نظر رهبر انقلاب نسبت به «مولوی» + فیلم

کدخبر: 2334114

سخنانی از رهبر انقلاب در دیدار با شعرا در حال پخش است که نشان می دهد آیت الله خامنه‌ای نظری متفاوت از آیت الله مکارم شیرازی نسبت به مولوی دارند.

نسیم آنلاین : با مطرح شدن ساخت فیلم مولوی با همکاری ترک ها موضع گیری هایی علیه این فیلم آغاز شده است. رهبر انقلاب پیش از این چند بار به مولوی و شخصیت وی اشاره داشته اند.

1. «... به مسئله‌ی قصه‌نویسی اشاره کردند. بله، من عقیده‌ام این است ما ضعیفیم. البته روح داستان‌سرایی در ایران ضعیف نیست؛ دلیلش هم داستانهای فردوسی و مولوی است.»

دیدار با کارگردانان سینما و تلویزیون _ ۱۳۸۵/۰۳/۲۳

2. «یک بخش مهمی از شعر آئینی ما میتواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است. شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش میگوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است. البته در مورد حافظ یک مقدار با هم اختلاف عقیده داشتیم... »

دیدار با شاعران در ماه رمضان _ ۱۳۸۷/۰۶/۲۵

اشارۀ رهبر انقلاب به دیباچۀ مثنوی معنوی است: «هذا کتاب المثنوی . و هو اُصولُ اُصولِ اُصولِ الدّین فی کشف اَسرار الوصول و الیقین و فقهُ الله الاکبر و شرعُ الله الازهر و برهانُ الله الاظهر...»

3. «مثنوی مولوی هم یک گنجینه‌ای از همین افکار الهی و معارف الهی است»

دیدار با شاعران آیینی _ ۱۳۹۰/۰۳/۲۵

گفتنی است اخیرا درخواستی از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی پیرامون ساخت سریالی در موضوع شمس مطرح شده‌است. مباحثات با توجه به لزوم طرح بحث‌های مختلف پیرامون جریان‌های فکری دینی و حوزوی این متن نامه و پاسخ معظم‌له را منتشر می‌کند.

متن استفتاء بدین شرح است:

بسمه تعالی شأنه

(وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)

محضر مبارک ملاذ الانام و حجت‌الاسلام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادام‌الله ظله الوارف.

سلام علیکم و رحمة الله

طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد.

با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ی طاهره (س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می‌باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله‌ی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگ‌مرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم.

(وما علینا الاّ البلاغ المبین)

بسمه تعالی، با سلام

با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید.

۹۸/۶/۲۸ (ناصر مکارم شیرازی)

اما در کنار این نامه سخنانی از رهبر انقلاب در دیدار با شعرا در حال پخش است که نشان می دهد آیت الله خامنه ای نظری متفاوت از آیت الله مکارم شیرازی نسبت به مولوی دارند.

حجم ویدیو: 1.53M | مدت زمان ویدیو: 00:00:44 دانلود ویدیو
ارسال نظر: