پیروزی شگفت‌انگیز دموکرات‌ها در آلاسکا

کدخبر: 2375557

ماری پلتولا، نامزد دموکرات‌ها توانست سارا پیلین، نامزد پیشین معاونت ریاست جمهوری آمریکا را شکست دهد و پس از 49 سال، تک صندلی این ایالت در مجلس نمایندگان را از قرمز به آبی تبدیل کند.

نسیم‌آنلاین: در سیاست آمریکا، آلاسکا ایالتی است متمایل به جمهوری‌خواهان و مقامات انتخابی آن، عضو این حزب هستند. سارا پیلین، یکی از مشهورترین سیاستمداران جمهوری‌خواه در این ایالت است. پیلین در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست‌جمهوری، معاون جان مک‌کین بود که از زوج انتخاباتی اوباما-بایدن شکست خورد اما این رشد سیاسی، نقش او را در حزب جمهوری‌خواه پررنگ کرد و او از رهبران جنبش تی‌پارتی بود که منجر به تصاحب اکثریت مجلس برای جمهوری‌خواهان شد. حالا در انتخابات اخیر این ایالت برای تعیین نماینده این ایالت در مجلس، سارا پیلین از رقیب دموکرات خود شکست میخورد تا ماری پلتولا، اولین عضو دموکرات مجلس نمایندگان در پنجاه سال اخیر از این ایالت انتخاب شود. پلتولا، اولین بومی آلاسکایی است که به نمایندگی مجلس انتخاب می‌شود.

download

البته عمر نمایندگی این عضو مجلس نمایندگان، کوتاه است و تا انتهای این دوره مجلس، عهده‌دار نمایندگی خواهد بود و این دو مجددا در انتخابات ۸ نوامبر در مقابل هم قرار می‌گیرند. در آمریکا، در صورت فوت، استعفا یا موارد این چنینی برای یک نماینده مجلسین، در اولین فرصت انتخابات ویژه‌ای برگزار می‌شود. در این فاصله نیز بر اساس قوانین خاص هر ایالت، یک نماینده موقت نصب می‌شود.

آلاسکا در این دوره از انتخابات، بر خلاف مرسوم انتخابات در آمریکا که از روش اکثریتی استفاده می‌شود از روش انتخاب ترجیحی استفاده کرده بود.

ارسال نظر: