قیمت پوکه معدنی چه فرقی با مصالح ساختمانی مشابه دارد؟

کدخبر: 2379874

هر پروژه ساختمانی برای اجرا و احداث نیازمند مصالح متنوعی هستند و یکی از چالش‌ های اساسی در فرآیند ساختمان سازی، قیمت مصالح ساختمانی است. قیمت ‌ها در بازار بسیار متغیر هستند و تأثیر زیادی بر هزینه کلی یک پروژه ساختمانی دارند. در ادامه خواص پوکه معدنی و انواع مصالح ساختمانی را برایتان شرح خواهیم داد:

خواص و قیمت پوکه معدنی

پوکه معدنی دوام و پایداری شیمیایی بالایی دارد.

دارای وزن مخصوص پایینی هستند به طوری که روی آب شناور می‌مانند.

عایق صوتی و حرارتی هستند.

در مقابل آتش‌سوزی مقاوم هستند و در برابر دمای بالا هیچ تغییری در حجم و شکل آن ایجاد نمی‌شود.

بتن و مصالح تشکیل شده از پوکه معدنی از دوام بالایی برخوردار می‌باشند.

مخلوط این ماده با آهک شکفته نوعی سیمان طبیعی را تشکیل می‌دهد که در زیر آب و بیرون آب سخت می‌شود و در صنعت سیمان می‌توان از این ماده معدنی به عنوان یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده سیمان استفاده کرد.

به طور کلی قیمت پوکه معدنی در بین مصالح ساختمانی بسیار مناسب تر می باشد.

00

مزیت و برتری پوکه معدنی نسبت به فوم بتن

فوم بتن و پوکه معدنی هردو سبک وزن هستند اما پوکه معدنی از بتن سبک هم سبک تر است.

در اختلاط و تهیه فوم بتن میزان آب مصرفی بیشتر از میزان آب لازم برای کف سازی با استفاده از پوکه است.

حجم موادی که در تهیه فوم بتن با هم مخلوط می شوند خیلی مهم است و اگر اشتباهی رخ دهد و غلظت مناسب به دست نیاید ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

پوکه عمر طولانی دارد در حالی که عمر بتن های سبک بسیار کوتاه می باشد.

پوکه های معدنی خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارند ولی بتن های سبک این قابلیت راندارند.

بتن های سبک بعد از خشک شدن با کاهش ارتفاع همراه هستند.

پوکه های معدنی در برابر احتراق و حرارت نیز کاملا مقاوم هستند درحالیکه فوم های بتن به سبب وجود ماده کف زا نسبت به حرارت و آتش به سرعت واکنش نشان داده و گازهای سمی متصاعد می کند.

انواع مصالح ساختمانی سبک و نوین

امروزه با پیشرفت فناوری و نیازهای جامعه، مصالح ساختمانی سبک و نوین جایگزینی مصالح سنتی و سنگین شده اند. این مصالح جدید و سبک به صورت طبیعی و یا با استفاده از فناوری ‌های پیشرفته و مواد مختلف، به دست آمده اند که می توانند در ساختمان ‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه، با جزئیات بیشتر هر یک از این مصالح ساختمانی آشنا خواهیم شد.

00

 بتن اسفنجی نوعی مصالح ساختمانی

از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب، بتن اسفنجی تولید می‌ شود که ساختارش دقیقا مانند اسفنج می باشد و در ساختارش یک سری فضاهای خالی دارد که امکان خروج آب را فراهم می کند. موادی مانند سیلیس نیز به این بتن اضافه می ‌شود، که تاثیر مهمی بر نفوذپذیری و مقاومت بتن دارد و عملکرد بتن اسفنجی را تقویت می‌ کند.

آجر نوعی مصالح ساختمانی

آجر نوعی مصالح کاربردی است که قادر به تصفیه هوای محیط می ‌باشد. استفاده از این نوع آجر مشکلات و نگرانی ‌های مربوط به آلودگی محیط را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این آجرها معمولاً در فضای بیرونی ساختمان‌ ها استفاده می ‌شوند و با فیلتر کردن هوای آلوده، محیطی تمیز و پاک فراهم می ‌کنند.

کاشی‌ های حرارتی نوعی مصالح ساختمانی

نوعی کاشی ‌ هستند که قابلیت تولید حرارت دارند. لعاب این نوع کاشی ‌ها رسانای جریان الکتریسیته است و با ایجاد اختلاف ولتاژ، کاشی‌ ها گرم می‌ شوند و حرارت تولید می‌ کنند. با استفاده از کاشی ‌های حرارتی، می‌ توان از انرژی بهینه استفاده کرد و محیط را گرم کرد.

00

بتن نوعی مصالح ساختمانی

بتن از کپسول ‌های سیلیکات سدیم تشکیل می شود. این کپسول ‌ها حاوی مواد ترمیم کننده هستند که در صورت وجود ترک ‌ها، کپسول ‌ها شکسته و مواد ترمیم کننده آزاد می‌ شوند و مواد ترمیم کننده سیلیکات سدیم، ترک ‌ها را بازسازی و پر می‌ کنند.

لیکا نوعی مصالح ساختمانی 

لیکا نوعی خاک رس است که در کوره های چرخان و با دمای 1200 درجه سانتی گراد منبسط می شود. دانه لیکا بسیار سبک است و در ساختمان سازی، کشاورزی، صنایع دارویی و فیلتراسیون کاربرد دارد. لیکا وزن کمی دارد. عایق سرما و گرما و صوت است. مقاوم در برابر آتش می باشد. مقاومت در برابر فشار دارد.

پرلیت نوعی مصالح ساختمانی 

پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی از نوع سیلیکات است که به علت منجمد شدن گدازه های آتشفشانی مقداری آب در خود ذخیره می کند. در کوره تحت حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و ماده ی خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد می گردد.

در ساختار شیمیایی پرلیت، مقدار سیلیس وجود دارد و هر چه این سیلیس حفره های بیشتری داشته باشد، میزان انبساط آن افزایش می یابد. در ساختمان سازی به عنوان عایق صوتی، عایق حرارتی و سبک سازی به کار می رود. از پرلیت در عایق کاری لوله های آب نیز استفاده می شود.

فوم بتن نوعی مصالح ساختمانی

فوم بتن یکی از مصالح ساختمانی سبک وزن و همه کاره است که از مخلوط کردن یک چسب سیمانی ، آب و یک کف پایدار تولید می‌شود. فوم به عنوان یک عامل مکانیکی و جذب کننده هوا عمل می کند و حباب های هوای کوچکی را در ماتریس بتن ایجاد می کند. این نوع بتن دوام و مقاومت بالایی دارد.

پوکه معدنی نوعی مصالح ساختمانی 

پوکه معدنی دانه‌های سبک حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی است که مزایا و ویژگی های بسیاری دارد و مزیت عمده پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی مشابه، وزن مخصوص بسیار کم و درجه سختی بالای آن می‌باشد. رنگ این ماده معدنی سفید یا خاکستری مایل به زرد است. پوکه معدنی دارای دسته بندی بندی های متفاوتی است از اندازه ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از ۱۰۰ میلی‌متر را دارا می باشد.

سخن آخر

انتخاب مصالح ساختمانی و مدیریت قیمت ها دو عامل حیاتی در صنعت ساخت و ساز هستند.برای انتخاب مصالح، ابتدا نیازها و خواسته های پروژه را به دقت مشخص کنید. سپس قیمت های بازار را بررسی و با تامین کنندگان مختلف مذاکره کنید. همچنین، ارزیابی مصالح جایگزین و انعطاف پذیری در انتخاب مصالح را در نظر بگیرید. در پایان، همکاری با متخصصان و مشاوران صنعت ساختمانی نیز می تواند به شما در انتخاب مصالح ساختمانی مناسب و مدیریت قیمت ها کمک کند. به طور کلی پوکه معدنی به علت ویژگی های خاص و منحصر به فرد و سبک وزن بودن از لحاظ قیمت هم مقرون به صرفه می باشد.

 

ارسال نظر: