شرایط رانندگان اسنپ و تپسی سخت شد

کدخبر: 2333592

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پیش‌بینی می شود ترافیک در مهر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد؛ گفت: از استانداران درخواست داریم که برای کاهش پیک ترافیک، ساعت کار ادارات در دهه اول مهر را به مدت دو ساعت شناور اعلام کنند.

سردار سید کمال هادیان‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه به تمهیدات این پلیس در خصوص بازگشایی مدارس اشاره و اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در مهر ماه نسبت به ماه گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش ترافیک داشته باشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بر همین اساس از استانداران و روسای اداره درخواست کرده‌ایم که ساعات کار ادارات را در ده روز اول مهر به مدت ۲ ساعت شناور اعلام کنند تا پیک ترافیک از ابتدای مهر نداشته باشیم.

سردار هادیانفر به آماده‌باش 14 هزار نفر از ماموران پلیس راهور در ابتدای مهرماه اشاره و اعلام کرد: 122 هزار وسیله با ظرفیت 2.5 میلیون دانش‌آموز برای جابجایی آماده‌ هستند؛ همچنین 11 هزار همیار پلیس در حوزه ترافیکی فعال بوده و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی را دارند.

وی به دهه اول محرم اشاره و اعلام کرد: در 1047 نقطه کشور مراسم دهه اول ماه محرم بدون هیچ مشکلی سپری شد و هیچ حادثه‌ای روی نداد.

رئیس پلیس راهور ناجا به ‌آمار پزشکی قانونی در 4 ماهه ابتدای سال اشاره و اعلام کرد: بالغ بر 5833 نفر در جاده‌ها و معابر شهری در تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند که 1436 نفر در شهرها و بقیه در جاده‌ها بوده است؛ به طور تقریبی می‌توان گفت که 123 هزار نفر در مدت چهار ماه به دنبال تصادفات رانندگی مصدوم شده‌اند.

وی گفت: بیش از 70 درصد جانباختگان حوادث رانندگی مرتبط با جاده‌های کشور است.

سردار هادیانفر تصریح کرد: 53 درصد جانباختگان در همین 4 ماهه ابتدای سال در حوادث رانندگی در سر صحنه جان باخته‌اند و 6 درصد جانباختگان در حین انتقال؛ که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته‌ایم؛ همچنین 40 درصد جانباختگان در مراکز درمانی فوت شدند.

وی با اشاره به این مطلب که در ایام تابستان تا شهریور ماه 0.7 درصد افزایش جانباختگان حوادث رانندگی را شاهد بوده‌ایم گفت: البته آمار تا 17 شهریور کاهشی بود؛ اگرچه این آمارها قطعی نیست چرا که آمار پزشکی قانونی در آن گنجانده نشده است.

سردار هادیانفر به افزایش 5 درصدی سفر نسبت به سه ماهه نخست سال پرداخت و به حوزه تصادفات اشاره و بیان داشت: در حوزه واژگونی خودروها تقریبا 25.7 درصد واژگونی خودرو را داشتیم که در روزها و شرایط خاص تا 49 درصد نیز افزایش داشت؛ رانندگان و سرنشینان خودرو حدود 59 درصد جانباختگان حوادث رانندگی را در 4 ماهه نخست سال تشکیل دادند.

وی افزود: در همین مدت 59 درصد سواری‌ها، 27 درصد موتور سیکلت‌ها، 7.3 درصد وانت‌ها و 0.09 درصد مسافربرهای عمومی در بروز تصادفات نقش داشته‌اند.

سردار هادیانفر با اعلام این مطلب که تقریبا 68 درصد جانباختگان در تصادفات شهری در محورهای بزرگراهی بوده‌اند به حریم 30 کیلومتری شهرها و بروز تصادفات دراین ناحیه اشاره و اعلام کرد: بحث حریم 30 کیلومتری شهرها هنوز باعث نگرانی است چرا که تصادفات در این حوزه از 62 به 68 درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه شماره‌گذاری خودروها پرداخت و گفت: در 5 ماهه نخست امسال یک میلیون و 702 هزار وسیله نقلیه، نوشماره ‌گذاری شدند؛ در همین بازه یک میلیون و 103 هزار گواهینامه صادر شد که 11 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشت.

وی با تاکید بر این مطلب که هر تصادف فوتی معادل 5.1 میلیارد خسارت به کشور وارد می‌کند اظهار داشت: در چند ماهه اخیر روزانه 45 تا 65 نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند؛ یعنی در هر ساعت حدود 1.9 نفر کشته شدند.

سردار هادیانفر به احتساب تعداد کشته‌ها با هزینه‌هایی که به کشور وارد می‌شود پرداخت و گفت: اگر مرگ 17 هزار و 183 نفر در تصادفات رانندگی را که در سال گذشته رخ داده در عدد 5.1 میلیارد تومان ضرب کنیم مشخص می‌‌شود ‌چه هزینه زیادی بر کشور تحمیل شده است؛ ما بارها از کم لطفی صدا و سیما گله کرده‌ایم چرا که صدا و سیما می‌تواند در حوزه پیشگیری بسیار کمک کند؛ از آنها خواهشمندیم به طور جدی وارد این عرصه شوند و به مردم و دستگاه‌های امدادی کمک کنند؛ البته باید بگویم که خبرنگاران اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند اما بخش بازرگانی صدا و سیما می‌تواند کمک بسیاری کند؛ گله ما این است که در سایر برنامه‌ها جدا از برنامه‌های خبری کاری انجام نمی‌شود.

وی به 17 هزار کشته و 365 هزار مجروح اشاره کرد و افزود: این تعداد کشته و زخمی زیبنده کشور نیست؛ سازمان‌ها چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند چرا نقاط حادثه‌خیز اصلاح نمی‌شود، تا چه زمانی باید تک صدایی صحبت کنیم.

سردار هادیانفر با انتقال از این مطلب که هدف‌گذاری دو هزار کاهش کشته در تصادفات رانندگی محقق نشد و فقط فرصت برای 6 ماهه دوم باقی مانده است با اشاره‌ای دوباره به این مطلب که تصادفات به کشور خسارات زیادی تحمیل می‌‌کند اعلام کرد: حدود 113 هزار تصادف خسارتی در طرح تابستانی رخ داد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 116 درصد افزایش داشته است.

وی به اعمال قانون و صدور جریمه برای متخلفان اشاره و بیان داشت: روزانه 215 هزار اعمال قانون و جریمه توسط پلیس راهور صورت می‌گیرد؛ باید گفت ما تحمیل نمی‌کنیم که در روز چه تعداد جریمه باید اعمال شود؛ جریمه‌ها صرفا براساس عدالت صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا به مصوبه دولت در خصوص دارندگان گواهینامه پایه سوم پرداخت و گفت: براساس مصوبه هیات دولت دارندگان گواهینامه پایه سوم که دو سال از دریافت گواهینامه‌شان می‌گذرد و سن‌شان 23 سال است می‌توانند راننده سیستم حمل و نقل عمومی شوند؛ در صورتی که این ضوابط رعایت نشود و تصادف رخ دهد راننده به منزله فرد فاقد گواهینامه تلقی می‌شود و به استناد ماده 16 قانون بیمه اگر فردی فاقد صلاحیت خودروی عمومی باشد هم در پرداخت خسارات دچار مشکل می‌شود و هم سازمانی که راننده را بکارگیری کرده است به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: شرکت‌هایی مانند اسنپ، تپسی، سرویس‌های مدارس و ‌آژانس‌ها اگر با این شرایط راننده‌ای را به کار گیرند و تخلف کنند مقصرند و ضمن برخورد با راننده با سازمان نیز برخورد خواهد شد.

وی افزود: امروز 53 درصد خودروهای شخصی سرویس مدارس را پشتیبانی می‌کنند؛ البته تاکید داریم که شهرداری‌ها باید به دنبال استفاده از سرویس‌های ویژه مدارس باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در سال 97 در 3 هزار تصادف به وقوع پیوسته سازمان‌های متخلف به مقام‌های قضایی معرفی شدند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: