بازگشت به عقب در دیوان عدالت اداری

کدخبر: 2374799

اخیرا سامانه ساجد که در آن مراجعین به صورت رایگان و غیرحضوری اقدام به ثبت و پیگیری شکایات خود در دیوان عدالت اداری می‌کردند تعطیل شده و مردم به سمت خدمات پرهزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هدایت می‌شوند. پشت پرده این ماجرا اما یک تعارض منافع عجیب قرار دارد.

نسیم‌آنلاین: یکی از تحولات مثبت سال‌های اخیر در قوه قضاییه، راه‌اندازی سامانه ساجد با مشارکت دانشگاه تهران و دیوان عدالت اداری بود.

در این سامانه مردم می‌توانستند به طور رایگان و صرفاً پرداخت هزینه دادرسی  (حدود 20 هزار تومان) و بدون مراجعه حضوری، شکایات خود از دستگاه های اجرایی را در دیوان عدالت اداری ثبت و پیگیری نمایند.رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه، ایجاد این سامانه را اقدامی در راستای تحول قضایی برشمرده بود.

اما ایجاد این سامانه‌ با کارشکنی‌هایی همراه بود، اولین رقیب این سامانه "دفاتر خدمات الکترونیک قضایی" بودند. با ایجاد سامانه ساجد، این دفاتر از درآمد خدمات جانبی ثبت شکایات مردم محروم شدند. با وجود کارشکنی‌ها، با حمایت رئیس وقت قوه قضاییه، این سامانه راه‌اندازی و در دو سال اخیر مورد استفاده قرار گرفت.

اما بعد از تغییر مدیریت در دیوان عدالت اداری، اتفاقاتی در حال وقوع است. با دستور ریاست جدید دیوان عدالت اداری، سامانه ساجد از اوایل بهمن ماه تعطیل شده و از دانشگاه تهران خواسته شده تا ضمن متوقف کردن سامانه، این پیام برای کابران به نمایش درآید:

"کاربر گرامی، درگاه ثبت دادخواست بدوی از 5/11/1400 غیرفعال می‌باشد. برای ثبت دادخواست بدوی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید."

4

دفاتر خدمات الکترونیک مانند دفاتر ثبت اسناد رسمی غیردولتی بوده و بابت خدمات جانبی هزینه سنگینی دریافت می‌کنند. هزینه نهایی ثبت شکایت در این دفاتر بعضاً حتی بیش از یک میلیون تومان محاسبه می‌شود. اما دلیل این چرخش به عقب چیست؟ چه عاملی موجب این اتفاقات شده است؟

شهریورماه 1400، حجت ‌الاسلام مظفری، ریاست کنونی دیوان عدالت اداری، شخصی به نام مجید بشیری را به عنوان مدیرکل حوزه ریاست منصوب می‌کند. بشیری همزمان عضو هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز هست! یعنی رقیب اصلی سامانه ساجد.1

2

در نتیجه با فاصله کوتاهی، از بهمن 1400، سامانه ساجد تعطیل و کاربران به سمت دفاتر خدمات قضایی هدایت می‌شوند. همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که مراجعین حضوری به دیوان عملا امکان ثبت شکایت در دبیرخانه را نداشته و به شعبه جدید‌التاسیس خدمات قضایی در داخل ساختمان دیوان راهنمایی می‌شوند!

5

تعارض منافع بشیری در عضویت هیات مدیره یک نهاد ذینفع و نیز مدیرکلی حوزه ریاست یک نهاد حاکمیتی باعث ده‌ها برابر شدن هزینه برای مردم و از آن سو افزایش درآمد دفاتر خدمات الکترونیک شده است. باید دید واکنش رئیس قوه قضاییه به این اقدامات چه خواهد بود. آیا جلوی این عقب‌گرد، افزایش هزینه برای مردم و تعارض منافع ساختاری گرفته خواهد شد؟

ارسال نظر:
  • شاکی

    چرا با کلمات بازی می کنید، کلمات قلمبه سلمبه و نگران هدر رفت بیت المال خودتون رو نشان می دهید، شاخ غول که نمیخاید بشکنید سایتو باز کنید مردم کارهاشونو انجام بدن بخدا من بابت هزینه ثبت تو دفتر قضایی شکایتم رو عقب انداختم، هر جا که میری فقط و فقط هزینه اضافی، امکان شکایت خودکاربری رو تو سایت دیوان عدالت اداری باز کنید، اگر این سیستم ناکارامد بود چرا اینهمه هزینه کردید.

  • ناشناس

    سلام. با توجه به گزارش های قبلی شما در مورد سامانه ساجد دیوان عدالت اداری، به استحضار میرساند که سامانه مذکور از حدود ده روز پیش مجدداً غیرفعال و از دسترس خارج شده است. هنوز توضیحی از سوی دیوان عدالت و روابط عمومی دستگاه قضا ارائه نشده است.

  • ناشناس

    با عرض سلام و خسته نباشید. احتراماً خواهشمند است موضوع قطعی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری را پیگیری فرمایید. از 4 هفته قبل سامانه ساجد قطع شده و امکان دسترسی به آن وجود ندارد. این در حالیست که دیوان عدالت اداری پاسخی در این زمینه ارائه نکرده و پشتیبانی ساجد نیز پاسخگو نیست. با قطعی سامانه ساجد امکان ثبت و پیگیری درخواستها،لوایح و همچنین پیگیری پرونده های هیات عمومی از بین رفته و رسیدگی به پرونده ها نیز متوقف شده است! بنا به شواهد از 25 آبان تاکنون هیچ رایی از هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان صادر نشده است! از گروه حقوقی و قضایی درخواست پیگیری موضوع را دارم. با تشکر

  • ناشناس

    با سلام. سامانه ساجد دیوان عدالت اداری از اوایل اسفند 1401 قطع شده و امکان دسترسی به آرای صادره و مدارک بارگذاری شده در آن وجود ندارد.دیوان عدالت اداری و پشتیبانی ساجد نیز توضیحی در این خصوص ارائه نکرده اند،لطفاً پیگیری کنید.

  • ناشناس

    سلام امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۲، حدود دو ماهه که سامانه ساجد کماکان قطعه.
    تورو خدا پیگیری کنید.

  • ناشناس

    مطالبه/ از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ و بدون هیچ اطلاع قبلی، سامانه ساجد دیوان عدالت اداری که درگاه ثبت و پیگیری درخواست‌ها و همچنین پیگیری مراحل پرونده‌های هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است، از دسترس خارج و بطور کامل مختل شده است. این در حالی است که دیوان عدالت اداری توضیحی در این خصوص ارائه نکرده و پشتیبانی سامانه ساجد نیز از پاسخگویی به مخاطبان خودداری می کند، حتی هیچ یک از تلفن‌های دیوان پاسخگو نیست! از زمان قطعی این سامانه، روند رسیدگی به پرونده‌ها متوقف شده و وضعیت پرونده‌های ساجد در هاله‌ای از ابهام است. توجه به این نکته الزامی است که سایر سامانه های قوه قضائیه به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین سامانه ساجد باشند. با قطعی سامانه ساجد دسترسی به پرونده های ماده ۷۹، تعارض تشابه، اعاده دادرسی و اسناد بارگذاری شده و... از بین رفته و امکان پیگیری و دسترسی به این پرونده ها از سامانه ثنا (سمپ) وجود ندارد. اساساً کارکرد سامانه ساجد نیز با سامانه ثنا متفاوت می‌باشد.