آیا امکان تغییر سن شناسنامه‌ای هست؟

کدخبر: 2330609

هر فردی اگر مدعی شود که سن واقعی او با تاریخ تولدی که در شناسنامه اش مطابقت ندارد و درصورتی که تفاوت سن او بیش از ۵ سال باشد می‌تواند با طی کردن مراحل قانونی و اثبات آن، سن شناسنامه خود را تغییر دهد.

هر فردی اگر مدعی شود که سن واقعی او با تاریخ تولدی که در شناسنامه اش مطابقت ندارد و درصورتی که تفاوت سن او بیش از ۵ سال باشد می‌تواند با طی کردن مراحل قانونی و اثبات آن، سن شناسنامه خود را تغییر دهد؛ البته تغییر سن در شناسنامه به راحتی که فکر می‌کنید نیست و هر فردی در طول عمر خود تنها یکبار می‌تواند این کار را انجام دهد.

در صورت درخواست چنین مسئله‌ای به تشخیص کمیسیون مرکب از فرمانداری یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال و پزشک منتخب، مدیرعامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه سن فرد می‌تواند در شناسنامه تغییر کند.

به دلیل اشتباه در گواهی ولادت و اشتباه ماموران ثبت احوال امکان دارد که سن ولادت با تغییر در شناسنامه ثبت شود که این موضوع بیشتر در گذشته مطرح بوده است؛ اما اکنون با پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن دستگاه‌های اداری به ندرت این اتفاق خواهد افتاد.

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به این مسئله که می‌توان سن را در شناسنامه کاهش یا افزایش داد، اظهار کرد: کمیسیون تشخیص سن باید این مسئله را در مرحله‌ی اول تشخیص دهد و فرد باید مستندات زیادی در این خصوص داشته باشد و ثبت هر تغییر سنی به غیر از این باشد غی قانونی است.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: