افشای اسناد جدید در مورد حمله به برج‌های دوقلو در یازده سپتامبر

چگونه حمایت «جورج بوش» برای «بندر بن سلطان» مصونیت آورد؟

کدخبر: 2333563

نویسندگان به اسناد و وقایعی اشاره می‌کنند که ثابت می‌کند «بندر بن سلطان» سفیر قدرتمند وقت ریاض در واشنگتن و احتمالا «ترکی الفیصل» مدیر سابق سازمان استخبارات عربستان سعودی نیز در پرونده بررسی علل و زمینه‌های ۱۱ سپتامبر متهم بودند؛ اما جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا با اعمال نفوذ مانع از پیگیری پرونده شد!

نسیم آنلاین : سایت سازمان «فلوریدا بولداگ» ( Florida Bulldog ) در گزارشی به افشای اسنادی از پرونده ۱۱ سپتامبر پرداخت که به علت «ملاحظات مربوط به امنیت ملی» تاکنون منتشر نشده بودند؛ اما یک ماه قبل از آرشیو اسناد محرمانه دولت فدرال خارج شده است.

در این گزارش که توسط آنتونی سامرز و رابی سوان نویسندگان کتاب «روز یازده [سپتامبر]» تهیه شده، نویسندگان به اسناد و وقایعی اشاره می‌کنند که ثابت می‌کند «بندر بن سلطان» سفیر قدرتمند وقت ریاض در واشنگتن و احتمالا «ترکی الفیصل» مدیر سابق سازمان استخبارات عربستان سعودی نیز در پرونده بررسی علل و زمینه‌های ۱۱ سپتامبر متهم بودند؛ اما جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا با اعمال نفوذ مانع از پیگیری پرونده شد!

به این ترتیب، از سویی این گزارش بر نقش مقامات برجسته حکومت آل سعود در رخداد حمله به برج‌های دو قلو دلالت می‌کند و از سوی دیگر نشان می‌دهد جورج بوش علیرغم این‌که حمله به برج‌های دو قلو را دستاویز جنگ‌آفرینی و آشوب در خاورمیانه قرار داد، حاضر به پیگیری و بررسی علل واقعی این رخداد و شناسایی عوامل دخیل در آن نبوده است.

محتوای این گزارش را می‌توان در سه بخش تقسیم کرد؛ اما پیش از بررسی آن باید چهار نکته را در نظر داشت:

بندر بن سلطان از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر ریاض در واشنگتن بود و از فضای جنگ افغانستان و جنگ اول خلیج فارس به نحو احسن استفاده کرد تا با بخشی از هیئت حاکمه - به ویژه خانواده بوش پدر که در دوره جنگ اول خلیج فارس رئیس جمهور بود - و سازمان جاسوسی آمریکا پیوندهای عمیقی برقرار کند. او در دوره ملک عبدالله به درخواست واشنگتن به ریاست سازمان استخبارات و اطلاعات عربستان منصوب شد.

نقطه اوج‌گیری و جهش بندر بن سلطان، حمله شوروی به افغانستان و تشکیل گروه‌های پراکنده جهادی بود. در این مقطع بندر بن سلطان طرحی را پیشنهاد داد که به موجب آن از سرتاسر جهان اسلام شبکه‌ای سازمان یافته و تبلیغی تشکیل گردد تا جوانان را تحریک کرده و برای جهاد به افغانستان بفرستند و در افغانستان نیز توسط آمریکا تسلیح و تجهیز شوند. همین پروژه، زمینه را برای تأسیس سازمان تروریستی «القاعده» فراهم کرد.

از میان ۱۹ نفری که در پرونده انفجار بمب‌های دو قلو محاکمه شدند، ۱۵ نفر از اتباع عربستان سعودی بودند.

کنگره برای بررسی علل و ریشه‌های هواپیما ربایی و انفجار برج‌های دو قلو در ۱۱ سپتامبر، کمیته‌ای تشکیل داد که متشکل از ۵ نماینده دموکرات و ۵ نماینده جمهوری‌خواه بود.

با توجه به سه نکته فوق، گزارش اخیر را در سه قسمت بررسی می‌کنیم:

1.جلسه تحقیق (بازجویی) از بندر بن سلطان؛ اعتماد به نفس و سیطره بندر بن سلطان بر این جلسه!

بر پایه سندی که اخیرا منتشر شده، جلسه‌ای در خانه بندر بن سلطان در شهر مک‌لین واقع در شمال ایالت ویرجینیا برگزار شد تا کمیته عالی بررسی علل و زمینه‌های رخداد ۱۱ سپتامبر، سئوالات خود را با سفیر وقت عربستان در میان گذارند. در این جلسه استنطاق، «فلیپ زلیکوف» (Philip David Zelikow) مدیر اجرایی کمیته عالی همراه با سه کارشناس پرونده حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، ابتکار عمل دست اعضای کمیته است و سئوالات خود را تا جایی پیش می‌برند که بندر بن سلطان صراحتا می‌گوید: «این را می‌پذیرم که ما در ریاض تصمیم گرفتیم چشمان خود را بر فعالیت‌های "مجاهدین" ببندیم؛ زیرا تصور نمی‌کردیم چنین عواقبی برای امنیت ملی ما و متحدینمان داشته باشند.»

با این حال سندی که طی ۲.۵ صفحه محتوای این جلسه و پرسش و پاسخ‌ها را ثبت کرده نشان می‌دهد در ادامه بندر بن سلطان ابتکار عمل را در دست گرفته است. او در مورد حمایت از القاعده و افراطیون گفت: «تمام این اقدامات با هماهنگی و نظارت نهادهای مسئول امنیت ملی آمریکا مانند سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، اداره تحقیقات فدرال (FBI) و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) صورت گرفت.» به این ترتیب بندر بن سلطان به طور کامل از خود سلب مسئولیت کرد و گفت در این مورد باید از سه نهاد مذکور پرس و جو کرد و ریاض هیچ نقش مخربی در این راستا نداشته است.

بندر بن سلطان در ادامه جلسه به چنان اعتماد به نفسی دست می‌یابد که از موضع بالا به سرزنش کنگره و اعضای این کمیته می‌پردازد: «مسأله اصلی فضایی است که در کنگره ایجاد شد و از آن‌جا به رسانه‌ها و فضای کمیته شما سرایت کرده است. فضای مسمومی که علیه عربستان سعودی ایجاد کرده‌اید، به زیان امنیت و منافع ملی آمریکاست. ما انتظار داریم دوستان آمریکایی مسئولانه‌تر رفتار کرده و قدر متحدین خود در خاورمیانه و جهان اسلام را بدانند.»

2.اسنادی که باعث اتهام بندر بن سلطان و همسرش می‌شود

در میان عاملان رخداد یازده سپتامبر سه نام قابل توجه وجود دارد: «خالد المحضار»، «نواف الحازمی» و «ابوزبیده». دو نفر نخست، از اعضای تیم پنج نفره‌ای بودند که هواپیماها را ربودند. نفر سوم نیز در سال ۲۰۰۲ در پاکستان شناسایی و بازداشت شد و هم‌اکنون در گوانتامو نگهداری می‌شود. هر سه نفر از اتباع عربستان سعودی می‌باشند.

در تحقیقات کمیته بررسی علل و ریشه‌های یازده رخداد سپتامبر، به اسامی مهمی به عنوان افراد مرتبط با سه نفر فوق الذکر رسیدند. این افراد عبارت بودند از «اسامه باسنان»، «عمر بیومی»، «فهد الثمیری» و یک نفر وکیل بیومی و الثمیری که نام وی در این گزارش ذکر نشده است. واکاوی ارتباط این افراد با بندر بن سلطان و همسرش قابل توجه می‌باشد.

اسامه باسنان از دوستان نزدیک عمر بیومی بوده و از طریق وی با الحازمی و المحضار ارتباط گرفته بود. «عمر بیومی» اما نقش پررنگ و بارزتری دارد. او الحازمی و المحضار را به سن دیگو می‌برد و در خانه خود موقتا اسکان می‌دهد. حتی تصاویر ثابت می‌کند زمانی که الحازمی و المحضار در پی اجاره یک خانه در سن دیگو بودند، بیومی همراه با آنان بوده است.

«شیخ فهد الثمیری» کارمند کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس و پیش‌نماز مسجد ملک فهد در کالور سیتی ایالت کالیفرنیا نیز در این پرونده متهم است. اسناد نشان می‌دهد الثمیری با المحضار و الحازمی ارتباط داشته است.

حال بازخوانی ارتباط این افراد با بندر بن سلطان و همسرش جالب است. در محل اقامت اسامه باسنان، کارشناسان آمریکایی ۳۱ چک بانکی را می‌یابند که مجموعا ۷۰ هزار دلار ارزش داشته است. این چک‌ها از حساب امیره هیفاء الفیصل همسر بندر بن سلطان برداشت شده بود. جالب این جاست که بخشی از این چک‌ها از طریق همسر باسنان به همسر بیومی تحویل گردیده بود.

بیومی هم‌چنین با سه کارمند و دیپلمات سفارت آمریکا در واشنگتن - که تحت نظر بندر بن سلطان بوده - ارتباط نزدیکی داشته است.

فهد الثمیری نیز کارمند رسمی کنسولگری بوده و از طرفی مورد اعتماد شخص بندر بن سلطان بوده است؛ به طوری که گاهی سفیر از واشنگتن به کالیفرنیا می‌رفته تا نماز خود را پشت سر وی اقامه کند!

با توجه به جمیع نکات فوق، کمیته تحقیق قصد داشته سئوالات خود را در این مورد با بندر بن سلطان در میان بگذارد؛ اما فضای جلسه اول به سمتی می‌رود که مجال طرح این پرسش‌ها فراهم نمی‌شود.

3.دخالت بوش و ممانعت از تداوم جلسات!

جلسه اول در شرایطی پایان یافت که زلیکوف بر لزوم تداوم این جلسات تأکید می‌کند. اما دو روز بعد، بندر بن سلطان به خانه شخصی بوش در تگزاس می‌رود و عکسی از دیدار وی منتشر می‌شود که نه‌تنها شدت صمیمیت میان رئیس جمهور آمریکا و سفیر عربستان را نشان می‌دهد، بلکه به نوعی جایگاه مؤثرتر بندر بن سلطان در مقایسه با دبیر شورای عالی امنیت ملی را القا می‌کند!

پس از آن، ظاهرا هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است! نویسندگان گزارش این قرائن را کنار هم قرار داده و نتیجه می‌گیرند که رئیس جمهور وقت آمریکا شخصا برای ممانعت از رسیدن پرونده به بندر بن سلطان و احیانا دولت آل سعود، شخصا دخالت کرده و مانع تداوم جلسات استنطاق از سفیر وقت ریاض شده است.

ارسال نظر: