دولت برای حل اساسی مشکل سربازی لایحه بدهد

کدخبر: 2375493

محسن دهنوی در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از منع بکارگیری افراد مشمول غایب در بخش دولتی و خصوصی، خواستار ورود دولت به موضوع سربازی شد

نسیم‌آنلاین: سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور، مطالبه‌ی ارائه لایحه توسط دولت درخصوص موضوع سربازی را مطرح کرد. 

در متن این نامه آمده است:

پیرو اظهارات اخیر یکی از مقامات سازمان وظیفه عمومی در موضوع اجرای ماده 63 مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی مبنی بر منع بکارگیری افراد مشمول غایب در بخش دولتی و خصوصی و تعیین جریمه برای شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی بکارگیرنده مشمولان غایب، ذکر چند نکته ضروری است:
1- باتوجه به منویات مقام معظم رهبری در موضوع اهمیت اشتغال و تولید در کشور و با عنایت به شرایط جنگ اقتصادی، اصرار بر اجرای دفعی و ضربتی این قانون بدون در نظر گرفتن جوانب امر، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد نمود. با وجود حدود 3 میلیون مشمول غایب در کشور که بخش عمده‌ای از این افراد در حال حاضر در بخش خصوصی مشغول به کار هستند، اجرای این قانون در شرایط فعلی می‌تواند موجب کاهش شدید نیروی کار در بخش خصوصی شده و بخش عمده‌ای از فعالیت اقتصادی کشور را مختل کند. مقام معظم رهبری مکررا بر اولویت جنگ اقتصادی در کشور تاکید کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد خالی کردن جبهه اقتصادی تولید و اشتغال کشور از این همه نیروی جوان و پویا در شرایط حساس کشور، به مصلحت نیست. 

2. بسیاری از مشمولان غایب، در حال حاضر تشکیل خانواده داده و در شرایط تاهل و حتی دارای فرزند هستند. منع به کارگیری این افراد در بخش خصوصی و غیردولتی که نتیجه آن، بیکاری چند میلیون جوان و صدها هزار سرپرست خانوار خواهد بود، تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی را در پی دارد و می‌تواند موجب آسیب به بنیان خانواده شود. به نظر می‌رسد با سیاست‌های کلان نظام و رهبری که در راستای تحکیم خانواده و تشویق به فرزندآوری است، تناسبی ندارد.

3. عدم رغبت مشمولان به شرکت در دوره سربازی، دلایل متعدد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد و یافتن راه‌حل برای رفع این مشکل نیازمند بررسی‌های تخصصی و کارشناسی است. مجلس یازدهم با پیگیری افزایش حقوق سربازان سعی نموده تا بخشی از این مشکلات را رفع نماید.

لذا نظر به نقش اساسی قوه مجریه و لزوم تامین نظر شورای محترم نگهبان مبنی بر هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، از دولت محترم که همواره دغدغه حل مشکلات جوانان را داشته و دارد، درخواست می‌شود در اسرع وقت، اقدام به ارائه لایحه اصلاح قوانین خدمت وظیفه عمومی به مجلس شورای اسلامی نموده تا مشکلات فوق الذکر به صورت اساسی حل گردد. پیشاپیش مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را جهت بررسی لایحه مربوطه و همکاری‌های گسترده با هدف حل مسائل جوانان، اعلام می‌دارد. 


 

ارسال نظر: