ناصر ایمانی: دولتی‌ها در قبال عربستان مماشات می‌کنند

کدخبر: 1033436

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: در مقابل تندی عربستان باید پاسخ درخوری داده شود؛ این سکوت مسئولان دولت نسبه به عربستان همچنان که در فاجعه منا کار ساز نبود، امروز نیز گره‌گشایی نخواهد کرد

ناصر ایمانی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «نسیم» در خصوص فاجعه منا اظهار داشت: ما دلیل موثقی برای عمدی بودن این اتفاق نداریم و بیشتر تحلیل است هیچ اخبار قابل اعتنایی در مورد عمدی بودن وجود ندارد، البته ممکن است عمدی باشد اما چون ما اخبار قابل اعتنایی نداریم نمی‌توانیم روی مسئله عمدی بودن پافشاری کنیم.

وی در ادامه افزود: در مورد رفتار عربستان برای ما چند مشکل وجود دارد، مسئله اول این است که عربستان از جهت برنامه‌ریزی برای حج اصلاً هیچ وظیفه‌ای برای خود نمی‌بیند که موظف باشد که به بهترین وجه از حجاج و زوار خارجی برای حرمین برنامه‌ریزی کند و از آنها پذیرایی کند، کأنه مثل کسی است که یک کالای بی رقیبی دارد و ضرورتی نمی‌بیند که رقابت بیشتری کند و مثلاً کالاهای خودش را به بهترین نحو تبلیغ کند و به قیمت مناسب عرضه کند.

ایمانی ادامه داد: عربستان چون هیچگونه فشار خارجی از سوی کشورهای اسلامی در طی 60 سال گذشته برای اداره حرمین متوجه خود نمی‌بیند برای خودش ضرورتی نمیداند که یک برنامه‌ریزی منظم و خوبی برای اداره حج داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تسلط تفکرات و اعتقادات وهابیت و عدم ارزش گذاری آنها برای انسان‌ها را نکته دوم دانست و گفت: اساساً کشورهای به لحاظ سیاسی با روش‌های حکومت‌های متمرکز و پادشاهی اداره می‌شوند ارزشی برای انسان‌ها و جان و آبرو و رفاه انسان‌ها قائل نیستند،در تفکر آنها هیچگونه حق و حقوقی برای سایر انسنها نیست .

وی افزود: شاهد این مدعا را می‌توان در حرکت گروه‌های تروریستی دید، وقتی عدم برنامه ریزی و اهمیت و وجود تفکر وهابیت با هم مخلوط شود خیلی ساده ممکن است که 5 هزار نفر در یک حادثه‌ای کشته شوند و با بلدوزر آنها را جمع کنند در صورتی که اگر این اتفاق در یک کشور دیگری که این دو خصوصیت را نداشت می‌افتاد از قبل برنامه ریزی می‌کردند و بعد موقع حادثه به سرعت رسیدگی می‌کردند ولی اینجا با چندین ساعت تاخیر در امداد رسانی و بعد با بلدوزر جمع می‌کردند اعم از اینکه طرف مرده یا زنده است .

ایمانی در واکنش به رایزنی های انجام شده توسط وزارت خارجه در سازمان ملل تأکید کرد: یک بحث اصولی در سیاست خارجی‌مان با کشورهای عربی منطقه بالاخص و در رأس آنها عربستان وجود دارد، ما در سیاست خارجه اعتقاد داریم که باید باید با کشورهای همسایه بهترین روابط را داشته باشیم و اصل این سیاست بسیار قابل اعتنا و عقلانی است.

وی همچنین گفت: آنچه در طی سال‌های گذشته دیده‌ایم، موضع تند عربستان به طور کلی نسبت به ایران بوده است که به صورت علنی بسیار سرسختانه و توأم با جملات تحریک آمیز و تحقیر کننده بوده است و بسیار خشن در مورد جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند .

ایمانی از سکوت ایران در برابر رفتار خشونت آمیز دیپلماسی عربستان انتقاد کرد و گفت: عمدتاً ایران از کنار این رفتار خشونت آمیز دیپلماسی خارجی عربستان گذشته‌ است و باید پرسید آیا این سیاست و این رفتار ایران جواب داده است؟ یعنی آنها را هم وادار کرد یک رفتار آرام‌تری پیشه بگیرند؟ پاسخ این است که خیر.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بعد از فاجعه منا به طور صریح به نکته ای اشاره کردند مبنی بر اینکه " در مورد منا خیلی تحمل و صبر کردیم و می‌خواستیم رابطه برادرانه داشته باشیم. "

اما وقتی اینگونه نیست ما چه باید بکنیم؟ آیا باید باز هم سکوت کنیم؟ متأسفانه الآن مستمراً وزارت خارجه و وزیر خارجه عربستان حرف‌های تندی در مورد ایران می‌زنند و ما دائمأ سکوت می‌کنیم در حالی که این رفتار پاسخ نمی‌دهد و باید یک رفتار متقابل با عربستان داشته باشیم .

وی با تأکید اینکه درست است عربستان همسایه است اما باید در برابر رفتار آنها وقتی که رفتار متقابل داشته باشیم تصریح کرد: در مورد فاجعه منا نیز باید این رویه را پیش گیریم و سکوت و گذشت ما کارساز نیست.

ایمانی با بیان اینکه در این کشور تنها کسی که موضع بسیار صریح وتندی در مورد عربستان گرفت مقام معظم رهبری بود گفت: دولتمردان ما و البته دولت قبلی، به طور کلی در مورد عربستان با مماشات رفتار می‌کنند که این رفتار جواب نمی‌دهد ما باید رفتاری متناسب با آن داشته باشیم و حتی تندتر که آن بفهمد با چه قدرتی به نام جمهوری اسلامی ایران دارد صحبت می کند .

وی در پایان در خصوص اینکه ایران در سایر عرصه ها چه تکلیفی در برخورد با عربستان باید داشته باشد خاطر نشان کرد: با یک خشونت دیپلماتیک البته به همان میزانی که آن رفتار خشونت آمیز با ما دارد ما هم با همان اندازه رفتار خشونت آمیز داشته باشیم و باید با عربستان با همان شکل صحبت کنیم تا این را متوجه شود. این ادبیاتی است که اخیراً رهبری در مورد عربستان پیشه گرفته‌اند به نظر من این راه حل درست است، اگر نه عربستان از این موقعیتی که ما می‌خواهیم روابط تیره‌ای بین کشورهای نداشته باشیم دارد سوء استفاده می‌کند.

ارسال نظر: