خواسته نمایندگان مجلس از آذری جهرمی؛‌ لطفا شفاف سازی کنید

کدخبر: 2330383

چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای خارجی اعلام کرد: «مفتخرم اعلام کنم که ما در ایران در حال اجرای بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ هستیم».

نسیم آنلاین : چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای خارجی اعلام کرد: «مفتخرم اعلام کنم که ما در ایران در حال اجرای بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ هستیم». محمدجواد آذری جهرمی در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال جاری و درست ۲۳ روز پس از آنکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی کسانی که برای اجرای سند ۲۰۳۰ تلاش می‌کنند را تقی‌زاده‌های امروزی معرفی کرد در ژنو از اجرای کامل این سند در وزارت ارتبا‌طات جمهوری اسلامی ایران خبر داد. جهرمی که به‌منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی عازم ژنو شده بود، صحبت‌هایی کرد که قابل توجه است.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب به‌صراحت با این سند استعماری مخالفت کرده بودند. نمایندگان مجلس نیز به این اقدام جهرمی واکنش‌های متعددی نشان دادند. مجله نماینده برخی از اظهار نظرات نمایندگان مجلس را در این باره در گزارشی گردآورده است:

احمد آزادی‌خواه؛ عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی:

شبکه نفوذ در قالب سند ۲۰۳۰ درحال ورود به کشور است

رگه‌هایی از اجرای سند موسوم به ۲۰۳۰ که بخشی از آن مربوط به آموزش و پرورش و بخش‌های متنوع دیگر است را شاهد هستیم که در دستگاه‌های مختلف اجرایی در حال انجام است و هیچ نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت الا اینکه شبکه نفوذ در قالب سند ۲۰۳۰ در حال ورود به کشور است. این مسئله مخصوصاً در نقاطی مثل آموزش و پرورش و در لایه‌های پیدا و پنهان وزارت ارتباطات حساس‌تر است. اجرای این سند کاملاً خلاف نظر رهبر معظم انقلاب است. انصافاً با توجه به اسناد بالادستی‌ای که داریم، هیچ‌گونه نیازی در این موضوع احساس نمی‌شود؛ یعنی یک کار عبث و بیهوده‌ای است که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد. این اقدامات با اهداف خطرناکی در حال انجام هست .

کبیری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی:

توجه به ۲۰۳۰ ناشی از خودکم‌بینی است

شکی در این نیست که باید ارتباطاتی با بخش‌های بین‌المللی، وجود داشته باشد؛ اما باید این را نیز در نظر بگیریم که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های آن‌ها با مجموعه فرهنگ جامعه ما هماهنگ نیست و بر همین اساس نیز مقام معظم رهبری نسبت به برخی از مسائل از جمله این سند مستقیماً ورود پیدا کردند و بارها و بارها در این زمینه تذکرات جدی دادند.

نماینده مردم خوی تصریح کرد: متأسفانه در برخی از دستگاه‌ها و تشکیلات دولتی علی‌رغم ولایتمداری و پیروی از منویات مقام معظم رهبری در شعارهایشان، در عمل شاهدیم این کار را به شکل خودمختار انجام می‌دهند که نشان می‌دهد باور قلبی و درونی نسبت به منویات مقام معظم رهبری و فرهنگ غنی نظام اسلامی ندارند. توجه به ۲۰۳۰ ناشی از خودکم‌بینی و عدم حساسیت به باورهای درون جمهوری اسلامی نسبت به اسناد بالادستی است.

پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی:

مردم حتی در تهران دچار مشکل آنتن‌دهی تلفن اند ولی وزارت ارتباطات به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد

چندین بار روبان افتتاح شبکه ملی اطلاعات را قیچی کرده بودند؛ اما دوباره اعلام می‌کنند که ۸۰ درصد این طرح اجرایی شده است. اگر ۸۰ درصد اجرا شده است بیایند و در ارتباط با این موضوع اعلام کنند که با چه کسی این ۸۰ درصد را جمع‌بندی کردند؟ یعنی خط‌کشی که برای ارزیابی این ۸۰ درصد صورت گرفته است، چیست؟

ما الآن مشاهده می‌کنیم وزارت ارتباطات در مسائل اولیه خود دچار مشکل است. فارغ از فضای مجازی، امروز مردم در سراسر کشور نسبت به آنتن‌دهی تلفن همراه به شدت دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و کسی در ارتباط با این موضوع هیچ‌گاه پاسخگو نبوده است. چرا وزارت ارتباطات به‌جای اینکه بیاید تمرکز خود را بر روی این موضوعات و مشکلات بگذارد به بحث‌های حاشیه‌ای می‌پردازد. این‌ها مسائل نگران‌کننده‌ای است. متأسفانه وزارت ارتباطات نسبت به این وظایف اصلی خود پاسخی ندارد و می‌خواهند با عوض‌کردن اولویت‌ها به سمت اجرا کردن اسنادی مثل ۲۰۳۰ بروند. مثلاً افرادی مثل وزیر ارتباطات تمام همت خود را می‌گذارد بر اینکه افراد را به توئیتر دعوت کند و در واقع همت وزیر این است که مثلا امروز ۴ نفر را توانسته است به توئیت کردن در توییتر اضافه کند. این‌ها واقعاً جای تأسف دارد که کشور ما به همین دلیل در فضای مجازی با بحران جدی مواجه است.

اسناد فراوانی در مورد ارتباطات داریم و حتی در حوزه مسائل فضای مجازی که امروز متولی آن وزارت ارتباطات است؛ اما متأسفانه وزارت ارتباطات در اجرا کردن این اسناد کوتاهی کرده است. شما کافی است مراجعه کنید به تکالیفی که شورای عالی فضای مجازی بر دوش وزارت ارتباطات گذاشته است و بعد نتیجه آن را ببینید که کدام تکالیف به‌صورت احسن انجام شده است.

این اتفاقات چیز کمی نیست، محل بحث من تهران است نه بیابان؛ مثلا در تهران مردم در خیابان در حال عبور و مرور هستند که تلفن‌های همراهشان قطع می‌شود. این مسئله که دیگر سند نمی‌خواهد، جواب این‌گونه مشکلات را چه کسی می‌خواهد بدهد. وظیفه وزارت ارتباطات و توسعه زیرساخت‌ها این است که این کارها را انجام دهند که انجام نمی‌دهند. قطعاً اگر به شورای عالی فضای مجازی مراجعه شود، در می‌یابیم که خیلی از این مسائل دال بر همین کوتاهی‌ها و قصور در این وزارتخانه است .

نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

با وزرات‌خانه‌ای که به دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ برخورد می‌کنیم

اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ممنوع است و هرکسی به دنبال اجرا کردن آن برود، کار خلافی انجام می‌دهد و حتماً مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. حتی اگر مصداقی هم باشد و کسی بتواند این موضوع را که این سند در وزارتخانه‌ای در حال اجرا است، ثابت کند، حتماً با آن وزارتخانه برخورد خواهد شد. قطعاً این تخلفات را پیگیری خواهم کرد و اگر وزارتخانه‌ای به دنبال اجرا کردن آن برود، حتماً شخص من طرح سؤال خواهم کرد.

پاپی زاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی:

چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ توسط قسمت‌هایی از دولت خلاف قانون است

سند ۲۰۳۰ سندی است که بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی ایران نوشته‌شده است و اکثر بندهای آن با شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی تناقض دارد و عملاً نمی‌تواند در کشور ما به این صورت اجرایی شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ توسط قسمت‌هایی از دولت خلاف قانون است، تصریح کرد: «مجلس چند بار نسبت به عدم اجرای این سند ورود کرده است و اگر باز هم گزارش‌های مستندی مبنی بر اجرای سند استعماری ۲۰۳۰ به دستمان برسد، سکوت نخواهیم کرد و مجدد نسبت به مقابله با اجرای آن ورود می‌کنیم.»

طبق قانون، اجرای هرگونه موافقت‌نامه یا معاهدة دوجانبه یا چندجانبه و در واقع معاهده بین‌المللی منوط به تأیید مجلس شورای اسلامی است. سند ۲۰۳۰ هم تا الآن مورد تأیید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است. برخی اوقات گزارش‌هایی را داریم که دولت فراتر از قانون اقدام می‌کند و سعی می‌کند تحت عنوان برنامه‌های داخلی، قسمت‌هایی از سند ۲۰۳۰ را اجرا کند. این موضوع خلاف قانون است و مجلس هم بارها ورود کرده و برخورد و تذکرات لازم را انجام داده و مؤثر هم بوده است. متأسفانه شورای عالی فضای مجازی تعطیل است که این موضوع منجر به نابسامانی‌هایی در فضای مجازی شده که هم امنیت ملی و هم امنیت فرهنگی ما را تهدید می‌کند.

حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه

چرا وزیر به دنبال ترویج ۲۰۳۰ است؟

بنده وقتی مطالب ایشان را درباره اجرا کردن سند ۲۰۳۰ شنیدم متأثر شدم و برای رسیدگی به این موضوع طرح سؤالی از ایشان انجام داده‌ام، که چرا وزیر جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه علم دارد که این سند، یک سند کفرآمیز و خلاف مبانی دینی و مذهبی و انقلابی ماست و علی‌رغم دانستن این مسائل به نوعی مبلغ این سند شده و در حال ترویج کردن آن است.

ما سندهایی در هر زمینه‌ای که لازم باشد در کشور داریم. ضمن اینکه اگر هم سندی نداشته باشیم مسئولش همان وزرایی هستند که متولی آن بخش‌ها هستند و باید بر اساس اسناد بالادستی سندهایی را تهیه کننده یا با مراجعه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای عالی فضای مجازی از آن‌ها درخواست سند کنند تا بتوانند در این جهت راه گشا و ملاک حرکت قرار بگیرد.

شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت:

چرا آن‌قدر گستاخ شده‌اند که سندی را که همه مخالف آن هستند را با وقاحت تمام اجرایی کردند

این طرح پذیرفتی نیست؛ زیرا هم توسط مقام معظم رهبری، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در مجلس بارها نسبت به آن تذکر داده شده است و اعلام شده که نباید سند ۲۰۳۰ در هیچ ارگان یا مجموعه‌ای اجرا شود. مسائلی که در این سند وجود دارد، نفوذ فرهنگی بسیار جدی‌ای است؛ اما مسئولان نسبت به آن هیچ توجهی ندارند و به صورت مخفیانه در حال اجرای آن هستند. این سند اصلاً با مسائل فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی کشور سازگاری ندارد؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری علاوه بر جلوگیری از اجرای آن، در خطابی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، فرمودند باید مراقبت جدی‌تری انجام می‌دادند تا آموزش و پرورش این کار را انجام ندهد.

متأسفانه خیلی از این مدیران خودباخته، لیبرال و یا غرب‌زده هستند و این تفکر باعث می‌شود که آن‌ها به مسائلی مانند طرح تحول آموزش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و حتی باید طبق قانون این طرح را اجرا کنند، خیلی اهمیت نمی‌دهند. آقای جهرمی گفتند ما در حال اجرای این سند در داخل کشور هستیم؛ ایشان بفرمایند این تفکر از کجا می‌آید؟ چرا آن‌قدر گستاخ شده‌اند که سندی را که همه مخالف آن هستند را با وقاحت تمام اجرایی کردند.

ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت:

کمیسیون اصل ۹۰ به ماجرای اجرای سند ۲۰۳۰ ورود کند

متأسفانه بسیاری از کسانی که در دولت در حال فعالیت هستند، اعتقاد محکمی به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ دارند و در سکوت کامل خبری در حال تدارکات لازم برای اجرایی‌شدن این سند هستند.

جمع کثیری از نمایندگان مجلس به اجرای این سند معترض هستند، از طرفی دولت هم می‌گوید که این سند را اجرا نمی‌کند؛ اما در لایه‌های زیرین در حال اجرای این سند است. به نظرم این موضوع دیگر نیاز به تصویب قانون نیست خاصی نیست بلکه کمیسیون‌های مرتبط با سند ۲۰۳۰ مانند کمیسیون آموزش و کمیسیون فرهنگی باید ورود کنند و نظارت دقیق داشته باشند. بعد از این مرحله کمیسیون اصل ۹۰ هم می‌تواند به ماجرا اجرای سند ۲۰۳۰ ورود داشته باشد.

پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی:

اجرای ۲۰۳۰ خیانت به نظام و انقلاب است

اسناد بیگانه‌ای که در خارج از حوزه تصمیمات داخلی کشور ما، در ارتباط با فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شکل می‌گیرد، مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی است و اجرای آن‌ها حتماً به ضرر ما و جفا و خیانت به انقلاب اسلامی است. بخشی از این زمینه‌ها در حوزه مسائل فرهنگی، مانند سند ۲۰۳۰ که در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش است، اساساً نگرانی‌های ما برای دهه‌های آینده است و بنابراین می‌تواند تفکرات جوانان ما را تغییر دهد.

بنابراین مواردی که در حوزه مسائل فرهنگی است مخصوصاً با اهدافی که با مبانی و ایدئولوژی انقلاب اسلامی سازگاری ندارد، به هیچ عنوان قابل قبول و پذیرش نیست و هر فردی که در کشور به اجرایی شدن سند یا اسناد کاملاً غربی که اهدافی جز نابودی ارزش‌ها و مبانی اعتقادی نسل جوان و جامعه ما ندارد، کمک کند، قطعاً فردی است که به نظام و انقلاب خیانت کرده است. هر شخصی، چه وزیر ارتباطات و چه هر فرد دیگری در کشور احراز شود که سند دست نوشته بیگانگان و توصیه‌های آن‌ها برای نابودی ارزش‌ها و مبانی انقلاب را اجرایی می‌کند، قطعاً مجلس با آن فرد یا دستگاه برخورد جدی خواهد داشت. وکلای ملت هیچ‌گاه‌ اجازه نخواهند داد اتفاقاتی از این دست در کشور رخ بدهد.

اگر اثبات شود سند ۲۰۳۰ در دستگاه‌های دولتی در حال اجراست، قطعاً نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود، همچون استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص استفاده خواهند کرد.

رنجبر زاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

اجرای سند 2030 به اندازه جنگ تحمیلی برای ضرر و زیان خواهد داشت

کسانی که قصد باز کردن راه برای اجرای سند ۲۰۳۰ را دارند به نوعی به اصالت فرهنگی و مذهبی ایران اسلامی خیانت می‌کنند. این‌گونه نخواهد بود که اقدامات خلاف مصالح انقلاب و نظام و نظر مقام معظم رهبری انجام دهند و در مقابل اقدامات آن‌ها سکوت شود. آن‌ها باید هوشیار باشند چون ما نسبت به حرکت‌های زیرپوستی که بخواهد اصالت فرهنگی انقلاب اسلامی ما را زیر سؤال ببرد، سکوت نخواهیم کرد و اقدامات جدی در خصوص متخلفین انجام خواهیم داد. اگر امروز بنای اقتصادی و پیشرفت و توسعه حالت لرزان به خود گرفته است، سرمنشأ آن مشکلات فرهنگی است و جسته و گریخته همان ۲۰۳۰ های نانوشته اجرا می‌شود و وقتی که به صورت نوشته‌شده و مدون هم اجرا شود، آثار مخرب و جبران‌ناپذیری را برای کشور برجای خواهد گذاشت. همان میزانی که هشت سال جنگ تحمیلی خسارت‌های مادی و فیزیکی را برایمان برجای گذاشت و کشور را چند دهه عقب انداخت، قطعاً توجه به استادی مثل سند مخرب ۲۰۳۰ ما را در همه ابعاد به عقب خواهد راند.

سالک، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی:

نباید مصلحت داخلی را قربانی ملاحظات بین المللی کنیم

در تمام حوزه‌ها در کشور سند داریم. علت اجرا شدن سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات را نمی‌دانم، باید از خود آقای وزیر سؤال شود. شاید آن‌ها ملاحظات بین‌المللی را بیان کنند که من این موضوع را قبول ندارم ما نباید مصلحت داخلی را قربانی ملاحظات بین‌المللی کنیم. اگر مدیریت و حاکمیت بر مسائل فضای مجازی را از دست بدهیم، همه‌چیز را از دست می‌دهیم. نباید تابع اسناد بیگانه باشیم، ما باید موضع خودمان را داشته باشیم؛ مبتنی بر سیاست‌های بالادستی که ابلاغیه مقام معظم رهبری و اسناد خودمان. اگر هم‌چنین چیزی از زبان وزیر ایراد شده باشد که گفته است من سند ۲۰۳۰ را دارم اجرا می‌کنم محکوم است. من با صراحت عرض می‌کنم که این موضوع محکوم است.

شرفی، عضو کمیسیون انرژی:

۲۰۳۰ موجبات تعارض و تناقض هویتی و فرهنگی را در نسل‌های آینده کشور فراهم می‌آورد

هیچ فرهنگی نمی‌تواند برای فرهنگ دیگر سند تحول فرهنگی تدوین کند. درست است که بعضی از فرهنگ‌ها نزدیک به یکدیگر هستند و بعضی از مذهب‌ها در چند کشور و در ملت‌های مختلف مشترک هستند؛ اما این یک بحث دیگر است و اینکه غرب برای ما یک سند تحول فرهنگی، آن‌هم سندی مانند ۲۰۳۰ تجویز کند، چه همخوانی‌ای می‌تواند با فرهنگ و آداب ما داشته باشد؟ با پذیرش این سند، ایران ملزم می‌شود تا تغییرات مدنظر یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی کشور حتی در زمینه کاهش جمعیت و محیط‌زیست اجرا کند و همین موجبات تعارض و تناقض هویتی و فرهنگی را در نسل‌های آینده کشور فراهم می‌آورد و این تعارض و تغییر، محدود به حوزه آموزشی و فرهنگی نمی‌شود و به حوزه‌های اعتقادی، سیاسی و اخلاقی تسری خواهد یافت.

این سلطه از مسیر تغییر نظام آموزشی کشورها صورت می‌گیرد. توجه به این نکته را فراموش نکنیم که اغلب نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بازوهای اجرایی و اطلاعاتی کشورهای سلطه‌گر هستند. به بهانه زندگی در جامعه بین‌المللی، نباید خود را ملزم به اجرای هر قاعده و مقرراتی کرد. کشور ما یک‌عمر، فرهنگ‌ساز بوده و دارای اخلاقیات و تمدن‌هایی است که هنوز رد پای آن‌ها در تاریخ آشکار و حامل پیام است و ملت‌ها تاریخ آن را می‌خوانند. نمی‌توانیم بنشینیم و هرچه غرب دیکته کرد را به اجرا در آوریم. ما بسیار ممنون رهبر معظم انقلاب هستیم که آن‌قدر رشید وارد صحنه مقابله با پذیرش و اجرای سند ۲۰۳۰ شدند و ابهاماتی را که بعضی به صورت ابر توهمی جلوی چشم‌شان بود، کنار زدند.

وی با بیان اینکه برخلاف گفته‌های دولتی‌ها، اجرای سند ۲۰۳۰ اختیاری و غیر الزامی نیست، اظهار داشت: «کشورها، پس از پذیرفتن مفاد ۲۰۳۰ ملزم به اجرای آن می‌شوند.»

حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی:

برخی مسئولین ما دچار عارضه غریبه بالاتربین شده‌اند!

سند ۲۰۳۰ توسط کسانی دیکته شده که زندگی ماشینی دارند و گویی که برنامه‌نویس برای‌شان تعیین تکلیف کرده است. برای آن‌ها بنیان خانواده اهمیتی ندارد. درصورتی که این سند با فرهنگ و با اعتقادات و باورهای خانواده‌های ایرانی مغایرت دارد. برخی مسئولین ما دچار عارضه غریبه بالاتربین شده‌اند! و فکر می‌کنند با قبول سند ۲۰۳۰ می‌توانند کشور را توسعه دهند. آن‌ها اگر خودباوری داشته باشند این اتفاقات نمی‌افتاد. روی صحبت من با مشتاقان اجرای سند ۲۰۳۰ است. هر خانواده و ملتی فرهنگ خودش را دارد، روابط اجتماعی خودش را دارد، وقتی من دینم جداست، کتابم جداست، تاریخم جداست، سرزمینم جداست، چرا باید نسخه آمریکایی را برای فرهنگم بپیچم؟ که چه بشود؟ متأسفانه در همه زمینه‌ها چنین افرادی هستند که سند بیگانه را از اسناد بالادستی خودمان برتر می‌بینند.

حجم ویدیو: 666.84K | مدت زمان ویدیو: 00:00:28 دانلود ویدیو
ارسال نظر: