گزارش نیویورک‌تایمز از یک اتفاق رایج اما تلخ

کرونا در آمریکا و مساله «صف»

کدخبر: 2351296

شیوع کرونا در آمریکا، همه چیز را صفی کرده است؛ از رأی‌دهی در انتخابات و خرید روزانه از فروشگاه بگیر تا ثبت‌نام بیمه بیکاری و دریافت بسته‌های غذایی رایگان. «صف» تمام نتایج طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» و قرنطینه را به باد می‌دهد.

نسیم‌آنلاین: شیوع کرونا در آمریکا، همه چیز را صفی کرده است؛ از رأی‌دهی در انتخابات و خرید روزانه از فروشگاه بگیر تا ثبت‌نام بیمه بیکاری و دریافت بسته‌های غذایی رایگان. «صف» تمام نتایج طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» و قرنطینه را به باد می‌دهد.

نیویورک تایمز در گزارشی به این مساله پرداخته و و نوشته است:‌ایستادن در صف به یک پدیده رایج آمریکایی تبدیل شده، چه برای تماشای فیلم‌ سینمایی از داخل ماشین، چه برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای. ویروس کرونا همه چیز را دگرگون کرده است. اینک میلیون‌ها آمریکایی در صف می‌ایستند و سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازند تا نیازهای اساسی‌شان که به خاطر شرایط اقتصادی حاصل از کرونا پدید آمده، تأمین کنند. چه به صورت پیاده و چه سوار بر ماشین، ماسک به صورت زده، ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانند تا از فروشگاه‌ها خرید کنند، فرم بیمه بیکاری پر کنند یا بسته‌های غذایی اهدا شده دریافت کنند. صف‌های ماشینی تا بزرگراه‌ها هم کشیده و در بعضی جاها دو لایه شده است. صف‌ها اکنون نمادی از اوضاع اقتصادی فاجعه‌بار آمریکا شده‌اند.

در سن‌آنتونیو، سه‌شنبه صبح ده هزار خانواده پیش از طلوع آفتاب در یک سالن سرپوشیده نوبت گرفته بودند تا بسته‌های غذایی دریافت کنند. در غرب پنسلوانیا صدها ماشین، ساعت‌ها در صف ایستادند تا بسته غذایی دریافت کنند. در میامی، چند صد نفر از 16 میلیون آمریکایی که در چند هفته گذشته شغلشان را از دست داده‌اند، در صف ایستادند تا فرم تقاضای بیمه بیکاری پر کنند. و در میلواکی، رأی‌دهندگان برای بیش از دو ساعت در صف ایستادند تا در یکی از پنج حوزه رأی‌گیری در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شرکت کند. یکی از این رأی‌دهندگان که سابقه بیماری قلبی هم دارد، می‌گوید: «همه جا پر از آدم بود. من ترسیده بودم». رأی‌دهنده دیگری می‌گوید «به خاطر سیاست با جان همه ما بازی می‌کنند». اینها همه در حالی است که کارشناسان و مقامات بهداشتی از مردم می‌خواهند تجمع نداشته باشند تا زنجیره انتقال کرونا ادامه پیدا نکند.

یک بیولوژیست در دانشگاه واشنگتن که روی بیماری‌های همه‌گیر کار می‌کند، می‌گوید: «این وضع نگران‌کننده است. تجمعات غیرضروری، فرصتی برای سرایت کرونا فراهم می‌کند». در حالی که سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها با نصب برچسب‌هایی روی زمین، سعی دارند مردم را به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ترغیب کنند، برخی از ادارات و نهادهای دولتی به هیچ عنوان به اوضاع توجهی ندارند و هیچ کوششی برای ممانعت از تجمع مردم نمی‌کنند.

«جرمی کونیندیک» کارشناس ارشد اندیشکده مرکز توسعه جهانی با دیدن تصاویر مسافرانی که با اعلام محدودیت‌های مسافرت به اروپا به آمریکا بازگشته‌اند و صف‌های طولانی و شلوغ آمریکایی‌ها در فرودگاه‌ها گفت این تجمعات می‌تواند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برای هفته‌ها خنثی کند: «این یک کابوس است. همان اقدامی که برای ممانعت از انتشار ویروس در نظر گرفته شده، خود زمینه‌ای برای گسترش ویروس شده».

«دیوید گیبسون» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه نوتردام معتقد است نوع ایستادن در صف، یک سرس هنجارها و قواعد نانوشته اجتماعی را آشکار می‌کند، اما کرونا هنوز اجازه نداده این قواعد که اکنون در اجتماع، رایج و پذیرفته‌شده هستند مطابق استانداردهای بهداشتی تغییر کنند.

ارسال نظر: