طرح تحول انتشارات علمی‌فرهنگی در دستور کار است

کدخبر: 2379715
خبرنگار:

مدیرعامل انتشارات علمی‌فرهنگی می‌گوید بدهی‌های قدیمی این انتشارات صاف شده و طرح تحول آن تقدیم هیئت مدیره شده است. او می‌گوید به تحول شرایط این انتشارات امیدوار است.

نسیم‌آنلاین: انتشارات «علمی فرهنگی» بعنوان امتداد قدیمی‌ترین سازمان نشر کشور اهمیت بالایی در این حوزه دارد. این انتشارات نتیجه ادغام دو انتشارات بزرگ دیگر یعنی «فرانکلین» و «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» است که بعد از انقلاب تشکیل شد.

البته حدود نیمی از سهام آن متعلق به وزارت علوم بود و وزارت رفاه با خرید حدود نیم دیگر آن عملا تبدیل به سرپرست آن شد. سفارش‌ چاپ میلیون‌ها نسخه دفترچه بیمه از طرف این وزارتخانه کم‌کم وابستگی این انتشارات را به آن بیشتر کرد و حذف ناگهانی آن ضربه‌ای بر پیکره این انتشارات بود.

این اوضاع و عوامل دیگر کم‌کم کار انتشارات علمی‌فرهنگی را به مرز تعطیلی کشاند. تا جایی که سال گذشته کارمندان این انتشارات بعلت عقب افتادن حقوقشان جلوی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

از سال 1398 تا 1402 سه مدیرعامل سکان این انتشارات را بعهده گرفته و کنار رفتند تا امروز مدیریت آن به دکتر «قاسم صفایی‌نژاد» رسیده است. ما برای بررسی بیشتر شرایط این انتشارات با صفایی‌نژاد مدیرعامل آن گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

نسیم‌آنلاین: با توجه به کاهش تدریجی موفقیت انتشارات علمی فرهنگی از سال ۹۸، وضعیت کنونی آن با توجه به تاریخچه پرفراز و نشیبش به چه شکل است؟

الحمدلله کارهای زیرساختی بزرگی در 17 ماه گذشته انجام شده و در پی تصمیم‌های بزرگ برای تغییر شرایط به نفع عرصه علم و فرهنگ کشور و انتشارات هستیم.

در این مدت ضمن آسیب شناسی اشکالات گذشته، طرحی نو درانداختیم و با توجه به نیاز روز مخاطب، قالب‌های جدید محتوایی در کنار محتوای کاغذی طراحی شد و تیم خوب و متخصص و قابل اتکایی گرد هم آمده است.

همچنین بدهی‌های انباشته شده قدیمی که بعضا در بین مؤلفین و مترجمین بیش از 8 سال، تامین کنندگان 5 سال و افراد قطع همکاری شده 3 سال باقی مانده بود، تسویه شد.

برنامه‌ها مبتنی بر اقتصاد فرهنگ از چند ماه پیش به هیات مدیره ارائه شده که امیدوارم مورد تصویب هیات مدیره و مجمع سهامداران قرار بگیرد.

نسیم‌آنلاین: با توجه به اینکه عواملی مثل سهام دولتی و چاپ دفترچه بیمه تا حدودی انتشارات را سر پا نگه داشته بود علت یا علل اصلی و ریشه‌ای این افول یا ورشکستگی در طول زمان چیست؟

دولتی بودن و چاپ دفترچه باید به عنوان یک نیروی کمکی محسوب می‌شد تا با استفاده از آن، با اینده نگری، سرعت رشد انتشارات بدون اتکای به آن بیشتر شود. متأسفانه این طراحی‌ها در گذشته انجام نشد و حذف پروژه چاپ دفترچه‌ها در کنار برخی تصمیمات دیگر وضعیت انتشارات را به این نقطه رساند.

ان شالله با انجام شدن کارهای عقب افتاده 5 سال گذشته، به زودی صورت‌های مالی انتشارات به منظور شفافیت در سامانه کدال بارگذاری خواهد شد. در آن زمان راحت‌تر می‌توان در این موارد بحث تخصصی کرد.

نسیم‌آنلاین: نقش دولتی شدن انتشارات را در این کاهش موفقیت چه می‌بینید؟

بحث دولتی شدن وجود ندارد. این انتشارات از ابتدا دولتی بود. ضمن آنکه دولتی بودن به خودی خود نمی‌تواند دلیل موفقیت یا عدم موفقیت باشد. آن چیزی که مهم است، سطح دغدغه مندی و همدلی همه ارکان انتشارات از سهامدار گرفته تا هیات مدیره و مدیرعامل و کارکنان است که در دوره‌های زمانی مختلف، متغیر بوده و البته شرایط محیطی هم در کنار آن منجر به فراز و نشیب‌ها شده است.

نسیم‌آنلاین: راه حل و راهکار شما برای بهبود شرایط چیست؟

طرح تحول انتشارات از مرداد ماه سال 1402 تقدیم هیات مدیره و مجمع سهامداران شده است. به نظرم انتشارات نیازمند یک تحول جدی بعد از هفتاد سال فعالیت است. تحولی که با تکیه بر قدمت ولی با نگاه رو به آینده باشد.

انتشارات باید آنقدر در آینده موثر باشد که گذشته تبدیل به خاطره خوب شود و نه رویای دلخواه.

متاسفانه برخی فکر می‌کنند دنیای واقعی هم با نوستالژی قرابت دارد و می‌توان به روش‌های 70 سال گذشته، باز هم افتخارآفرینی کرد. من معتقدم از گنجینه علمی و فرهنگی باید استفاده کنیم، با فرآوری آنها محصولات جدیدی عرضه کنیم و با کیفیت‌تر از آن سراغ تولیدات جدید محتوایی با سیاست‌های محتوایی جدید مبتنی بر مخاطب‌پژوهی و نیازسنجی روز برویم.

بر همین اساس، طرح تحول مبتنی بر سه محور "استفاده از فرصت نشر الکترونیک"، "مشارکت با مردم در تولید، ترویج و توزیع محتوا" و همچنین "فعالیت جدی در عرصه بین‌المللی" نگاشته شده است.

دو گروه موضوعی ویژه "زبان فارسی" و "تمدن اسلامی ایرانی" مدنظر است تا بتوانیم در این دو موضوع ویژه مثمرثمر باشیم.

بر مخاطب نوجوان و جوان تمرکز ویژه خواهیم کرد و برای کشف استعداد و رشد پدیدآورندگان نوجوان و جوان در انواع قالب‌های محتوایی، برنامه ویژه داریم که در ماه آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نسیم‌آنلاین: آیا آینده انتشارات قابل پیش‌بینی است؟ آینده را چگونه می‌بینید؟

حتما به آینده امیدواریم و سعی بر انجام تکلیف خود برای استفاده بهینه از سرمایه مردم را داریم. ان شالله شرایط محیطی و همراهی دیگران به ویژه برای تصمیمات بزرگ و شجاعانه تحولی شامل حال این برنامه خواهد شد و نتایج آن را به فضل الهی خواهیم دید.

ارسال نظر: