هند؛ کودتای قضایی بر علیه دموکراسی

کدخبر: 2376514
خبرنگار:

به نظر می‌رسد احزاب حاکم در کشورهای مختلف به صورت فزاینده‌ای در حال سواستفاده از قدرت دستگاه قضایی برای ساکت کردن منتقدان و احزاب اپوزوسیون خود هستند. در این سری گزارش با عنوان «کودتای قضایی بر علیه دموکراسی» به مرور برخی از این موارد خواهیم پرداخت. در اولین گزارش به هند و تلاش حزب نارندرا مودی برای دادگاهی کردن راهول گاندی، رهبر اپوزوسیون، پرداخته‌ایم.

در حالی به انتخابات مجلس هند نزدیک می‌شویم که حزب بهاریتا جاناتا (BJP) تلاش دارد تا برای چندمین بار متوالی برنده انتخابات مجلس سفلی یا (لوک سابها) باشد اما برای اولین بار در نه سال گذشته احزاب اپوزیسیون شرایط اتحاد بر علیه دولت فعلی هند را دارند.

گاندی در زندان

در چند ماه اخیر اخبار مربوط به برگزاری دادگاه راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند و رهبر جریان اپوزیسیون در این کشور در صدر اخبار سیاسی این کشور قرار داشت. ماجرا از انتخابات 2019 و رقابت‌های انتخاباتی این سال آغاز شد. در این سال و در یکی از کمپین‌های انتخاباتی راهول گاندی به ماجرای فرار دو تاجر هندی که نام آنها مودی بود اشاره کرد و با کنایه پرسید که چرا همه دزدها نام مودی دارند؟

این سوال کنایه آمیز که در خلال رقابت های انتخاباتی مطرح شد به شکایت نارندرا مودی و حزب بهاریتا جاناتا از وی به اتهام افترا ختم شد. در هفته‌های اخیر راهول گاندی بابت سخنان خود در کمپین انتخاباتی مذکور در دادگاهی در شهر سورات ایالت گجرات که زادگاه نارندرا مودی است به دو سال حبس به اتهام افترا محکوم شد و بلافاصله پس از این حکم از مجلس سفلی هند، مطابق با قانون مصوب بالاترین دادگاه هند در سال 2013 رد صلاحیت و اخراج شد. وی پس از این حکم درخواست تجدید نظر داد و با قید وثیقه آزاد است. پس از این حکم در چند شهر هند اعتراضات کوچکی در حمایت از راهول گاندی برگزار شد.

گاندی پس از دریافت این حکم در توییتی به نقل از مهاتما گاندی نوشت: حقیقت خدای من است.

بازداشت راهول گاندی-1

وکیل او نیز مدعی شد که صحبت های وی تنها در راستای مبارزه با فساد بیان شده و بر علیه هیچ گروه و اقلیتی نیست. اشاره وی به گروه‌ها و اقلیت ها به این دلیل است که نام مودی در هند بسیار پر تکرار است و یکی از شکایات در دادگاه از وی نیز به همین دلیل بوده است. دادگاهی در گجرات نیز درخواست تجدید نظر وی را پذیرفت و 13 آوریل قرار بر رسیدگی به درخواست او بود.

کودتای قضایی بر علیه دموکراسی

از زمان روی کار آمدن حزب BJP در هند طبق گزارشاتی 121 نفر از اشخاص سیاسی در هند بازداشت شده اند که 115 نفر از آنها متعلق به جناح رقیب و اپوزیسیون این حزب بوده اند. آخرین قربانی این رویه راهول گاندی، رهبر احزاب اپوزیسیون هند بود و این اقدام در حالی صورت گرفت که یک سال به انتخابات مجلس مردمی در بزرگترین دموکراسی دنیا مانده است. انتخاباتی که رهبری دولت ملی هند را تعیین می‌کند و با توجه به انفصال راهول گاندی از مجلس هند و ممنوعیت فعالیت سیاسی دو ساله وی تلاش حزب حاکم برای کنار زدن رقبا از اکنون شروع شده است. این رویه حزب بهاریتا جاناتا و دولت نارندرا مودی منجر به اتحاد بیشتر احزاب اپوزیسیون برای شکست آنها در انتخابات آتی شده است. احزاب اپوزیسیون به رهبری حزب قدیمی کنگره مدعی هستند که باید برای حفظ ساختار و آرمان‌های دموکراتیک هند باید بر علیه حزب BJP متحد شوند.

بهاریتا جاناتا، افراطی تعدیل شده

حزب مردم هند یا بهاریتا جاناتا که حزب حاکم هند است و برنده انتخابات دو دوره قبل این کشور نیز است و برای حضور جدی در انتخابات 2024 هند و حفظ قدرت برنامه دارد از احزاب راست افراطی این کشور به حساب می‌آید که سابقه خوبی در اذهان عمومی جهان به ویژه مسلمانان ندارد.

حزب بهاریتا جاناتا

این حزب که در 1980 میلادی تاسیس شد نخستین بار در بازه 1998 تا 2004 قدرت را در این کشور در دست گرفت و این اتفاق پس از حمایت این حزب از تخریب مسجد بابری توسط هندوهای افراطی در سال 1992 میلادی بود. این حزب که سابق بر این گرایشات نژاد پرستانه و به ویژه ضد اسلامی در آن رواج داشت تلاش کرد تا از گذشته افراطی خود فاصله بگیرد و امروزه بسیار تعدیل شده است اما همچنان برای حفظ آرای خود در میان هندوهای افراطی موضعی قاطع در مقابل اقدامات این گروه‌ها بر علیه مسلمانان هند انجام نمی‌دهد و حتی قوانینی ضد مسلمانان هند و به ویژه مسلمانان منطقه جامو و کشمیر اتخاذ می‌کند که شباهت زیادی به اقدامات صهیونیست‌ها بر علیه فلسطینی ها دارد.

این حزب همچنین به استفاده از دستگاه قضایی بر علیه احزاب مخالف خود متهم شده است. این ادعا را به وضوح در احکام صادر شده بر علیه مخالفان دولت دیده می‌شود. از دیگر اقدامات این حزب می‌توان به پروپاگاندای رسانه‌ای آنها بر علیه مسلمانان و فیلم هایی که در سالیان اخیر بر علیه مسلمانان هند و به ویژه مسلمانان منطقه جامو و کشمیر و کشور پاکستان تولید و پخش شده اند اشاره کرد. این تولیدات رسانه ای به مانند فیلم‌های هالیوودی مسلمانان را تروریست و خشونت طلب معرفی می‌کند.

افشاگری گاندی بر علیه مودی

راهول گاندی که فرزند راجیو گاندی، نخست وزیر اسبق هند و نوه ایندیرا گاندی، دختر جواهر نعل نهرو، رهبر استقلال هند است که همگی نخست وزیر هند بوده و شهرت خانوادگی آنها در دنیای سیاست هند بسیار است. خانواده گاندی با وجود اینکه ارتباط نزدیکی با خاندان مهاتما گاندی داشتند اما رابطه‌ی خیشاوندی میان آنها وجود ندارد. وی هم اکنون رهبر حزب کنگره یا کنگره ملی هند(INC) است و به همراه مالیکارجون خارگ رهبری این حزب در پارلمان را بر عهده داشتند که با توجه به حکم اخیر وی و اخراج او از پارلمان هند رهبری این حزب و اپوزیسیون متحد هند OPPN بر عهده مالیکارجون خارگ است. وی مدعی است که افشارگری های وی بر علیه دولت مودی منجر به حکم وی و حذف او از انتخابات آتی هند می‌باشد.

گاندی در 25 مارس گذشته گفت که در مورد حکم خود اظهار نظر نمی‌کند زیرا این حکم دادگاه است اما رد صلاحیت خود در پارلمان را به این دلیل دانست که از مودی سوالات سختی در مورد رابطه‌اش با گوتام آدانی مطرح کرده است. اپوزیسیون مدعی است که دولت مودی به یک گروه تجاری به رهبری میلیاردر هندی به نام آدانی لطف بی مورد کرده است.

همچنین سهام شرکت آدانی پس از اینکه یک موسسه تحقیقاتی به اسم هیندنبورگ در 24 ژانویه اعلام کرد که این شرکت هندی اقدام به دستکاری سهام و استفاده از بهشت مالیاتی دولت کرده است به شدت سقوط کرد. این موسسه همچنین ادعا کرد که این گروه بدهی ناپایداری دارد. مودی برای چندین دهه یکی از همکاران نزدیک آدانی بوده است و این افشاگری ها در افکار عمومی هند برای او گران تمام می‌شود.

راهول گاندی همچنین از ابعاد جدیدی از ارتباط گروه آدانی با چینی ها پرده برداشت و مدعی شد که ارتباط گروه آدانی با چینی ها از آن چیزی که در گزارش هیندنبورگ وسیع تر است و ردپای چینی ها در رسوایی مالی_دفاعی دولت هند نیز دیده می‌شود. وی همچنین در توییتی این سوال را مطرح کرد که چرا بنادر مهم هند، فرودگاه ها، خطوط راه آهن و خطوط برق توسط یک شرکت چینی در هند ساخته و کنترل می‌شوند.

توییت راهول گاندی (2)

راهول گاندی 52 ساله در حالی این سوالات را مطرح می‌کند که با توجه به حکم دادگاه بدوی انتخابات سال آینده را از دست داده اما اتحاد در جبهه اپوزیسیون هند بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. گاندی پس از وقایع اخیر حمایت حزب(AAP) که بر ایالت دهلی نو حکومت می‌کند را به دست آورد. رهبران ارشد این حزب نیز به دلایل واهی در زندان هستند و آرویند کجریوال، رئیس این حزب و وزیر ارشد دهلی در توییتر نوشت که توطئه ای برای از بین بردن رهبران و احزاب غیر BJP از طریق دستگاه قضایی هند در جریان است. وی علی رغم اختلافات حزبش با حزب کنگره از راهول گاندی حمایت کرد و دولت را متهم به استفاده گسترده از قانون افترا برای هدف قرار دادن و ساکت کردن منتقدان کرد.

البته حکم افترا تنها مانع گاندی برای رسیدن به انتخابات نیست و وی در یکی از پرونده های پولشویی متهم شده است که روند داگاهی آن بیش از یک دهه در سیستم قضایی هند در حال بررسی است و شخص گاندی هر گونه تخلف مالی را رد کرده و با قید وثیقه آزاد است.

انتخابات 2024، سقوط مودی و چرخش هند؟

انتخابات سال آینده هند از چند نظر برای بسیاری از قدرت های جهان مهم است. بیش از همه چرخش هند به سوی غرب و عدم حمایت از روسیه در صورت قدرت گرفتن احزاب اپوزیسیون BJP مورد توجه است.

مودی

از طرفی نیز با توجه به افشاگری گاندی بر علیه ارتباط مودی و دولتش با چینی ها می‌تواند در صورت پیروزی اپوزیسیون دولت در انتخابات آتی بر روابط دو کشور بزرگ آسیایی تاثیر گذار باشد. انتخابات آتی از این جهت که دولت هند در بندر چابهار سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و نحوه برخورد دولت فعلی با مسلمانان هند نیز برای ایران اهمیت دارد و باید منتظر ماند و دید که با توجه به کودتای قضایی حزب مودی بر علیه دموکراسی و حذف رقبا آیا می‌تواند برای سومین بار متوالی پیروز انتخابات شود یا خیر.

 

ارسال نظر: