تحلیل قیمت تیرآهن در سال 1403 توسط آهن باکس

کدخبر: 2379165

بسیاری بر این باور هستند که با توجه به تورم موجود در بازار آهن ایران و به طور کلی تمامی بازارها در کشورمان، سال 1403 می تواند سالی با جهش چشم گیر قیمت محصولات فولادی خصوصا قیمت تیرآهن باشد.

با توجه به این موضوع از کارشناسان فروش شرکت سورین کیان مهر اسپادانا و سایت آهن باکس خواسته شد تا یک تحلیل و پیش بینی قیمت برای آهن در سال 1403 ارائه نمایند که در ادامه این تحلیل را مطالعه خواهید نمود.

آمار و تحلیل های روزانه بازار آهن و فولاد نشان می دهد که معمولا زمانی که بازار آهن در رکود به سر می برد، ثبات و حتی کاهش تدریجی و اصلاح محسوس قیمت روز آهن آلات در برخی حوزه ها مشاهده می شود.

به همین دلیل بسیاری از فعالان حوزه آهن و فولاد تلاش می کنند تا خرید مقاطع فولادی خود را به این دوره های زمانی موکول کنند. همچنین در زمان رونق ساخت و ساز، یعنی در فصل بهار و تابستان و یا در دو یا سه ماه آخر سال، تقاضا برای خرید تیرآهن، میلگرد و نبشی افزایش می یابد و در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر می شود.

اما با توجه به فعل و انفعالات انجام شده در ماه های اخیر در بازار ارز کشور، شاید نتوان چنین تحلیلی را برای قیمت آهن و فولاد در سال آینده چندان قابل اتکا دانست؛ زیرا به عنوان مثال به طور کلی در طول فصل زمستان قیمت ها ثابت است یا سیر نزولی دارد  اما زمستان امسال، قیمت این محصولات به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفت و روند افزایشی داشت.

در این راستا برای ارائه یک تحلیل درست از بازار، نباید از نقش نرخ ارز بر قیمت آهن آلات غافل بود و باید دید در این بازه زمانی، روند نوسانات نرخ ارز، قیمت تیرآهن و سایر اقلام فولادی را با چه تغییراتی مواجه خواهد کرد؟!

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن در ۱۴۰۳

به طورکلی عوامل متعددی بر تغییر قیمت تیرآهن در 1403 تاثیر می گذارد که کلیدی ترین این موارد در سال آینده می تواند هریک از عوامل زیر باشد:

نوسانات ارز

نوسانات ارزی به خصوص دلار آمریکا عامل اصلی تغییر قیمت فولاد در کشور است که به غیر از قیمت میلگرد، تیرآهن و محصولات فولادی حوزه ساخت و ساز، می تواند تمام صنایع را تحت تاثیر قرار دهد.

این عامل در آغاز سال جدید نیز می تواند یکی از عوامل مهم در تغییر قیمت آهن و فولاد در کشور باشد. بی شک فعل و انفعالات سیاسی کشور در هفته ها و ماه های آینده یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی حوزه مسکن خواهد بود.

هزینه های حمل ونقل

هزینه های حمل و نقل و نیروی کار نیز از عواملی است که در ابتدای هر سال باعث تغییر بهای بسیاری از محصولات از جمله قیمت روز آهن و فولاد می شود. تاثیر این عوامل در داخل کشور به حدی است که حتی گاهی ممکن است واردات مواد خام مورداستفاده برای تولید، ارزان تر از تولید داخلی آن باشد.

به علاوه آب  و هوا نیز بر انواع روش های حمل و نقل اثرگذار است؛ یعنی زمانی که به دلیل مشکلات حمل و نقل، مواد اولیه تولید با کمبود مواجه شوند، قیمت محصول نهایی افزایش می یابد اما زمانی که این مواد اولیه افزایش می یابد، تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت تمام شده فولاد میگذارد.

نیروی کار

در بحث حوزه نیروی کار نیز افزایش سالانه حقوق و دستمزد از عواملی است که می تواند بر قیمت آهن در سال 1403 تاثیر بگذارد.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا در حوزه آهن آلاتی چون تیرآهن بر قیمت آن تاثیر گذار است. این موضوع که نسبت مستقیمی با رونق بازار مسکن کشور دارد در ماه های آینده می تواند موجب رکود بازار آهن یا روند افزایشی قیمت آن شود.

روند کلی در این زمینه نشان می دهد که تقاضا به شکل سالانه در حال افزایش است و همه ساله کاربردهای جدیدی برای این کالا در حوزه ساخت و ساز ایجاد می شود. البته این موضوع در شرایطی خواهد بود که بازار مسکن در ماه های آینده برخلاف سال گذشته با رونق مواجه شود. همچنین جدا از بازار عرضه و تقاضا در کشور و شرایط فعلی، صندوق های مالی به پیش بینی ها و روندها نگاه می کنند تا با در نظر گرفتن قیمت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی تصمیم بگیرند به چه قیمت آن را عرضه کنند.

حامل های انرژی

از دیگر عوامل موثر در قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۳ تغییرات قیمتی در حوزه حامل های انرژی است. قیمت بالای انرژی، بر بهای فولاد تاثیر می گذارد، زیرا تقریباً در تمامی جوانب از صنعت فولادسازی و حمل ونقل گرفته تا ساخت وساز استفاده می شود.

نوسانات قیمت نفت هم می تواند در فرآیند تولید فولاد تأثیرگذار باشد، زیرا با بالا رفتن قیمت نفت، فولاد گران تر شده و با پایین آمدن قیمت نفت، فولاد ارزان تر می شود. هزینه های انرژی را باید در این صنعت جدی گرفت.

حمل و نقل و صادرات

مبحث حمل و نقل محصولات فولادی به تنهایی تأثیر به سزایی در نرخ آن ها دارد، اما تحت تأثیر یک سری موارد دیگر نیز می باشد که به صورت غیر مستقیم بسیار بر نرخ آهن آلات و محصولات آن مؤثر هستند. این موارد به شرح زیر می باشند:

شرایط سیاسی ناپایدار : که سبب اثرگذاری در مبحث صادرات، واردات و در نتیجه افزایش قیمت نفت و محصولات فولادی می شود.

طولانی شدن مسیر کشتی های حمل و نقل : در نتیجه افزایش قیمت بشکه های فلزی، ورق های فولادی و ...

افزایش قیمت بشکه های حمل : افزایش قیمت ورق های فولادی

افزایش قیمت کانتینر های حمل و نقل : این کانتینر ها از جنس ورق های گالوانیزه و رنگی کرکره ای هستند که ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهند؛ زیرا ورق های کرکره ای استحکام بسیار بالایی به سبب داشتن پوشش های گالوانیزه و رنگی در انواع شرایط آب و هوایی را به خود اختصاص می دهند؛ بنابراین کانتینرها نیز استحکام بسیار زیادی دارند. البته لازم به ذکر است قیمت گالوانیزه کرکره ای با وجود این ویژگی ها بسیار مقرون به صرفه می باشد و پس از فرم دهی ورق گالوانیزه رنگی از آن برای ساخت بدنه کانتینرهای حمل و نقل محصولات مختلف استفاده می کنند.

Picture2

آیا قیمت تیرآهن در سال 1403 مناسب برای خرید است؟

پرسش بسیاری از فعالان صنعت ساخت و ساز این است که آیا در بهار ۱۴۰۳ باید برای خرید تیر آهن اقدام کنند یا نه. در پاسخ به این پرسش باید گفت در هنگام خرید می بایست به مولفه های ذکر شده موثر در تغییر قیمت تیرآهن توجه داشت.

اطلاع از این مولفه ها، می تواند به شما در خرید این کالا کمک کند. به علاوه کمک گرفتن از کارشناسان سایت های معتبری مانند آهن باکس، می تواند در این زمینه راهگشا باشد و متقاضیان و خریداران محصولات آهن و فولاد را در مکان درست به بازارهای مورد اطمینان راهنمایی کند.

 

 

ارسال نظر: