شاکری: اروپا می‌خواهد بدون خیس شدن شنا کند

کدخبر: 2325696

مجید شاکری با تأکید براینکه اینستکس اساساً ساختار ضعیفی دارد و مانند مخلوق افلیجی است،گفت: آنچه در اینستکس انجام شده فوق العاده نمادین است.

مجید شاکری درباره موضع ایران برای اقدامات اروپایی ها در اینستکس، اظهار داشت: اروپایی‌ها بعد از یکسال و چندماه از خروج آمریکا از برجام هنوز اظهار می کنند که دنبال راه‌حلی برای همکاری با ایران هستند.

وی افزود: در ابتدای خروج امریکا از برجام این بحث مورد توجه بود که از طرف‌های درگیر برجام بین چین و اروپا کدام یک باید پیشران باشد؛ هرچند رویکرد وزارت خارجه نشان داد که دولت بنا دارد برجام را با اروپا پیش ببرد.

این کارشناس اقتصادی درباره مهمترین ایراد ساختار اینستکس گفت: ساختار اینستکس در چهارچوب تحریم آمریکاست و این یک اشکال بزرگ است.

شاکری ضمن تأکید براینکه اینستکس عملاً محدود به غذا و دارو است، تصریح کرد: این طور نیست که بگوییم در آینده حوزه سرویس دهی اینستکس گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس ساختار بسیار ضعیفی دارد و اصلاً جذاب نیست، افزود: از نظر فنی و اقتصادی ساختار اینستکس خیلی ضعیف است و همراستا با تحریم‌های آمریکاست. درحالی که اروپا می تواند راه‌های متعدد دیگری برای ادامه برجام انتخاب کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه های دیگری برای اروپا وجود دارد که هزینه تحریم پذیری بالایی برای امریکا دارد، گفت: اروپا می توان گزینه همکاری با شرکت‌های دولتی و ملی را برای ایران بکار گیرد.

شاکری استفاده از فضای ویژه چین توسط اروپا را راهکار دیگری به جای اینستکس عنوان کرد و افزود: اروپا می خواهد بدون خیس شدن شنا کند. وی با طرح این پرسش که الان باید ایران اینستکس را پس بزند یا بپذیرد گفت: قطعاً باید اینستکس از سوی ایران رد شود آنچه از سوی اروپا دراین حوزه انجام شد فوق العاده نمادین بود؛ اینستکس می توانست مشروط به FATF و تحریم‌های امریکا نباشد.

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید براینکه منابع اینستکس یک خط اعتباری حداقلی است که نه قوام دارد و نه دوام! ادامه داد: شاید برخی نگاه سیاسی به اینستکس دارند ولی این افراد باید توجه داشته باشند که این موضوع کاملاً اقتصادی و فنی است و باید بدون عینک سیاسی به آن نگاه کرد.

تسنیم

ارسال نظر: