانه زنبوری اسلب صحبت کنیم.

در ادامه فهرستی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سقف را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش هزینه‌ها در همه ابعاد : این نوع سقف موجب کاهش هزینه‌های ساخت در همه ابعاد می‌شود. به عنوان مثال کاهش هزینه‌ها در مصرف سوخت، کاهش پرت مصالح و حتی کاهش هزینه‌های حمل، از جمله این موارد هستند.
  • سازگاری بیشتر با محیط زیست : نداشتن ضایعات، امکان بازیافت چندباره و تولید نکردن گازهای سمی، از جمله ویژگی‌هایی است که موجب سازگاری بیشتر این سقف وافل لانه زنبوری با محیط زیست شده است.
  • کاهش عملیات ساختمانی : این نوع سقف علاوه بر سادگی نصب، موجب کاهش عملیاتی ساختمانی در سایر مراحل اجرا می‌شود. به عنوان مثال استفاده از آن در سقف پارکینگ، کمک می‌کند تا نیازی به نازک‌کاری سقف پارکینگ نباشد. همچنین اجرای پوشش خشک روی سقف را نیز ساده‌تر می‌کند.
  • وزن سبک : البته سقف وافل از انواع سقف‌های سنگین محسوب می‌شوند. با این وجود برخی ویژگی‌ها موجب می‌شود تا با صرفه‌جویی در سایر مصالح (مثلا بلوک‌های سقفی)، بار کلی وارده به ساختمان کمتر شود. متخصصان ساختمان به خوبی با مزایای وزن سبک در مصالح ساختمانی آشنا هستند. به‌طور خلاصه هرچه وزن مصالح به کار رفته در یک ساختمان کمتر باشد؛ بار کلی وارد شده به ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند. در واقع در این روش بار مرده روی سقف را به میزان 50 تا 150 کیلوگرم در متر مربع کاهش می‌دهد. همچنین 5 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع نیز میزان فولاد مصرفی کاهش می‌یابد.
  • استحکام بالا : در کنار وزن سبک، سقف وافل لانه زنبوری از استحکام بالایی برخودار است.
  • قابل استفاده در ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی : بر اساس استانداردها و ضوابط ساخت سقف‌های میان تهی (مجوف)، از این سبک سقف می‌توان در انواع ساختمان با اسکلت فلزی و بتنی استفاده کرد.

 

Picture1

 

  • قابل استفاده در دهانه‌های عریض : سبک اجرای این سقف اجازه می‌دهد تا از آن در دهانه‌های بسیار عریض‌تری (حتی گاهی تا  متر) نیز استفاده کرد.
  • ایمنی در برابر زلزله و آتش سوزی : در صورت رعایت صحیح پوشش بتن، این سقف از مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش سوزی و زلزله برخوردار است.
  • دسترسی مطلوب به تاسیسات : این سبک سقف، دسترسی و فضای بسیار مطلوبی را برای نصب و اجرای تاسیسات مختلف، مانند لوله کشی و برق کشی و... در اختیار مجری پروژه قرار می‌دهد. بنابراین اجرای این کارهای تاسیساتی نیز سریع‌تر و ساده‌تر بوده و در آینده نیز امکان تعمیرات و تغییرات به شکل ساده‌تری در دسترس است.
  • یکپارچه بودن پیوند سقف و سازه : این ویژگی نیز موجب استحکام و دوام بالاتر ساختمان می‌شود.
  • سادگی اجرا : به دلایل گوناگون سقف وافل لانه زنبوری اسلب سادگی اجرای مناسبی داشته و با سرعت بیشتری نصب می‌شود. به عنوان مثال در این روش مسائلی مثل خروج شیره از بتن (در مراحل اجرا) را تجربه نمی‌کنیم. همچنین در این روش نیازی به شکستن سر تیرچه‌ها و جابه‌جایی خاموت‌ها نداریم.

کاربردهای سقف وافل لانه زنبوری اسلب

 

به‌طور کلی کاربرد سقف وافل لانه زنبوری، همان‌طور که از نامش پیداست؛ در اجرای سقف انواع سازه‌های ساختمانی است. با این حال اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر درباره کاربردهای این سقف صحبت کنیم؛ باید بگوییم که سقف وافل لانه زنبوری بر اساس ویژگی مثبت و خاص خود، بیش از هرچیز در طراحی و اجرای سقف ‌های مرتفع، با مساحت بالا و دارای دهانه عریض، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بنابراین استفاده از آن در ساختمان مجتمع‌های بزرگ، تالارها، مراکز تجاری و سایر فضاهای بزرگ و مسقف، بسیار بیشتر است.

توجه کنید که این ویژگی تنها به دلیل مقاومت بالا، قیمت تمام شده ارزان‌تر و سایر مزایای گفته شده نیست. بلکه این نوع اجرای سقف، مقاومت بسیار بالایی در برابر تنش و لرزش ناشی از زلزله دارد. بنابراین در این شرایط می‌تواند از امنیت بسیار بالاتری برخودار باشد.

 

Picture1

 

رنج قیمت سقف وافل لانه زنبوری اسلب

تفاوت قیمت تمام شده در این نوع سقف بیشتر از هرچیز به قالب مورد استفاده در آن بستگی دارد. توضیح مختصر اینکه سقف‌های وافل به کمک قالب‌های خاصی ساخته می‌شوند. این قالب‌ها به صورت یک طرفه و دو طرفه طراحی شده، که در اجرای سقف‌های یک طرفه و دو طرفه کاربرد دارند. 

به‌طور معمول پیمانکاران بزرگ که پروژه‌های بزرگ و متعددی را اجرا می‌کنند؛ این قالب‌ها را خریداری کرده و در پروژه‌های مختلف خود مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که اگر شما قصد انجام پروژه‌ای کوچک دارید؛ به‌صرفه‌تر است که این قالب‌ها را اجاره کنید.

نکته مهم دیگر اینکه خرید یا اجاره قالب برای اجرای سقف وافل لانه زنبوری اسلب در صورت دو طرفه بودن بر اساس تعداد قالب و در صورت یک طرفه بودن بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود.

البته عوامل دیگری نیز بر قیمت این سقف موثر هستند. به عنوان مثال خوشبختانه اجرای این نوع سقف بسیار ساده‌تر از انواع سقف سنتی است. بنابراین برای اجرای آن نیازمند نیروی ماهر خاصی نیستید. در واقع کارگران ساختمانی نیز می‌توانند به سرعت روش اجرای این سقف به کمک قالب‌ها را یاد گرفته و کار را پیش ببرند.

همچنین حذف شدن بلوک سقفی و یونولیت در صورت اجرای این سقف، عامل دیگری است که موجب صرفه‌جویی کلی در پروژه شما خواهد شد. حتی اگر قیمت اجرای خود این مدل سقف، از سایر انواع سقف بیشتر باشد.

در نهایت سقف وافل لانه زنبوری اسلب گزینه‌ای است که می‌تواند سرعت، هزینه و کیفیت اجرای ساختمان شما را تا حدود زیادی ارتقا دهد. با این وجود بهتر است برای اجرای این سقف، با متخصصان امر و مهندسن مشاور پروژه خود مشورت کنید.

 

ارسال نظر: